Räntefonder eller sparkonto?

Hej

Jag har sålt av hela mitt sparande i räntefonder bla spiltan räntefond till ett värde av ca 80000. Vet inte riktigt vad jag placera dem nu. Krockkuddar i räntefonder tycker jag känns tryckt.

Tacksam för förslag på vad jag skall göra med mina pengar.

Hälsningar
Daniel

Hej Daniel!

Ser att titeln säger om du ska välja sparkonto eller räntefonder med dina pengar?

I ett sådant fall så hade nog jag valt sparkonto för att få garanterad ränta i denna lågräntemiljö som vi befinner oss i, just räntefonder är ingen garanti till avkastning just nu och därav sparkonto.

Om det är något annat du vill ha svar på så får du jättegärna återkomma och utveckla det!

Många är negativa till räntefonder trots att företagsobligationer har nästan återhämtat sig efter ,corona ,visa långa räntefonder har börjat klättra upp över 1% ,AMF räntefond mix är över 2% ,så det finns räntefonder som presterar även i den låga ränteläget, EU-s stora räddningspaket kommer att vara en stor uppsving för gröna företagsobligationer, att placera flera hundra tusen kr i Marginalen bank som lovar 1,4% ränta är tveksamt ,man vet inte om såna banker som lovar högt inlåningsränta finns kvar nästa år då är bättre att välja säkrare placering hos andra aktörer som Länsförsäkringar,Ikano bank,SBAB .

kapar denna gamla tråd: Jag har ca 1 mille i aktier och har nu 100 000 kr som jag vill ha som torrt krut att använda i händelse av kraftig börsnedgång och velar mellan räntefonder och att ha pengarna på ett nollräntekonto (detta för att inte behöva låsa pengarna). Jag tänker att jag inte får betalt för risken med räntefonder, givet dels ISK-skatten och dels fondavgiften men är medveten om att åsikterna går isär här

. Vad är era tankar?

Vad är det för börsras du väntar på? Räcker inte Kinas dipp nu? Vad är det som ska rasa, och hur mycket?

Hur länge kommer du sitta vid sidlinjen och inte låta pengarna vara investerade? Hur mycket avkastning har du missat under tiden de legat på sparkonto?

Med det sagt, har du dem i räntefond tar det ju några dagar att få ut pengarna (särskilt om fonden stoppar handel… Ping spiltan) och ytterligare några dagar att köpa nya fonder.

1 gillning

jag var nog otydlig. jag är /och har varit sedan jag började spara) investera för 2.5 år sedan fullt investerad i aktier (ca en miljon), sånär som en mindre buffert på ca 20-30 000 kr så jag har inte stått vid sidlinjen utan snarare haft hög risk. Jag har nu tillgång till 100 000 kr i kontanter och vill då passa på att gå från en 100/0 portfölj till en 90/10 portfölj där de där 10% dels är en krockkudde för stora nedgångar men också likvid att “utnyttja” en större nedgång. Frågan är således om jag ska lägga denna del på räntor eller på konto

1 gillning

Jag förstår, det blir ju en annan fråga då. Ursäkta om jag lät hård i mitt tidigare inlägg, tänkte på det nu när jag läste det igen, ville egentligen bara vara saklig :slight_smile:

Personligen har jag dem på sparkonto på Avanza (0,3 % ränta) pga snabb åtkomst och att räntefonder inte verkar ge så mycket nu. Men det finns säkert andra som inte håller med :slight_smile:

1 gillning

Rörligt konto med insättningsgaranti finns som erbjuder 0.8%
Inte illa pinkat tycker jag. 0.8% är bättre än att ”tvingas” sälja fonder för att köpa in sig igen.