Sparande till bostad

Hej Forumet. Jag har planerat på att köpa en bostadsrätt om typ 3-5 år. Mina tankar går såhär: Antingen så lägger jag in 20% på fonder och 80% på sparkonto (Det säkra valet utan någon direkt avkastning) Eller så slänger jag in rubbet på fonder (Det osäkra valet men förhoppningsvis 5-10% avkastning om året) Suttit och grubblat på det här i över en vecka men kommer inte riktigt fram till något beslut. Tacksam för alla svar och tankar kring det här. Ha en fortsatt trevlig helg!

Jag har gjort samma resa och jag valde sparkonto. Det har varit orimligt dåligt värdemässigt med facit i hand, men jag känner ändå att jag gjorde rätt val.

Jag ville ha en sommarstuga och kunna köpa den när jag hittade något som passade. Jag var rätt kräsen och budgeten tight, så det tog ett antal år…

Att riskera skjuta köpet 5-20 år pga “otur” hade gjort mer ont än att missa uppgång.

Så för mig landade det i att jag inte var villig att skjuta upp köpet, därav sparkonto och låg risk.

Kanske också skall lägga till att det beror på hur snabbt du kan spara ihop ev förlorat belopp. Dvs om du idag har 500k sparat och det droppar till 200k: kan du ett vanligt år spara ihop 300k så är ju det rätt snabbt återhämtat.. om det handlar om 2mille och du sparar 50k om året blir det ju jobbigare…

1 gillning

Sitter också i liknande situation. Jag har valt att spara den summa jag uppskattar motsvarande handpenningen på sparkonto (med 2.3 procent ränta). Nu då jag nått det sparmålet låter jag de pengarna vara, i väntan på köp. Under tiden åker allt nysparande in på ISK. (Sparkontot arbetar under tiden dubbelt: även som buffert. Summan som eventuellt behövs där återbetalas naturligtvis.)

Under tiden som jag sparade till handpenningen så pausades ISK.

Generell “regel” är väl typ 0-2 år allt ska in på sparkonto med bra ränta. 3-5 år är väl gränsen till att börja investera.

Jag tycker man bör ha 100% av din kontantinsats i sparkonto. Du vill inte vara i situationen när dina investeringar går -30% medans budgivningen går upp 30%.

Med det sagt, testa lysa? iaf besvara frågorna och se vilken alternativ du får. Tycker rekommendationen är bra och lämpliga. Tycker som minst bör man ha något regelbundet sparande, om det går -30% har du din kontantinsats iaf! men om det går upp 30% är den en fin bonus.