Jag har pengar över i min ISK som jag inte vill investera än, i vilken räntefond ska jag parkera pengarna i?

Jag har pengar över i min ISK som jag inte vill investera än, i vilken räntefond ska jag parkera pengarna i?

Alltså. Jag vill ta låg risk, men inte gå back på att betala schablonskatt utan avkastning. I vilken räntefond ska jag placera pengarna? Gärna så att det MINST motsvarar avkastningen från ett bankkonto (3,3 %)

1 gillning

Tidshorisont är la relevant att nämna :slight_smile:

Några månader kanske. Kanske något år eller två. Tills att jag hittar något jag vill investera i eller när något kommer ner i pris.

Pengarna är i en ISK och jag vill bara investera i något säkert räntepapper som motsvarar avkastningen från ett bankkonto.

1 gillning

Jag har en liknande situation i min lekhink där jag plockat hem en del vinster i bolag som jag tycker blivit lite väl hysteriskt värderade. Kan / vill inte ta ut pengarna från KF i mitt fall då det skulle stöka till skatterna i landet där jag bor.

Egentligen skulle jag helst valt AMF Kort men fick ta Storebrand Kort då den första inte fanns tillgänglig där jag har lekhinken. Det är nog ingen jättestor skillnad. Räknar med att återinvestera pengarna om 3-12 månader. Såklart finns det ändå viss risk att även dessa korträntefonder går ner, tex om det skulle komma ytterligare räntehöjningar eller stora spänningar på räntemarknaden.

Enklaste och säkraste för dig är nog dock att plocka ut pengarna från ISK (om du bor i Sverige så ingen skattekonsekvens mht utland) och sätta på räntekonto. Men om du inte vill det så hade jag valt mellan de två ovan för att få avkastning men ändå så säkert det kan bli med räntefond.

Lycka till :grinning:

Nja, man beskattas väl varje gång man flyttar ut och in pengar i en ISK. Inte jättesmart att för frekvent att flytta pengarna in och ut.

1 gillning

Jo, det är ok så länge man håller pengarna ute ett kvartal. Sen kan man optimera det mer genom att göra uttag rätt tajmat till kvartalen men jag brukar förenklat tänka att om pengarna inte investeras på minst 3 mån så kan jag ta ut dem, få ränta, och sedan sätta in dem igen utan att det orsakar högre ISK skatt.

Se mer tex nedan

2 gillningar

Håller med @JFB, ta ut och sätt på sparkonto om du inte tänkt återinvestera på minst 3 månader. Insättningar har samma skatteeffekt som att behålla dem över ett kvartal.

2 gillningar

Jag hade plockat ut pengarna från ISKen och placerat dem i högräntekonton med insättningsgaranti. Med den tidshorisonten är det inte så mycket att fundera på egentligen.

1 gillning

Vilken räntefond rekommenderar ni?

1 gillning

Håller med de som skrivit här ovan, ta ut pengarna och sätt in på sparkonton där du just nu får drygt 4 procent vid 3 månaders bindning helt riskfritt. Kan inte se att det finns någon räntefond som matchar det.

1 gillning

Och bli inte lurad av att se att det finns räntefonder som ökat i värde mycket senaste månaderna. Dessa ökningar utgörs till största del av den dramatiska kronförsvagningen och vad som händer med kronan framöver är omöjligt att förutspå.

1 gillning

Med din tidshorisont, ingen. Precis som alla andra i tråden skrivit till dig.

Jag använder Fondguide | Avanza för detta ändamål.

Är verkligen ingen ränteexpert, men från mina bedömningar ser den stabil ut och ger runt 4-5 procents avkastning för tillfället. Den investerar huvudsakligen i sek och floating rate notes och är därför inte så valuta- eller räntekänslig.

Tar gärna emot feedback från andra om det är något jag missar som ökar risken.

Tack, bra tips!

Om du var tvungen att parkera pengarna i en räntefond?

…så skulle jag inte göra det. Räntekonto.

Om pengarna hypotetiskt var fast på börsen och du var tvungen att investera i något, och du inte ville ta någon större risk, för om ett kvartal skulle kontot låsas upp och du kunde ta ut pengarna igen. Vad skulle du då hypotetiskt köpa?

Fast besluten att gå emot allas rekommendationer

2 gillningar

Vänd dig till wallstreetbets, de lär ha bra idéer :).

1 gillning

Skulle du kunna utveckla varför du inte är intresserad av sparkonto?