Hej alla!
Börjar med att säga att jag förstår att allt är individuellt men önskar ändå tips.
Jag är 24 år, färdig utbildad ingenjör sedan 1 år tillbaka, har en lön på 36.800kr innan skatt, äger en bil för 250.000kr jag köpt för eget kapital, har ett huslån på 800.000kr tillsammans med min sambo. Har ett sparkonto med 80.000kr samt ett privat pensionssparande där jag lägger in 500kr/mån i indexfonder via Swedbank robur
Vi placerar 10.000kr/var på gemensamt kontor för hus, el, försäkring, internet, drivmedel, mat, dvs alla återkommande utgifter, det klarar vi oss bra på och blir som ett kontinuerligt sparande då det alltid blir över.
Efter det har jag ca 15.000kr kvar till nöje och sparande, hur hade ni gjort?
hur mycket skall man ha på ett vanligt sparkonto/bufferkonto?
-börjar flytta om pensionssparandet/ändra summan?
-vill spara långsiktigt 10-15 år, funderar på Avanza auto alt lysa, hur mycket bör man lägga in där i månaden? Tänker även lägga in ett startkapital från min 80.000kr där.
Snälla hjälp mig hur ni hade tänkt? Funderar på att boka tid på banken men känns inte som att de riktigt kan…. Vill lägga till att jag inte vill lägga ner flera timmar i veckan på detta.
Det känns som att du/ni har en bra ekonomisk situation och ekonomin under kontroll. Bra start!
Buffert: Eftersom ni är två med hus och bil känns väl den buffert du har ganska rimlig för att kunna hantera reparationer och andra oväntade utgifter. Men ju bättre marginaler man har i sin löpande ekonomi i stort desto mindre buffert kan man ju ha.
Pension: Har du tjänstepension via arbetsgivaren? I vilken typ av konto pensionssparar du privat, ett IPS? Har man tjänstepension så brukar jag tänka att ett robust vanligt sparande enligt nedan räcker väl.