Jag har förmånen att för närvarande kunna spara/investera 8500:-/mån i Söderbergs & Partners och 4000:-/mån i Lysa fondrobot och har blivit rekommenderad att hålla hög risk i båda (bara aktier), vilket jag ju nu gör. Även om jag jobbar tills jag är 67 år dvs 18 år från nu, så verkar det inte göra mig ekonomisk oberoende tills dess. Det är såklart tuffa tider just nu, och att bara gå med +/- noll verkar ta lång tid och att komma upp till en avkastning på 7% i genomsnitt känns ännu svårare just nu.
Utöver de två spar/investeringsformerna jag har, så har jag även blivit rekommenderad att start en tredje sparform, men hur många bör man ha för att det ska ge effekt? Ska jag fördela olika bland de två jag har? Eller försöka vaska fram mer pengar för att starta en tredje sparform?
Jag hade behållit bara Lysa och sparat som vanligt 8000sek i Lysa bred 100% aktier. S&P är inget att ha. Måste du vara ekonomisk oberoende ? Det är inte många som blir ekonomisk oberoende när de blir 65 . Jag sparar också långsiktigt 100% Global indexfond sedan får det bli vad det blir i snitt avkastning . Det ser ut som du är för stressad och vill skapa extra avkastning med att tvynga till något. Tyvärr fungerar inte börsen bara så där. Det finns många motgångar och då får man tåla det för att bli långsiktig vinnare. Tålamod och kör automatisk månadssparande bara i Lysa brukar bli bra långsiktigt.
Vet inte exakt vad du betalar i avg hos de men det finns ingen anlädning ha något mer än bara Lysa. Den är riktigt bra billigt brett och smidigt. Du kan läsa lite här.
Man kan få hundra tips och alla går snett.
Personligen lever jag obekymrat på stabila aktieutdelningar som ökar varje år men det kanske är för tidigt för dig att börja växla över till utdelningsaktier. Själv köper jag inga aktier som inte ger utdelning.
Stora tråkiga men säkra utdelningsaktier som ökar sin utdelning år efter år är ofta missförstådda.
Fonder/aktier hos A eller B är 1 spar/investeringsform, inte 2. Du kan ha ISK konton hos 10 olika aktörer och köpa breda fonder, det är fortfarande samma, bara på olika ställen. Enda skillnaden här är att S&P har väldigt höga avgifter och Lysa har inte det.
Samma sak gäller här, Lysa / Avanza / Handelsbanken är samma sparform/investeringsform.
Så detta är alltså 4 spar/investeringsformer.
Whisky/Vin/P2P-Lending/Börsen.
Förövrigt så testade jag Whisky som investering… Men jag drack upp dom istället
Bara för att man startar upp ett nytt ISK hos någon annan aktör och köper andra fonder så blir det inte en annan investeringsform.
S&P har väl alltid varit illa omtyckt på detta forumet, jag är inte så insatt men jag antar att det är för att dom har absurt höga avgifter för ingenting.
Förövrigt OnT:
Jag själv ser ju min bostad som investering / sparform (amortering). Så förutom det så är det börsen och Magic kort
Sättet du säger det på indikerar att du tänker att det är dumt att sälja när det gått ner och att du vill vänta tills det gått upp. Det är dock feltänk. Det du byter över till har också gått ner om du byter till motsvarande produkt/exponering. Går dina gamla tillgångar på S&P upp igen, går även den nya tillgången upp, med skillnaden att den sannolikt förvaltas till lägre kostnad.
Verkar som om alla bara radar upp alla olika sparformer, men sanningen är väl den att du inte behöver mer än exempelvis ett månadssparande på Lysa? Alternativt någon global indexfond.
Du behöver först landa i att det är rätt väg att gå, beslutsprocessen är väldigt viktig. Varför gör du bytet, vad vill du uppnå med bytet, är det rätt väg för att uppnå dina mål, är din målsätning rätt.
När/om du landat i att det är rätt så är det mer eller mindre bara att byta rakt av. Om dina besparingar hos S&P ligger i en ISK så kontakta gärna lysa för att se om det går att göra en flytt ISK - ISK utan att aktivera eventuella skatteedfekter.
Sedan undrar jag vad du lägger i ordet ekonomisk oberoende? Jag menar går man i pension, slipper arbeta extra, har pengar för mat, boende och fritidsintresse så är det att vara ekonomisk oberoende för mig. Men man är inte så oberoende att man kan göra vad som helst, typ åka till Thailand två gånger om året, byta bil vart annat år etc.
Vad är ekonomiskt oberoende för dig? Dvs vad konkret vill du kunna uppnå med dina besparingar?