Hur många spar/investeringsformer ska man ha?

Jag kan inget om LYSA och avböjer därför att kommentera dem.
Du behöver inte mycket tid för att börja bygga upp en konservativ utdelningsstrategi. Köp några av de största utdelningsaktierna när priserna faller och sälj aldrig. Exempelvis JNJ, PG, DEO, CVX, BMY, KO, PEP, KMB etc. och komplettera gärna med utdelande ETFer av olika slag, även några volatila råvaru ETF:er med höga utdelningar, exempelvis URNM, COPX och NEM om du kan köpa dem när priserna fallit.

Googla Dividend aristocrats eller utdelningsaristokrater så kan du läsa mer om företag som hellre sparkar 1000 anställda än att de sänker utdelningen ett enda år, vilket ger en stadig och förutsägbar inkomst för alla aktieägare. Sök inte after företag med extremt höga utdelningar eller företag som endast höjt utdelningen tillfälligt under ett eller ett par år.

Tre företag som ligger på min köplista just nu är MSFT, MDT och NKE, förhoppningsvis faller de tillräckligt för att bli köpvärda och får då förmodligen hänga med livet ut.

Snälla, använd börja här länken nedan som är en samling av instegen i investeringar på RT. Där finns massor av råd som jag önskar fanns istället för att fått göra alla egna misstag.

Aktier kommer du kanske till under din investeringaresa. Jag har som @Aktiegubben en portfölj med aktier men jag skulle inte rekommendera att börja där.

Söderberg & Partner undrar jag hur du hamnade hos. De har otroligt ofta väldigt höga avgifter. Det är något du måste se över i min mening.

Lycka till :slight_smile:

2 gillningar

Det är lite en personlig preferens. I teorin behövs bara ett ISK med en billig global aktieindexfond och ett sparkonto med ränta, insättningsgaranti och fria uttag. Tidshorisont och riskvilja avgör fördelning mellan dessa två.

I praktiken anser jag att det är relevant att ha konton utifrån syftet med pengarna. Dels blir pengarna öronmärkta, dels kan jag skräddarsy placeringarma (överkurs).

För mig ser det exempelvis ut så här:
Buffert: sparkonto hos SBAB
Familjespar: blandportfölj risk 3/9 hos Opti
Barnspar: blandportfölj risk 9/9 hos Opti
Privat pension: Avanza Auto 6 på ISK hos Avanza
Spekulation: Aktiva fonder på ISK hos Fondo

Personaligen har jag valt bort direktägande i aktier på grund av tiden det kräver att hantera och volatiliteten i enskilda innehav.