Spara ihop kontantinsats

Hej!

Jag och min sambo planerar att inom en femårsperiod köpa vårt eget boende. Då vi inte vill bo i någon av rikets störst a städer, utan lite mer lantligt, så har vi satt maxpris på bostaden till 2.500.000kr. Vilket i dagsläget innebär en kontantinsats om 375000kr.

Min plan är att spara mellan 4000-10.000 per månad (varierande månadslön) där 4000 är absolut minimum varje månad.

Då placeringshorisonten är så pass kort verkar rekommendationerna vara att placera på ett vanligt sparkonto. Det känns lite tråkigt då pengarna inte kommer till arbete… Är korta räntefonder något att satsa åtminstone hälften av summan på? Eller bör jag vara försiktig och köra på ett sparkonto?

Tack på förhand.

Vad jag personligen hade gjort är att inte bry mig om räntefonder alls, utan jag hade satt mig ner med min sambo och diskuterat. Antingen allt på vanligt lönekonto typ eller kört någon amerikansk teknikfond.

Om du då gamblar med teknikfond. Glöm då inte SL! Händer mycket framöver, riksdagsval handelskrig etc

Hej!

Jag väljer sparkonto med så hög ränta som möjligt och insättningsgaranti framför korta räntefonder för bostadssparandet just nu. Något som kanske kan passa er om ni ändå vill investera en del av pengarna är denna tumregel: per år ni kan avvara pengarna blir det 10% aktier. Alltså: 5 år tills ni ska ha pengarna = 50% aktier, 3 år=30% osv. Då viktar ni om risken ju närmre köpet ni är också.

För att hitta så bra sparkonto som möjligt kan ni kika här:

Hälsningar
Elin