Anledningen att jag intresserat mig för fonden ovan är att med högre räntor är ISK väsentligt mer fördelaktigt skattemässigt. Sedan är ju avkastningen högre än räntekonto vilket också hjälper.
Skulle inte du köpa obligationer @anon89834999 ?
Anledningen att jag intresserat mig för fonden ovan är att med högre räntor är ISK väsentligt mer fördelaktigt skattemässigt. Sedan är ju avkastningen högre än räntekonto vilket också hjälper.
Skulle inte du köpa obligationer @anon89834999 ?
Inte på den tidshorisont som TS pratar om. Räntekonto.
Och på längre tid skulle jag köpa aktier, så jag är inte målgruppen alls.
Ok! Fattar inte riktigt varför du och @econ101 är så kategoriskt emot den här typen av räntefond. Är verkligen inte ute efter att ändra på det, snarare att själv förstå vilken risk jag tar med min placering, kan ni hjälpa mig?
På grund av tidshorisonten.
Räntefonder prissättningsmodell gör att de sjunker i värde när räntorna stiger och stiger i värde när räntorna faller.
Denna volatila effekt är oftast större än räntorna som fonden får från sina obligationer.
Räntefonder är volatila, det är inbyggt i konceptet. Man spekulerar mer i fallande räntor än man investerar i att erhålla ränta på pengarna.
Är det själva räntan man vill ha är bankkonto (eller obligation som hålls hela löptiden) bättre.
Jag har Spiltan Räntefond Sverige och Nordnet One Försiktig (70% ränta).
Ja men skillnaden är ganska stor på likviditetsfonderna som har rörlig (3-månaders) ränta. De är inte på något vis riskfria, men mer inriktade på värdebevarande. Gula linjen är alltså fonden jag länkade tidigare.
Ja, volatiliteten är högre i Spiltan Räntefond Sverige, även om den har låg volatilitet jämfört med de flesta räntefonder på marknaden.
Simplicitys fond har avkastat dåligt över längre tidsintervall.
Kortsiktigt är Simplicitys fond bättre, men vill TS hålla fonden längre tid och ha förväntad avkastning ungefär som ett bankkonto, då är Spiltan Räntefond Sverige bättre.
Inte ut, men väl in, ja. Tar du ut innan kvartalsskifte kan du mentalt bokföra det som att du ju “slapp” den beräkningsposten och vara glad ändå.
Nuvarande yield är 5% - avgift 0,2%. Dvs 4.8% ränta med isk beskattning istället för 30%. Risken är förstås bankkris eller liknande.
En viss kreditrisk lär väl finnas också då den verkar huvudsakligen investera i korta räntepapper utgivna av företag. Men visst, den är säkert okej om man är villig att ta en liten risk.
Du har rätt Simplicity Likviditet, är en bra rekommendation.
Det är lätt att jämföra Simplicity Likviditet med Spiltan Räntefond Sverige grafiskt om man klickar på våg-symbolen i deras grafer på Nordnet/Avansa och skriver in den man vill jämföra med.
Då får man båda fonderna i samma graf.
Simplicity har de senaste 10 åren avkastat mindre än Spiltan, men med lägre volatilitet.
Simplicity Likviditet är billigare än Spiltan Räntefond Sverige.
Fondfaktabladet (Kiid) för Simplicity Likviditet säger att kostnaden är 0,2% per år.
Fondfaktabladet (Kiid) för Spiltan Räntefond Sverige säger att kostnaden är 0,1% förvaltningsavgift plus 0,44% i transaktionskostnader, totalt 0,54% per år i avgifter.
Tack! Simplicitys Likviditet tar jag in i min portfölj som ett alternativ till Spiltan Räntefond Sverige för att hålla kostnaderna nere.
Tack för tipset!