Hej alla!
Börjar med att säga att jag förstår att allt är individuellt men önskar ändå tips.
Jag är 24 år, färdig utbildad ingenjör sedan 1 år tillbaka, har en lön på 36.800kr innan skatt, äger en bil för 250.000kr jag köpt för eget kapital, har ett huslån på 800.000kr tillsammans med min sambo. Har ett sparkonto med 80.000kr samt ett privat pensionssparande där jag lägger in 500kr/mån i indexfonder via Swedbank robur
Vi placerar 10.000kr/var på gemensamt kontor för hus, el, försäkring, internet, drivmedel, mat, dvs alla återkommande utgifter, det klarar vi oss bra på och blir som ett kontinuerligt sparande då det alltid blir över.
Efter det har jag ca 15.000kr kvar till nöje och sparande, hur hade ni gjort?
hur mycket skall man ha på ett vanligt sparkonto/bufferkonto?
-börjar flytta om pensionssparandet/ändra summan?
-vill spara långsiktigt 10-15 år, funderar på Avanza auto alt lysa, hur mycket bör man lägga in där i månaden? Tänker även lägga in ett startkapital från min 80.000kr där.
Snälla hjälp mig hur ni hade tänkt? Funderar på att boka tid på banken men känns inte som att de riktigt kan…. Vill lägga till att jag inte vill lägga ner flera timmar i veckan på detta.
Det känns som att du/ni har en bra ekonomisk situation och ekonomin under kontroll. Bra start!
Buffert: Eftersom ni är två med hus och bil känns väl den buffert du har ganska rimlig för att kunna hantera reparationer och andra oväntade utgifter. Men ju bättre marginaler man har i sin löpande ekonomi i stort desto mindre buffert kan man ju ha.
Pension: Har du tjänstepension via arbetsgivaren? I vilken typ av konto pensionssparar du privat, ett IPS? Har man tjänstepension så brukar jag tänka att ett robust vanligt sparande enligt nedan räcker väl.
Långsiktigt sparande: Här vill man alltid börja med att fråga om dina långsiktiga mål. Vad ska pengarna göra i ditt liv och när? Du har gott om pengar över och med din låga ålder har du ju en fantastisk möjlighet att bygga upp ett stort kapital om du exempelvis skulle spara 10 av dina 15 000 varje månad.
Du kan räkna lite på förväntad avkastning här:
Tidshorisonten avgör ju i sin tur också lite fördelningen. Men eftersom du själv säger att det är ett riktigt långsiktigt sparande skulle jag välja en enkel lösning med 100% aktier. Det ordnar du enkelt via Lysa! Föredrar du Avanza så kan du välja några få billiga och breda indexfonder, Globalt och Sverige. Finns massor skrivet om detta här på forumet. Oavsett vilken av dessa två val du gör är tanken att det ska vara ett ”set and forget”-sparande. Du månadssparar automatiskt från lönekontot och tittar till din investering så ofta eller sällan (bättre) du vill. ”Betala dig själv först” brukar man ju säga, dvs ha en stående överföring till ditt långsiktiga sparande och sätt inte denna nivå högre än att du är trygg med att du sällan eller aldrig ska behöva ta från det långsiktiga sparandet annat än vid livskriser (förlorad anställning, separation osv) eller för det mål du satt upp.
Du behöver inte en rådgivning med banken! Och vill du det så var beredd på att du får råd av en säljare, inte en oberoende rådgivare.
Finns säkert fler som vill komplettera ovanstående, men där har du några uppslag iaf.
Beroende på hur stor buffert du känner att du behöver skulle jag sätta upp ett automatiskt sparande på så pass mycket du känner att du har råd att avvara, man ska leva också. Om du har 15 000 över skulle jag sätta upp ett månadssparande i Storebrand Global All Countries. Fonden finns via swedbank och avanza skulle dock ha behållt en del av de 80 000, som en nödbuffert!
Bufferten är tryggheten, summan du är trygg att ha tillgänglig när livet händer, kan bara du veta. En rekommendation är 3 månadslöner. Jag själv har fram tills nu haft ungefär 1 månadslön.
Långsiktigt sparande är för framtiden. Pension kan vara en av alternativen. Hur mycket du sparar beror på vad du är bekväm med
Du har redan nu en bra buffert, bra marginaler, så jag skulle starta det långsiktiga sparandet från och med nu i en global indexfond. Behövs inte mer än så.
Jag tycker att du ska börja med att logga in på minpension.se och kolla lite på prognosen för din pension. På så sätt får du en indikation på om ditt pensionssparande är tillräckligt. Om du även har tjänstepension via jobbet tror jag att du ligger väldigt bra till där.
Sedan tycker jag som tidigare talare att du kan sätta upp ett enkelt automatiskt månadssparande via Lysa eller Avanza och föreslår att du börjar med 10 000 kronor i månaden. Känner du sedan att du behöver öka/minska är det enkelt att ändra.
Vad gäller dina 80 000 tycker jag att du lämnar kvar åtminstone hälften på ditt sparkonto för oförutsedda utgifter. Det känns alltid bättre att ta från dessa pengar än att behöva ta på kredit eller ett mindre lån.
