Hjälp mig tänka!

Jag är 24 år gammal kommer spara 6000kr per månad.

500kr till pension - 100% aktier på Lysa
1000kr till bostad - räntor-hur?
4500kr till ett gött liv ca 10 års horisont. Minst 7! - 3000kr på Lysa och 1500kr på Spiltan Investmentbolagsfond

Min fråga är:
Hur gör jag med räntesparandet? Jag har 270000kr som jag vill ta ut från kostsamma fonder och lägga på en bostad om ca 3 år.
Dessutom vill jag månadsspara 1000kr till detta under tiden.

Bör jag låsa de på ett räntekonto? Använda Lysa? Olika? Hur gör jag?

På gött liv kontot-hur mycket aktier och hur mycket räntor tycker ni? Här kommer frågan om räntor in igen- jag får lägre avgift på Lysa om jag kör 100% aktier- bör jag räntespara på annat ställe, ex. Bunden placering, för att hålla nere avgiften?

Jag har även en stor buffert på 70000kr och 50000kr på bunden placering till augusti som jag absolut borde göra något med! Är bara student och behöver inte en så stor buffert… har ni idéer på hur de kan kombineras med det andra sparandet?

Skippa Spiltan, bara krånglar till det. Lägg allt sparande på lysa med en lagom ränte/aktiefördelning. Separera bosparet då detta är så pass målinriktat

Så, 1000 in på lysa autospar eller annat bra räntekonto öronmärkt till bostad
Resten (inklusive den del av bufferten du vill reducera) in på ett lysa 30/70 kanske?

Personligen ser jag ingen jättestor vinst i att dela upp det mer. Du kommer ha oväntade utgifter utöver bostad under kommande år, så bara aktier är tveksamt, men håll risken ganska högt och håll sparandet enkelt.

Har du svårt att hålla fingrarna borta från sparandet kan det vara en bra anledning att begränsa skapa fler “hinkar”, annars är det bara onödig komplexitet…

Hej,

Du behöver strukturera upp ditt sparande lite bättre utifrån tidshorisont, risk och mål. Ett sätt att göra det på är enligt [Fyra-hinkar-modellen 2023 | En mental modell för en bättre balans i sparandet]. Jag själv skulle strukturera upp det enligt:

Bostad - Lågriskhinken - Lägg på sparkonto med ränta, tex SBAB med 3% ränta. På så sätt ”säkrar” du din framtida insats till bostad

”Gött liv” - Mellanriskhinken - Börja i Lysa 80/20 och justera sedan ner till 60/40 lösning. En ungefärlig minnesregel brukar vara att allt över 10 år bör ligga i 100% aktier, men sen kan man justera ner risken med 10% räntor per år (tex 30% räntor vid 7 års sparhorisont).

Pension - Högriskhinken - Fortsätt med 100% Lysa Aktier. Du är ung och ska givetvis köra 100% aktier i pensionssparandet

Buffert - Du är 24 år, lev livet. Jag hade således också haft en fjärde hink i form av ett sparkonto på tex SBAB med fria uttag där jag hade haft tex 50,000 lättillgängligt för resor etc.

Lycka till! :slight_smile:

Tack så mycket för svar! Du tror inte att spiltan är bra att blanda in? Jag kastas fram och tillbaka mellan RTs rekommendationer och andra rekommendationer av andra pålitliga källor där investmentbolag är the way to go…

Kan jag månadsspara på SBABs sparkonto?

Spiltan Investmentbolag är absolut intressant. Du får en billig och relativt bra riskspridning med innehav i olika sektorer, storlek, noterat/ej noterat etc. Men nackdelen är att den nästan uteslutande innehåller svenska bolag (~70 innehav), och om du jämför med en global indexfond (tex LF Global) som har >1000 bolag eller svensk indexfond (tex PLUS Alla Bolag) som har >300 bolag så blir den relativt sett ganska smal och nischad , dvs du tar en högre risk :slight_smile:

Om du vill spara i Spiltan bör du således ha en lång tidshorisont på ditt sparande. För inspo, jag har själv 10% Spiltan Investmentbolag i min långsiktiga portfölj (>10 år), Era portföljer 2023 - Nr 81 av Pimkim. Själv ser jag Spiltan som en extra krydda till portföljen.

Ja. Finns ju en hel drös av banker/sparkonton att välja på, men SBAB ligger i framkant i form av hög ränta, användarvänlig hemsida/app och givetvis fria insättningar/uttag :slight_smile:

Skulle jag kunna ha min buffert på SBAB räntekonto också? Så går de något plus istället för att bara ligga på 0%-bankkonto.

… och tycker du att spiltan kan vara ett komplement till Lysa om jag sänker andelen av sparandet i den? För jag tänker att de pengarna får ligga i ca 10 år!

Men du tänker att 30/70 funkar trots att det absolut kan vara 10 år tills jag behöver pengarna?

Jag tycker du får göra den riskbedömning själv. Min poäng är mest att man kan ha en stor pott med lagom risk istället för många med olika mål, det blir ju ungefär samma.

Jag vill egentligen inte säga exakt vilken nivå som är bäst, lysa har verktyg för att lägga dig på rätt risknivå som säkert är mer träffsäkra då.

Absolut. Så länge du inte kommer använda det som någon form av transaktionskonto likt ditt vanliga bankkonto för lön, räkningar etc. så är det helt klart värt det. Annars är det bara extra arbete

Se Lysa + Spiltan som en gemensam hink, så får du hitta en risknivå du känner dig bekväm med och där du inte går in och ändrar fördelning för ofta. Du bör i alla fall se ditt sparande som en helhet, dvs att aktieandelen också ska bero på hur mycket du spar i det kortare respektive i det längre tidshorisonten och hur mycket du har i kontant buffert på sparkonto med ränta.

Exempel: Om du skulle köpa Lysa 80/20 3000kr + Spiltan 1500kr får du ca 87% aktier, varav ca 45% Sverige (Lysa brukar ha ca 20% Sverige). Det behöver inte vara fel, men det betyder att du tror väldigt starkt på den svenska marknaden framöver.

Folk här på forumet brukar ligga någonstans mellan 10-30% Sverige, mig själv inräknat [Hur stor andel av er portfölj i % är exponerad mot den svenska börsen?]

Varför inte bara gå all in på lysa 100% Aktier?

Sen om du vill ha lite kvar som buffert spara exempelvis 50k på sparkonto.

Jag e lite yngre än dig, kör 500k på börsen sen resten i krypto och sparkonto.