Börs eller bankkonto

Hej!

Jag är osäker på hur jag ska tänka gällande kommande sparande. Jag planerar att om cirka 3-5 år köpa mig en bostadsrätt. Jag har idag en större summa pengar på ett vanligt 0,6% konto men är mycket osäker på hur jag ska göra med kommande pengar av lön. Jag har möjlighet att lägga undan cirka 11 000:- per månad. Ska jag fortsätta placera mina 11 000:- per månad på mitt investeringssparkonto som idag består av billiga indexfonder eller är detta för osäkert under den tidsperiod jag planerar eller ska jag föra över dem på mitt 0,6% konto?

Mycket tacksam för tankar.

För 3-5 år spartid är det nästan uteslutande obligationer som gäller. Problemet är att obligationer i dagsläget avkastar väldigt lite 0-1% så sparkonto kanske är bättre. Kolla om du kan binda räntan. Annars kan du bygga din egen hedgefond med 10-20% aktier och 80-90% obligationer. T.ex. Avanza Global 10% och AMF Räntefond Lång 90%. Du skulle också kunna ha Spiltan Räntefond Sverige t.ex. 10/45/45 fördelning eller 20/40/40. Du kan själv välja en lämplig risknivå för just dig.

Frågan är om det är värt krånglet, med tanke på den lilla uppsidan jämfört med ett bra sparkonto som ändå kan ge uppemot 1%, och det garanterat och med insättningsgaranti. Jag hade nog bara kört på sparkonto för en tidsperiod så kort som 3år.