Räntefonder eller sparkonto?

Hej

Jag har 300.000 som jag vill placera utan stor risk under lång tid.

Sparkonto coop 0.85% ( vill inte låsa pengarna)

Långa räntor ?

Korta räntor ?

Hela beloppet eller dela upp beloppet ?

Har redan ett månadssparande just nu med 100 % aktier under 1-2 års tid. Kommer att reglera detta sen.

Kund hos Avanza och Lysa

Hur mycket har ni på era sparkonton ?

// Malin

Hur många år är ”lång tid”?

Det rör sig väl om 7-8 år

För låg risk hade jag valt en 30/70 portfölj. T.ex. 30% Xact OMXS30 och 70% Xact Obligation.

Vill bara tipsa om Akelius Spar som Jan också tipsat om som undantaget till regeln om att sparkonton utan insättningsgaranti är livsfarliga. 4% ränta om pengarna låses 3 år. Max 50 000kr

Vill tipsa om Instabank ja bytte från SBAB till dom för nån vecka sen de har 1% ränta, täcks av norska motsvarigheten till insättningsgaranti.

• Hej Malin
  • lägg pengarna i madrassen och lyssna inte på bankrådgivarna dom är kass
  • när börsen går upp och corona är besegrad kan du köpa lite aktier men inte på hela din penning
  • lycka till

Jag tror på vad Lennart säger

Vad lämpar sig att ha ppm i . Fyllda 66 och börjat ta ut pensionen.

Genom Corona och den nedgång på börsen som varit här jag tappat en del. Hade tidigare Spiltan högräntefond och Spiltan räntefond. Sålde bort allt

Räntefond? Blandfond? AP7 ?

Kör ap7 det säkraste just nu.

klokt av dig Ingrid spiltan är bara till för förvaltarna

Spiltan har mkt bra fonder det är bara att spararna har överreagerat på att Spiltan stoppade handeln men det bevisades att det var rätt beslut sen dess båda räntefonder stiger i värde men fonderna som alla fonder är inte riskfria förstås.

Det är ju meningslöst att satsa på spiltan för att det blir ju inget även när börsen stiger

Det blir ändå mer än i ett sparkonto utan ränta för att sparkonto i nischbanker mer lite ränta är mkt.mer riskabla än Spiltans räntefond även om avkastningen blir runt 1%.

Penser spår har bra ränta med garanti

Rickard

Ifall man ej går med aktier eller index fonder så hade jag nog tittat på lendify eller liknande alternativ som i allafall bör kunna ge omkring 7%, om man är aktiv och köper lån som andra säljer ska man även kunna få upp avkastningen lite till.

Angående buffert så beror det på hur man bor samt osäkerhet kring inkomst i framtiden och hur lätt man kan få lös investerat kapital eller nya lån, men jag försöker hålla den låg ca 30k (bor i hus) hade förut ca 50k men minskade detta då jag ansåg det var onödigt att pengarna ej arbetade.
Har även två kreditkort så jag snabbt kan använda totalt ca 65k till, jag har cashback kort och har i princip inte betalat någon ränta eller extra avgift de åren jag haft dem (5-6år eller så) men man får vara nogran då räntorna där är hutlösa, vi tjänar på dessa kort men är också noggranna med att alltid betala allt i tid.