Hur placerar jag smartast pengarna med osäker sparhorisont?

Hej .

Jag har en mindre summa (5 siffrigt)
Som jag funderar över, hur placerar jag dom smartast?.

Har ett månadsspar på Lysa (100% Aktier)
Har ett mindre spar på Avanza
I fonder:
Länsförsäkringar Global index
Plus Alla Bolag Sverige index

Eller ska man slänga in allt på ett sparkonto med ränta?

Vill inte låsa upp pengarna då jag kan komma att behöva dom. Men samtidigt,

Vad genererar mest pengar tillbaka?

Eller ska man lägga ned Lysa och köra fonder samt sparkonto?

Som ni ser, många frågor…

Är skrutt fattig och försöker rädda en tråkig situation.

Kan tänka att mina frågor kanske verkar dumma eller ger er där ute mer följdfrågor men jag frågar ändå.

Tack på förhand.

Det här med att du tydligt säger att de ska användas antyder ju att det är snart och då skulle jag säga sparkonto med så hög ränta som möjligt (kanske runt 3,5% idag). Det blir inte roligare än så med den beskrivning du ger, tyvärr.

3 gillningar

Det svaret är helt okey. Jag frågar och fick svar :slight_smile:

Snart och snart, mer att jag vill kunna komma åt pengar om något oförutsägbart händer.

1 gillning

Har du buffert? Låter som att du kanske saknar buffert eller att din buffert är för liten för just dig? Fokusera i så fall allt nysparande in på sparkonto med insättningsgaranti och ränta. Svårt för oss att säga vad som är en bra storlek på buffert men sikta på 3 månadsutgifter till att börja med och känn efter om det är lagom. Kanske mer om du bor i hus.

Långsiktigt sparande kan och bör du placera på börsen i form av fondrobot som Lysa eller Opti, alternativt indexfonder på din egna storbank eller en nischbank som Nordnet eller Avanza.

Titta på finansportalen.se eller compriser på högst sparränta. Just nu är högsta rörliga räntan på sparkonto 4,30% och binder du i sex månader är den 4,40%.

1 gillning

tackar för tipset.

ska göra det.

Nu stänger vi tråden :slight_smile:

Jag vill göra ett sista tillägg :slight_smile:

När sparhorisonten är osäker så kan ett bra alternativ vara “soffpotatisportföljen”. 50% i indexfonder och 50% på vanligt sparkonto. Då sätter du igång snöbollen på börsen, samtidigt som du bygger buffert och kassa för kortsiktigt sparande och konsumtion.

Så om du en vanlig månad har 2000kr över, placera 1000kr i fondrobot som Lysa där du redan är igång eller i dina indexfonder, och den andra 1000-lappen på sparkonto.

4 gillningar

Stänger tråden på TS önskemål, då TS är nöjd med svaren som har kommit in.