Hej,
Jag har nyligen sålt en bostad och har tillsammans med min partner investerat i en ny bostad. Efter att vi betalat kontantinsats och renoveringar i den nya lägenheten (mycket är fixat sen vi flyttade in så det borde inte vara särskilt stor risk för oförutsedda utgifter den närmsta tiden) så har jag 900 000 på mitt sparkonto, som jag funderar på vad jag ska göra med?
Utöver det har jag också sen tidigare 300 000 investerade i fonder, däribland pensionsspar.
För tillfället studerar jag, och har två år kvar av studierna, ofta använder jag ca 1000 kr av mitt sparande i månaden för att dryga ut studiemedlet och troligt är att jag inte kommer kunna spara något mer de närmsta två åren.
Min sambo arbetar och har god ekonomi (dock med en mindre summa sparade pengar). Vi bor i en välskött bostadsrätt med låga lån och avgifter och som är tillräckligt stor för att vi ska kunna bo kvar länge. Om två år är jag förhoppningsvis klar med studierna inom it, och i en stad där det finns gott om jobb.
Jag är av den ”trygga” typen som hellre har pengarna på sparkonto, men vill såklart inte att de ska försvinna i inflationen. Finns det några tips här på forumet på vad jag kan göra med mina pengar, hur mycket är det klokt att ha på ett ”vanligt sparkonto”?
Vad vill du göra med pengarna när du pluggat klart? Köpa hus? Fortsätta spara långsiktigt?
Att ha pengar på sparkonto ett par år är inte fel. Särskilt inte om du är riskavers i din natur. I år har sparkonto slagit svenska börsen med mer än 25%…
Men om planen snarare är att bo som ni gör nu och pengarna kanske aldrig “behövs” så kan du förstås placera dem annorlunda.
Kan ju absolut vara läge att använda en del av pengarna nu eftersom du har låg inkomst.
Det tycks vara tämligen oklart vad målet med pengarna är. Ska du göra någonting speciellt inom en viss tid? Vill du att de ska växa på lång sikt? Vill du att de behåller sitt värde?
Du har 1,2 milj totalt. Förslagsvis växla över så att du har 600.000 kr på sparkontot (i nischbank) och över två års tid 600.000 kr i väl valda fonder. Bygg en 50/50-portfölj som du kan sova gott om natten med.
Är du av den extremt trygga typen, som bara vill slå inflationen?
Då kanske en 10/90 portfölj är bra, 10% globalfond och 90% bättre sparkonto på bank är en bra kombo.
Börsen kommer stiga de flesta år och då får du rädda vinsterna från fall genom att rebalansera tillbaka till 10/90 proportion.
2-3 år / 7år går börsen ner och då kommer du klara nedgången väldigt mycket bättre än de flesta.
En variant är 80% sparkonto på bank, 10% guld-etf och 10% globalfond.
Räntefonder fungerar helt annorlunda än bankkonto med ränta.
Räntefonder är riskabel spekulation i att räntorna ska falla eller att fondens valuta ska stiga.
De ger inte en kontinuerlig ränta varje år.
Låt bli räntefonder om du är nybörjare och kör med säkert bankkonto istället.