Har en miljon på sparkonto med låg ränta om ca 0,90 %.
Har bestämt mig för att istället placera dessa pengar i räntefonder
(Har i övrigt en hel del sparande främst i aktier via Lysa, Avanza mfl, men just denna miljon vill jag placera så att det i det närmaste “motsvarar” risken på ett sparkonto. Har även en del skog, hus och utlansboende så bedömer jag har ett hyfsat diversifierat sparande)
Jag skulle hemskt gärna ta emot handfasta tips om vilka räntefonder jag ska välja!
Kriteriet är alltså låg risk och jämn tillväxt…
Vilken spridning ska jag ha för just dessa pengar?
Är det klokt att ev. fördela pengarna mellan ex tre olika räntefonder? Hur skulle du ha gjort?
Tittat en del på bla Spiltan, dvs deras räntefond inte högräntefond, IKC avkastningsfond och på Nordic cross. Är detta vettigt?
Jag skulle hålla kvar vid räntekonto. Största fördelen är att den är riskfri för det beloppet du nämner. Räntefonder kommer med betydligt högre risk. Se bara hur det gick med dessa fonder under coronakraschen där en del av dem (inklusive Spiltan och IKC) havererade och låstes för uttag.
IKC Avkastningsfond är inte en ren räntefond. Räntedelen utgör minst 70 % men den kan även innehålla aktier till upp mot 10 %. Den är med andra ord känslig för svängningar på marknaden.