Hejsan gänget, är relativt ny här på forumet och detta är mitt första inlägg (även om jag hängt här i uppemot ett år).
Jag sitter just nu i en sits där jag precis flyttat hemifrån till en hyresrätt och sitter på en del kapital som jag tänker jag ska investera till framtiden, både långsiktigt och “kortsiktigt” framåt, så jag vänder mig till er för råd. Jag har läst på om fyra hinkar-principen och resterande men känner mig ändå inte helt klok på exakt hur jag ska göra.
Bakgrund:
Tog studenten förra året med ca 50 000 kronor i kapital (jobbat under gymnasiet), därefter gjorde jag lumpen ett år och sparade det mesta av ersättningen + avslutningspremien som man fick (ca 100 000 kr skattefritt), sedan dess har jag nu flyttat ut till en hyresrätt och har tänkt arbeta ett år innan jag pluggar till civilingenjör.
Min ekonomi idag ser ut såhär:
Hyra - 5800 kr (lär ju höjas lite till årsskiftet)
El + elnät - ca 300-400 kr månaden
Bredband - 250 kr /mån
Mobilabonnemang - 140 kr/mån
A-kassa - 150 kr/mån
Jag tjänar i dagsläget 26 000 kr efter skatt och har kontrakt på detta jobbet till 30 juni 2023, jag har även sparat alla semesterdagar och kommer få en ganska stor klumpsumma utbetald i slutet av anställningen.
Mitt sparande idag ser ut såhär:
ca 8000kr/mån in på lysa 60/40 aktier/räntor
1000kr/mån in på lysa 100% aktier (tänkt pensionssparande)
Därefter lägger jag in resterande ca 8000kr/mån på ett sparkonto med 1.5% ränta där jag har mitt buffertsparande.
Mina portföljer ser ut som följande: (Lysa Bred på båda Lysakonton)
Lysa 60/40 - ca 50 000 kr
Pension - ca 10 000 kr
Sparkonto - ca 150 000 kr
Mina mål med mitt sparande är att om ca 5 år när jag tänkt att jag pluggat klart min civilingenjörsmaster ska kunna köpa en bostad och börja äga mitt boende. Annars är jag ganska minimalistisk av mig när det kommer till pengar, slösar i princip ingenting, festar inte, äger ingen bil osv. Efter att jag köpt min bostad har jag inget direkt mål med mina pengar och tänker att jag i det läget kommer ökar risken i mitt sparande.
Det jag funderar över är ifall min buffert kanske är för stor (vet att detta mycket handlar om personlig preferens men skulle ändå vilja höra era synpunkter), och att jag kanske ska börja flytta över pengar från min buffert till ett nytt ISK med 100% aktier antingen på Avanza eller ett nytt Lysa konto.
Jag har i dagsläget inte öppnat ett sådant konto för att jag tänker att jag kanske ska använda de pengarna om 5 år när jag köper bostad, samtidigt kanske det finns en vinning med att ha en stor buffert ifall jag ska plugga i 5 år och överleva på CSN. Jag kommer ju knappast kunna lägga in lika mycket pengar i mitt sparande under de fem åren som jag gör nu när jag arbetar.
Vad skulle ni säga, tar jag får låg risk genom att inte ha ett sparande i 100% aktier och skulle det vara mer värt för mig att sluta ösa in pengar i bufferten nu kanske starta upp ett sådant sparande?
Tacksam för era synpunkter och jag hoppas att detta inlägget följde konstens alla regler och det som gäller här på forumet!