Kontantinsats - placering?

Hej!

Jag och min sambo har en kontantinsats på ca 300000kr. Vi bor på en liten ort där en villa för 2 miljoner är ”dyr”. Normal pris är 900,000kr - 1,4 miljoner. Således kommer vi kunna köpa ett hus nu om vi vill men vi har inte hittat rätt. Detta kan ta en månad eller så tar det flera år. Vart ska vi då ha pengarna placerade? Vi fortsätter spara givetvis - är det bättre att börja lägga lite pengar i fonder eller ska man köra hela kontantinsatsen på sparkonto med ränta? Även fast det kanske inte blir hus förrens om 2-3 år?

Tycker det är svårt att veta vad som är rätt val. I nuläget bor vi i en bostadsrätt utan lån som förväntas säljas för 60-80 000 kr så där har vi lite pengar också :blush:

Om ni ska använda pengarna inom 2-3 år skulle jag säga att ett vanligt sparkonto är rätt väg att gå. Investerar ni pengarna i t.ex. fonder finns alltid risken att de är värda betydligt mindre när ni behöver dem med kort varsel (se t.ex. vad som skulle hänt om ni investerat allt för ett år sedan).

Ett annat alternativ är ju att om ni vet att ni bara behöver 300k till bostadsköp stoppar in dem i sparkonto och sedan tar en del av ert månadssparande i fonder istället, för att börja bygga upp mer långsiktigt kapital. Går det bra kan ni välja att sälja av och stoppa in mer pengar i bostaden, om ni vill, och går det dåligt så är det bara att låta dem vara kvar och ni står ändå inte utan bostad.

6 gillningar

Håller med, ett sparkonto med ränta är nog det bästa för den relativt sett korta tidshorisonten. Man kan idag få minst 2.00% på sparkonto med fri uttag. Därmed har ni flexibilitet när väl “Ert” hus dyker upp på marknaden.

Lycka till!

mvh,

1 gillning

Inget annat än sparkonto är det som gäller anser även jag. Gärna med så hög ränta som möjligt men självklart med insättningsgaranti.

1 gillning