20-åring som vill göra rätt från början - tankar kring investering av nuvarande och kommande kapital

Hejsan gänget, är relativt ny här på forumet och detta är mitt första inlägg (även om jag hängt här i uppemot ett år).

Jag sitter just nu i en sits där jag precis flyttat hemifrån till en hyresrätt och sitter på en del kapital som jag tänker jag ska investera till framtiden, både långsiktigt och “kortsiktigt” framåt, så jag vänder mig till er för råd. Jag har läst på om fyra hinkar-principen och resterande men känner mig ändå inte helt klok på exakt hur jag ska göra.

Bakgrund:
Tog studenten förra året med ca 50 000 kronor i kapital (jobbat under gymnasiet), därefter gjorde jag lumpen ett år och sparade det mesta av ersättningen + avslutningspremien som man fick (ca 100 000 kr skattefritt), sedan dess har jag nu flyttat ut till en hyresrätt och har tänkt arbeta ett år innan jag pluggar till civilingenjör.

Min ekonomi idag ser ut såhär:
Hyra - 5800 kr (lär ju höjas lite till årsskiftet)
El + elnät - ca 300-400 kr månaden
Bredband - 250 kr /mån
Mobilabonnemang - 140 kr/mån
A-kassa - 150 kr/mån

Jag tjänar i dagsläget 26 000 kr efter skatt och har kontrakt på detta jobbet till 30 juni 2023, jag har även sparat alla semesterdagar och kommer få en ganska stor klumpsumma utbetald i slutet av anställningen.

Mitt sparande idag ser ut såhär:
ca 8000kr/mån in på lysa 60/40 aktier/räntor
1000kr/mån in på lysa 100% aktier (tänkt pensionssparande)
Därefter lägger jag in resterande ca 8000kr/mån på ett sparkonto med 1.5% ränta där jag har mitt buffertsparande.

Mina portföljer ser ut som följande: (Lysa Bred på båda Lysakonton)
Lysa 60/40 - ca 50 000 kr
Pension - ca 10 000 kr
Sparkonto - ca 150 000 kr