Fråga om barnportföljen och tips på bra global indexfond

Hej!
Jag har en fråga om barnportföljen som finns på rikatillsammans hemsida. Globala barnportföljen - ett bra sparande till dig, dina barn eller din pension

Jag hittar inte fonden Handelsbanken GI Småbolag på Avanza.
Den jag har valt är Handelsbanken Global Småb Index (A1 SEK) men den totala avgiften är på 0,67% och det är väl lite högt då man gärna ska ligga under 0,4%.
Jag vill ju inte förlora en massa pengar i avgifter.

Men vad heter fonden jag letar efter?
Hittar jag inte den för att rikatillsammans hemsidan är från 2021? Har den uppdaterats?

Sen har jag en fråga till.
Jag har nu byggt upp en buffert, ett bra månadssparande till min pension och funderar på att hitta en globalindexfond för att kunna ha ett sparande på lång sikt. Börja med 10 000kr och sedan investera 2 000kr i månaden t ex.
Men ska jag bygga upp det sparandet på samma sätt som barnportföljen? Alltså ha flera fonder?
Är det ens bra att investera mer pengar på exakt samma fonder?
Hur gör ni som har både pensionsparande och barnsparande? Är det i samma fonder?

Om det räcker att ha en global indexfond för det här sparandet så får ni gärna tipsa mig om en bra… jag har ingen aning. Vill kunna sätta in pengarna, ha ett autogiro och sen inte behöva tänka på detta mer.

Tack för svar!
Mvh Sally

Hej! Globala barnportföljen är ett gammalt råd som inte längre uppdateras. Fondbolagen ändrar sitt utbud över tid, och fonderna förändras också. Aktuellt råd finns här:

Viktigaste skillnaden är kanske att guld inte längre är en del av portföljen.

1 gillning

Hej!

Det är samma fond även om namnen ser något olika ut.

I avsnitt 99/339 ser rekommendationen för 100 % aktier ut så här:

• 70% – 100% i den billigaste och bredaste globala aktieindexfonden hos din leverantör – basen i sparandet
  • 0 – 20% i den billigaste och bredaste svenska aktieindexfonden hos din leverantör – kan skippas och sättas i den globala fonden.
  • 0 – 10% att spekulera med – t.ex. investmentbolag, tillväxtmarknader, småbolag, enskilda aktier, hållbarhetsfond, guld, ränte high yield-fond eller något annat. Kan dock skippas mot det globala sparandet.

Några väljer att enbart ha en global indexfond medan andra väljer att komplettera med flera fonder, t.ex. för att få lite högre andel Sverige eller få med småbolag m.m.

Har man hittat fonder man är nöjd med ser jag inget fel i att spara i samma fonder med olika syften om målen ha likartad sparhorisont. Jag tycker dock att du ska välja att investera på det sätt som du finner lämpligast för dig och är det enbart i en global indexfond så kör på det.

Det finns många likvärdiga globalfonder du kan välja på Avanza, men två globala indexfonder som ofta rekommenderas är DNB Global Indeks S och Avanza Global. De innehåller inte tillväxtmarknader och vill du inkludera det utan att lägga till en extra fond finns den globala indexfonden Storebrand Global All Countries.

Lycka till!

Du har hittat rätt fond. Det finns inte så stort utbud av billiga småbolagsfonder. Observera att Avanza visar “Total avgift”, inklusive transaktionskostnder.

Tack för alla svar!
Kul att jag hade hittat rätt ändå.

Jag har en fråga till… borde jag flytta över mitt pensionsparande som är uppbyggt enligt barnportföljen (bara fonderna då) till Lysa?

Jag har haft pensionsparandet ett år, så det är inte sålänge. Fonderna går ju med vinst överlag så det är ju bra. Är lite osäker efter att ha läst investeringsråden för 2024.

Tack för hjälpen!
Mvh Sally

Hur ser din fördelning ut? Är den som portföljen du länkade till ovan så innehåller den 10 % guld och 10 % räntor (bankkonto).

En av de möjliga fördelarna med att ha t.ex. guld och räntor i kombination med aktier, är att kunna justera risken i portföljen och göra ombalanseringar för att sälja dyrt och köpa billigt.

Med tanke på att du skriver

så kanske du vill lägga så lite tid som möjligt på att greja med investeringar. I det avseendet är Lysa ett smidigt alternativ. Där kan du enkelt bestämma, och vid behov ändra, fördelningen mellan aktier och räntor. Vid behov ombalanseras innehaven automatiskt. Lysa har dock inte guld om det är viktigt för din del (om du har guld, vill säga).

Hur går dina egna tankar?

1 gillning

Hej!
Jag följde inte rekommendationen helt från barnportföljen, utan jag har bara följande fonder och inget guld eller räntefonder (jag tyckte det verkade krångligt så jag hoppade över det):

Jag har tyckt att det varit smidigt att ha månadsparande på de här fonderna och jag har gått in och tittat på fonderna väldigt sällan för att se hur det går. Jag tänker att de kan ligga där och tuffa på medans jag gör annat.
Så jag hade gjort på samma sätt med LYSA, att jag hade satt in pengarna och sedan låtit de vara där. Men det kanske är bättre att pengarna på LYSA så att pengarna exponeras för en bredare marknad?
Är jag dum om jag flyttar mina pengar från de fonder jag har nu? Man ska väl flytta pengarna så lite som möjligt, eller?
Jag behöver inte ha guld tänker jag.

Jag har varit inne och tittat på LYSA och jag vill ju spara mer än 15 år, både när det gäller pensionspengarna och mitt andra långsiktiga sparande.
Lysa rekommenderar mig att ha ca 80% av pengarna i aktiefonder och ca 20% i räntefonder… men när jag tittar på vad de säger i sammanfattningen “Spara och investera rätt och lätt 2024!” så säger de att man i mina fall kan ha pengarna 100% i aktiefonder (och jag antar att aktiefonderna som är på LYSA är aktieindexfonder, det har jag fått fram när jag har googlat iallafall).

Men då kan jag alltså våga att ha alla pengarna i aktieindexfonderna? Istället för att göra som LYSA rekommenderar?

Tack för tipsen… jag känner mig som bambi när han ska gå på isen första gången haha!

Jag tror definitivt inte att Lysa rekommenderar 20% aktier och 80% aktiefonder. Lysa har inga direktinvesteringar i aktier som alternativ.

Du måste missuppfattat något.

Hej!
Jag skrev fel men har rättat nu!
Jag menade 80% i aktiefonder och 20%i räntefonder.
:+1:

Jag skulle gissa att du svarat rejält riskavert på Lysas frågor. Alternativt angivit en kortare tidshorisont.

1 gillning

Ens risktolerans beror på flera faktorer, bland annat sparhorisont. 100 % aktiefonder ger möjlighet till hög avkastning men det kan i perioder också ha rejält negativ utveckling. Är sparhorisonten +10 år har man tiden på sin sida att ta igen ett rejält tapp i en börskrasch.

Risktolerans har också en mental sida, det vill säga vi känner och reagerar olika om vi ser att kapitalet minskar med t.ex. 50 %. Kan något av dina svar på Lysa ha något med den mentala aspekten att göra?

1 gillning

Men det har säkert att göra med mitt risktänkande. Jag är inte så riskfylld av mig haha.

Tack för all hjälp!