Räntekonto vs. räntefond

Hej,

har just nu pengar på ett sparkonto med 0,85% ränta. Funderar på om jag kanske borde föra över ca 30% av dessa och sätta de på Spiltan Räntefond Sverige då jag vill ta lägre risk men ändå få något för det med dessa pengar. Vad tror ni om det? Läst att det förspråkas lite blandat.

Hej,

Helt rätt att det brukar förespråkas att ha lite av varje, lite långa räntefonder, lite korta räntefonder och lite cash.

Däremot är min fråga till dig, vad ska pengarna vara till, vad är din tidshorisont på dessa pengar? :slight_smile:

Just nu så avkastar räntefonder inte jättemycket och finns alltid en risk att räntefonder kan gå minus, så det blir högre risk än sparkonto med ränta om du hade valt en räntefond istället! :slight_smile:

Det är pengar som ska sparas på lång sikt men som legat på sparkonton med låg ränta, men försöker successivt föra in mina sparpengar i aktiefonder. Är lite försiktig så tanken är att gå från sparkonto, till 75% aktiefonder, 25% räntefonder som successivt sedan ska bli till aktiefonder. Vet inte om det är rätt väg, men rent mentalt känns det enklare för mig att göra så för att börja få in mer av mina sparpengar i aktiemarknaden :slight_smile:

Spiltan Räntefond Sverige är både högre risk och tveksamt till om den har högre avkastning än ett bankkonto med 0.85% ränta efter skatt (ISK är inte förmånligt vid låg ränta). Jag skulle rekommendera behåll dem på bankkontot.

1 gillning

En räntefond på ett ISK avkastar lika mycket som ett bankkonto med 0,85% ränta just nu om den ger 0,97% (avgifter medräknade).

0,85%*(1-0,3)=0,595%
Skatten på ISK (2021): 0,375%

0,595%+0,375%=0,97%

Spiltan Räntefond Sverige har ju gått väldigt stabilt uppåt sedan start (förutom vid corona) men frågan är om inte ett högräntekonto hade gett mer ändå. Vill minnas att för 10-12 år sedan låg räntan på dem vid 3-4%…

Jag har inte följt med vad orsakerna var till det som hände med räntefonderna vid coronakraschen men det kan nog hända igen.
Risken med räntefonder är för stor i förhållande till eventuell vinst känns det som iaf.

Spiltan Räntefond har för stor koppling till börsen i stort för att anses ha låg risk enligt
Mig. Det är ju mycket företagsobligationer osv i den. Att prissätta dessa vid en kraftigt fallande marknad kan vara svårt. FI tittar ju närmare på hur värderingen av Spiltans räntefond fungerar.

Personligen har jag löst det med att ha större delen av det som ska ligga i räntor på konto, först när jag når min target om andel aktiefonder så är det nödvändigt att se över hur räntemarknaden fungerar då.

Det som hände var ju att den svenska räntemarknaden blev illikvid och tillgångarna i Spiltan Räntefond blev frysta.

Vill bara förtydliga att det är skillnad på Spiltan räntefond och högräntefond.

Spiltan högreräntefond och tex IKC avkastningsfond har mkt företagsobligationer och tickar på fint (uppåt) jämfört med lång och korträntefonder (i statspapper).

De ligger upp runt 4% sen årsskiftet.

De gick ner i coronakraschen pga prissättningsproblematik inte pga inställda betalningar i underliggande papper.

Personligen är jag inte alls rädd för dessa men det är bra att ni andra är det - det håller priserna uppe :slight_smile:

Finns även en aspekt kring att allt bör investeras direkt, det ska vara det mest lönsamma enligt historik.

Kolla in detta avsnittet som Jan har gjort :slightly_smiling_face:

1 gillning