Säkra upp sparande

Hej, kanske ni kan ge några goda råd i dessa tider.

Äldre bekants fondsparande på ca 200’ ligger idag i aktiefonder, investmentbolag mm avsett för långsiktigt sparande. Den volatila börsen har gjort att hen funderar på att säkra tillgångarna, också eftersom vederbörande nu eventuellt kan komma att behöva pengarna på 3-5 års sikt.

Vad skulle ni göra, sälja av allt och placera på ett bättre sparkonto med ränta, lyfta över i räntefonder eller vad? Har också upptäckt ca 70’ som ligger oplacerat på ett ISK-konto som behöver placeras. Tänker mig kanske en kombination av räntefonder, sparkonto och låta en liten del 20-30%? ligga kvar i aktiefonder. Vad säger klokskapen här på forumet?

Tack på förhand //

3-5 år och sedan ska allt plockas ut och användas?

Kör typ 20-30% global indexfond och resten på sparkonto med ränta.

När det garanterat är max 3 år kvar så allt i sparkonto istället.

Tack för svar. Nej inte säkert att allt ska användas då men man kan behöva komma åt något av pengarna inom 3-5 år.

Vad är den bästa räntan man kan få på 3 års sikt egentligen? På Avanza verkade det inte så sexigt (typ 0,8%). Jag funderade också lite på det här med sparkonto och att låsa in pengarna på ett avtal när inflationen och räntorna kan gå lite hur som helst… ser vi risker med det? Är som sagt rookie i dessa sammanhang.

Här kan du jämföra olika sparkonton.

Själv gillar jag inte att binda sparkonto. Har alltid rörligt med fria uttag trots sämre ränta.

Jag skulle placera allt i en försiktig portfölj med ca 30% i global indexfond (t.ex Spp aktiefond global) och resten på ett sparkonto.

2 gillningar

Tack Mattias! Kommer att köra på något liknande, ca 30% AF och resten säkrat på sparkonto i nischbank.

Man får lätt känslan att botten går ur nu…

Jag undviker dock att spekulera i hur marknaden kommer gå och jag baserar endast mina portföljer på sparhorisont oavsett hur börsen går :slight_smile:

1 gillning