Hej!
Jag är väldigt ny på det här med investering och har dålig koll på det mesta, så skulle gärna få lite råd kring två frågor jag har.
Jag har efter tips från RikaTillsammans investerat pengar i Lysa och har tyckt att det funkar jättebra eftersom jag själv slipper göra jobbet. Nu har jag dock insett att det finns något som kallas investerarskyddet som jag förstår det innebär att man bör dela upp sina investerade pengar i olika banker om det värsta skulle hända. Då är min tanke att jag bör planera om lite gällande pengarna jag nu har investerat i Lysa, så att jag helst har max 250 000 kr investerat i varje bank. Förstår jag detta rätt för det första?
Och för det andra, jag läste Jans tips i nyhetsbrevet om bästa fonderna 2026. Tolkar jag honom rätt att hans tips är att man bör ha 70 - 100% i en global indexfond och 0 - 20% i en svensk indexfond i varje bank? Så att jag har en global indexfond och en svensk indexfond i Avanza exempelvis och en global indexfond och en svensk indexfond i SEB exempelvis. Tänker jag rätt då tror ni?
Och en annan fråga som jag inte alls förstår som relativt ny på arbetsmarknaden, kan jag göra något åt min tjänstepension? Fonden min arbetsgivare valt att använda för tjänstepensionen kanske inte är den mest lönsamma, så jag undrar om jag kan flytta dessa pengar till Lysa eller liknande jag själv valt? Eller funkar det på något annat sätt?
Tack på förhand!
Nej, då har du läst in för mycket. Om man skulle begränsa sina investeringar baserat på investerarskyddets storlek så skulle investeringar bli ett jäkla bök. En ordentlig men fortfarande någorlunda rimlig förmögenhet på 10 miljoner skulle alltså betyda att du skulle behöva jonglera med 40 olika banker. Om man är på denna nivå i sin riskaversion kör man nog bil med hjälm och bor 2 mil från frugan för att minska sannolikheten att båda går bort i en jordbävning.
2 gillningar
Investerarskyddet är inget jag tänker på när jag placerar nästan allt på Lysa. Finns såklart en risk att Lysa går i konkurs men det måste dessutom ha blandat ihop mina tillgångar med Lysas egna på ett sätt jag tror är svårt att lyckas göra för en så etablerad organisation.
Förutom ren förlust av dina investeringar är det en större ”risk” att dina pengar blir låsta ett tag om det är turbulent på marknaden. Det har hänt med Lysa och kan säkert hända andra fonder också, av den anledningen kan det vara värt att ha spridit investeringarna något. Men stressa inte över det som nybörjare. Om du behöver pengarna så se till att sälja av innehållet i god tid så är det lugnt.
Det Jan skrev kanske var namnet på fonderna han rekommenderade? Det är ganska vanligt att en bank säljer en fond som en tjänst kan man säga. Då heter fonden t.ex. ”SEB global”. Andra banker, särskilt nätbankerna som Avanza, eller Nordnet, är en handelsplats. Hos dem kan du också investera i fonden ”SEB global”, men utan att behöva vara kund hos SEB.
Hemsidor kanske kan strula mm. Men ren förlust av dina investeringar på grund av fiffel är inte så sannolikt 
Tror det finns gott om gamla trådar om tjänstepension. Utbudet beror ofta på vilken typ av tjänstepension det är.
Hej,
Jag har inte, och kommer troligen aldrig komma upp i, den storleksordningen på förmögenhet. Så antalet banker skulle inte vara så många för mig och säkert många andra också. Men då förstår jag att man inte behöver vara så försiktig, att risken att banken har gjort något olagligt med ens pengar är väldigt liten. Känns skönt att slippa tänka på det, blir ju väldigt omständligt. Tack för svar.
Hej,
Tack för förklarande svar!
Då förstår jag att det inte är så stor risk för det som jag först tänkte. Skönt att slippa planera så mycket kring olika banker.
Jan skrev i nyhetsbrevet:
”Bästa globala aktieindexfonderna 2026: Nedan följer listan med de bästa globala indexfonderna, dessa bör vara basen i sparandet och utgöra 70-100% av portföljen i ett långsiktigt sparande.”
”Bästa svenska indexfonderna: Eftersom vi bor, lever och använder våra pengar i Sverige kan man göra ett case för att man kan ha en liten övervikt mot Sverige, på mellan 0 - 20%.”
Så därför tänkte jag att om jag ska ha en extra bank utöver Lysa ändå, så skulle jag kunna ha 70 - 100% i en global indexfond och 0 - 20% i en svensk indexfond i denna bank. Antar att det var så han menade.
Om du har Lysa 100% index är det 80% globalt + 20% Sverige. Dvs du har som standard en så kallad home bias redan. Är du nöjd med det så behöver du alltså ingen annan bank.
(Lysa har nu nyligen möjligheten att ändra hur mycket Sverige bias man har)
Du kan ju öppna ett ISK i annan bank mer som ett sätt att testa andra investeringar. Det kallas ofta ”lekhink” på forumet. Du kan söka trådar kring vad som är rimlig andel att avsätta för detta men huvuddelen av sparandet är bäst att ha på Lysa eller andra indexfonder. Vanligt i lekhinken är enskilda aktier man tror på, krypto, guld eller annan ren spekulation