Snygg start på livet och bra jobbat! Glöm inte att leva livet också. Man vet ju aldrig vad man vill göra; köpa nytt/större hus, sommarstuga, större resor etc. Genom att lägga undan 10 000 kr/mån kommer det att vara ett kapital som du kan använda dig av i framtiden utan dåligt samvete.
PS. Du kan nog skippa det där mötet med banken; känns som du har otroligt bra koll ändå.
Tack alla för era svar, och skönt att höra att man gör det bra! Tycker alltid det är svårt då man ofta hakar upp sig på hur många unge har massor av pengar, man ser helt enkelt på de som har de ännu bättre liksom. Är inte alls så väldigt intresserad av detta utöver att jag vill känna mig trygg och leva gott. Tack återigen!
Helt rätt mindset. Det viktigaste du kan göra i livet för att kunna uppnå det är att ha en stabil intäktskälla. Satsa på ett roligt jobb och en karriär som är utvecklande och efterfrågad. Med en stabil inkomst och ett sunt ekonomiskt tänk kommer sparandet att gå på autopilot.
All heder till dig som tagit tag i ditt sparande och tänker framåt när du bara är 24 år. Bådar gott. (Jag önskar att jag hade gjort samma, kom in sent på banan men försöker komma ikapp.)
Jag ser att du har många kloka tankar och ett bra utgångsläge men också en del förvirring och osäkerhet kring hur stora olika delar av er ekonomi behöver vara. Jag känner igen mig i det och brottades till för några år sedan med samma frågor för egen del. I mitt fall blev konsekvensen under många år att alla pengar hamnade på sparkonto eftersom jag inte visste hur mycket jag behövde ha tillgång till på kort sikt och vad jag kunde investera och på hur lång tidshorisont. Det som hjälpte mig var Jans Fyra-hinkar-modell.
Min rekommendation: Läs artikeln, diskutera med din sambo och börja bygga era fyra hinkar. Det kommer väcka många frågor och funderingar. Det är bra, för när ni reder ut dem blir ni också tryggare i er ekonomi.
Ett varningens finger för att den där räknaren säger väldigt lite när man är 24 år.
Det låter som att ni har bra marginal på gemensamma kontot, så i sådana fall är det mest för din egen del du ska fundera. Att ha några månaders utgifter på ett buffertkonto är ju bra, men på det stora hela hade jag smällt in merparten (eller allt) i kontinuerligt sparande i billiga indexfonder. Du är så tidigt ute och har så hög sparkvot att det inte finns anledning att ta högre risker än så. En vacker dag får ni säkert planer som ger skäl att sänka sparnivån.
Vill bara gratulera till en riktigt bra ingångslön. Låter som du har hittat en arbetsgivare som uppskattar kompetens och är villig att betala riktigt bra för den. De växer inte på träd vill jag lova.
Jag kikar från det här hållet: hur mycket pengar vill jag ha på ett sparkonto för att känna mig fri och ha möjligheter nu (om andan faller på) utan att behöva sälja av.
För en del räcker en månadslön i buffert (då skulle jag få panik…). För egen del vill jag ha mycket mer än så. Onödigt mycket som egentligen skulle kunna vara investerande men det känns inte som samma frihet för mig.
Gör en livsplan. Sätt alla år från nu till pensionen i en tabell och skriv vad du vill uppleva/uppnå de olika åren.
2023 - Åka till Sälen
2025 - Köpa bil
2028 - Ha bröllop
2031 - Åka till New York
2033 - Flytta till hus
2035 - Skaffa barn
2040 - Flytta till Kroatien
etc
Sen beräknar du hur mycket pengar du behöver för varje grej. Då har du ett tydligt mål med ditt sparande.
Efter det räknar du baklänges som flera andra i tråden föreslår och placerar en passande summa genom månadssparande i indexfond.
Så glatt överraskad av de geniuna tipsen är! Jag har två följd frågor, del nr 1: jag har ca 30000 i swedbank robur all fond, bör jag sälja av dom och placera allt i lysa? 2: Skall nu öppna mitt lysa konto och lägga in en större insättning på ca 40-50k inte riktigt bestämt och ett kontinuerligt månadsspar, har lagt tidshorisonten på 10-15 år, vad bör jag ha för fördelning mellan aktier och räntor? Lysa 99% 1% eller 82% 18%… Hur bör jag tänka där?
Du är ung och har redan boendet ordnat. Jag hade skippat Lysa och kört 100% aktier på någon plattform med lägre avgifter och använt hävstång. Avanza erbjuder 10% belåning till 0,99% ränta (0,693% efter avdrag) på kapital upp till tre miljoner, så du kan låna upp till 300k så billigt.
Även om @Guldfeber har en teoretisk poäng så tycker jag att du ska välja Lysa ändå för att det är enklare. Det kommer vara marginell skillnad i utfall.
När det gäller andel räntor så kommer du få frågor när du startar Lysa om din riskprofil och där genom ett förslag om fördelning. Generellt sett bör unga människor ha en hög andel aktier.
Lysa har ~50% högre avgift jämfört med ex. Länsförsäkringars globalfond om man ändå planerar att köra 100% aktier, och även om båda är låga så visst gör det skillnad över 30 år för liksom ingenting. Hävstång på 10% kan göra enorm skillnad över tid, och det finns inte så billigt (eller alls?) via Lysa vad jag vet.