Hjälp att applicera fyra-hinkar-principen

Hej!

Jag lyssnade precis på avsnittet om 4-hinkar och känner att jag skulle behöva få lite input på min sits. Jag fyller 26 i december, har 350 000 kr på ett sparkonto med 0,85% ränta samt ca 310 000 kr på Lysa med 100% aktier med tanke att de ska få vara där på lång sikt. Pengarna på sparkontot kommer från en tid innan jag började intressera mig för att investera och de var tänkt att de skulle gå till en bostad inom kort tid (därför valde jag att inte slänga in dem på Lysa när jag väl fick upp ögonen för det). Sedan fick jag nytt jobb i Göteborg för ca 1,5 år sedan, flyttade dit tillsammans med sambo och bodde i andra hand och gick i tankar om att ev köpa en lägenhet för att slippa hoppa runt mellan boenden. Nu däremot har vi precis fått en hyresrätt så boende är fixat, och då hon börjat studera har vi inte ekonomi till att köpa något i dagsläget. Så, med mina planer på bostad på is funderar jag på vad jag ska göra med mina 350 000 kr som jag har på sparkonto. Tanken är att de ska vara till en kontantinsats i framtiden (vi kommer troligtvis flytta hem till Småland när det är dags för kids och köper nog inte för mer än 3 miljoner som det ser ut nu). Men det är allt mellan 3-10 år fram i tiden. Som jag förstår det enligt Jan en klassisk mellanhinks-period. Jag tycker spontant att tanken på en krasch är skrämmande och ett stort sparkonto har gjort att jag känt mig trygg att investera överskott då jag hur det än går har min del av en kontantinsats i säkert förvar. Är rädd att jag kommer tappa modet om jag även ska exponera delar av min back-up mot risk, samtidigt som tanken på ev tio års inflation inte är så spännande den heller. Vet att jag själv måste ta beslut hur mycket jag behöver ha i madrassen för att känna mig trygg men hade varit intressant att höra hur ni hade resonerat i min situation. /K

1 gillning

Kanske sätta hälften av kontantinsatsen i en försiktig 20/80 eller 30/70 portfölj? På så sätt kan du ändå känna att hälften av pengarna gör lite nytta och kanske kompenserar för inflationen medans hälften sitter i säkert förvar.

Tänk även på att det utöver kontantinsatsen behövs pengar till pantbrev (2% av mellanskillnaden på ditt bolån och redan existerande pantbrev) samt till lagfart.

1 gillning

Wow! Grattis till ett fantastisk sparande som 26 åring :grinning::+1:

Jag hade nog tänkt som så att du kan titta på totala kapitalet och dess avkastning/risk …

Om du kan fortsätta att spara en rejäl summa varje månad så kan du ju betrakta 350 kkr som en rejäl buffert hink (och framtida insats, om börsen står lågt när du behöver köpa bostad).

Ös in månadssparandet på Lysa. Går det ner köper du billigare och du har din buffer som säkerhet så du ändå kan sova om natten.

Totalt sett har du nu knappt 50% aktieandel. I din ålder kan man ligga rätt mycket högre eftersom du ha tiden på din sida (behöver inte aktiedelen av pengarna förrän lång i framtiden).

Det är väl först när du kommer upp till ett totalt kapital på 3500 kkr som du når 90% aktieandel på totala sparandet vilket kanske är rimligt i din ålder. Så du kan ösa in rätt mycket sparande på Lysa förrän du tar en för hög risk så att säga.

Men se gärna över ditt totala kapital inklusive pensioner (inkomstpension, PPM, tjänstepension) så de sista två också är vettigt investerade. De pengarna är ju på riktigt lång sikt.

Såklart, om du inte kan månadsspara mycket så kanske du behöver fundera på att investera en del av de 350 kkr på ett sätt som ger bättre tillväxt.

Så hade jag tänkt :slight_smile:

2 gillningar

Tanken har slagit mig att göra något sådant och inte omöjligt att det slutar så. Tack för input!

Tack! :grinning: Är i stort sett exakt den taktik jag haft tills nu, stor buffert så att jag kan månadsspara mellan 8000-11000/månad beroende på lön (är säljare), och ändå känna mig trygg. Var just avsnittet/insikten om att jag inte behöver pengarna just nu som fick mig att börja fundera.:sweat_smile: Pensionerna är exponerade så mycket det går åt aktier med globalt fokus.

Tack för input!

1 gillning

Jag tänkte främst att de pengarna du ska ha till själva bostasköpet gör du så med. Alltså hälften försiktig portfölj och hälften konto. Resten kan du ju spara betydligt aggressivare i och med att det borde vara lång tidshorisont på det sparandet :slight_smile:

Japp är med på hur du tänker även om det tydligen inte framgick av mitt svar… :grin: