Jag har lite på swedbank som jag inte vet vad jag ska göra med och behöver något tips här.
Ca 70tkr finns på en Robur all. Komplett med årlig avgift på 1.25%. inga köp/sälja avgifter
Denna har stigit med 70% sedan köp och jag lägger in ca 1tkr/mån just nu. (1.25% för mycket och bör kanske byta till typ Lysa för mig utan större kunskap och bara vill ha ett sparande?)
köpte en fond för 950kr som bara har stått, nu stpr den på 2900kr. ( Robur Sverige A (årlig avgift 1.25%) ) Vad gör man med detta? den bara står för jag vet inte om jag bör fortsätta spara eller flytta.
E-Sparkonto 120tkr där det sparas 5-10tkr/mån för att jag inte kan något om fonder så läggs dom där just nu. Fundera på att skyffla över detta till fondrobot?
Hej.
Jag kör själv Swedbank och där kan jag tipsa om att du väljer de fonderna som heter nått med
Swedbank Robur Access….
De är de billigaste indexfonderna.
Själv har jag satt i
80% i Swedbank Robur Access Global
10% i Swedbank Robur Access Sverige
10% Swedbank Robur Access Edge Emerging Market.
Absolut ska du fokusera på sparandet i fonder.
När du tycker bufferten för akuta utgifter räcker så spara 100% i fonder.
Är du under 55 så tycker jag att 100% aktieindexfonder är att föredra.
Tack, har kikat där! För mig som inte har tid, intresset eller orken funderar på att använda mig av en fondrobbot. Slänga över allt från handelsbanken till Avanza, lysa eller opti och låta skiten vara
Buffertkonto: minst 3 månadslöner efter skatt. Spara i den kontinuerligt så den hålls fylld. Sparkonto med insättningsgaranti och fria uttag passar här bra Såsom e-sparkonto.
Framtidskonto: sälj av dina fonder och köp indexfonder i ett ISK konto. Exempel se nedan. Månadsspara gärna minst 10% av din lön.
Fonder (90/10) för 10+ år sparhorisont:
70% LF Global
20% SEB Sverige Indexnära
10% Storebrand obligation A
Skulle du vilja ha mindre risk (60/40) för 5-10 års sparhorisont:
50% LF Global
10% SEB Sverige Indexnära
40% Storebrand obligation A
Du kan även ha alla tre varianter: Buffert, 60/40 och 90/10.
Månadsspara i alla. Men prioritera buffert att den är välfylld.