Hej,
Jag undrar om någon skulle vilja ge mig lite input på hur jag bör tänka gällande mitt sparande. Är oerhört tacksam för allas tankar!
Min yrkessituation: Egenföretagare.
Min beslutsprocess: Jag har rätt nyligen börjat engagera mig för investeringar. Jag har dock noll skill och förlitar mig på den researchen jag gör (läs; vad de personer som är betydligt mer insatta än vad jag är säger). Jag tänker att hellre följa “era/deras” råd än att inte göra någonting alls. Jag ägnar mig hellre åt andra ämnen när det kommer till mer fördjupning än att konsumera podd- och bloggmaterial. Dvs, jag är inte insatt i börsens kurser och dylikt. Jag är en person som gärna investerar mina pengar för att sedan glömma bort dem. Jag har suttit ner i båten under Corona-krisen, så jag är ingen som “freakar ut”
Mitt mål: På sikt nå en variant av FIRE (där jag dock inte slutar jobba men där jag kanske kan leva till hälften på intjänat kapital och hälften 4 % av avkastningen).Så jag siktar på att få ihop 5-6 milj på sikt i investerat kapital.
Såhär ser just nu min spar-ekonomi ut:
350 000 kr - i en ISK hos Avanza med högrisk-portfölj fördelat på olika breda fonder (sparhorisont långsiktig)
100 000 kr - 95/5-portfölj hos Lysa (sparhorisont långsiktig)
800 000 kr - på banken med i princip 0-0,5%ränta (riktigt dålig med andra ord) - ska tillägga att i dessa finns 250 000 kr som är uppskov på vinstskatt av försäljning, så ett indirekt lån från staten, och med ny slopad 0,5 % ränta så är det ju nu ett “gratis” lån i princip men det är ändå ett lån, vilket stör mig rent emotionellt.
Anledningen till den stora delen på banken är att jag har flyttat en del senaste åren inom Sthlms innerstad och velat ha löst kapital vid ev budgivningar som sticker iväg. Jag har dock gjort bra affärer, så inte behövt pytsa in så mycket mer än det som planerats.
Jag äger 2 bostadsrätter. En egen mindre lägenhet och en större med min sambo. I dessa har jag totalt ca 2,5 milj cash. Vi planerar att köpa hus inom de närmsta 1-2 åren – och därför har jag inte vågat investera det lösa kapital jag har på banken (800 000 kr). Men jag har lite ångest över att mina pengar äts upp av inflationen där, och vill nog ändå investera en del, trots husköp inom 2 år.
Till saken hör att det är hyfsat låg sannolikhet att jag kommer behöva stoppa in de där 800 000 kr i huset, då jag och sambon antagligen tänker köpa något i samma prisklass som den bostadsrätt vi äger idag. Jag är bara rädd för att “tänk om…” vi hittar drömhuset och skulle behöva ytterligare kapital, då är det rätt skönt att inte ha de i fonder (om de gått ner vill säga)
Så. Hur skulle ni ha gjort om ni var jag?
-
Skulle ni betalat tillbaka de 250 000 kr till Skv? Eller investerat dem? Skv säger att jag kan begära nytt uppskov även vid nästa köp, så jag behöver inte betala tillbaka dessa på väldigt länge.
-
Jag går i tankarna om att åtminstone investera halva kapitalet (400 000 kr) redan nu, och spara 400 000 kr på banken tills husköpet är klart. Skulle ni gjort så?
-
OM jag investerar hälften, dvs 400’, ska jag i så fall lägga in alla på 90/10-kontot hos Lysa och/eller även fördela dem mellan det + en mellanrisk-portfölj på 60/40 hos Lysa?
-
Jag funderar ev. även på en Allvädersportfölj/Golden butterfly som jag hört om i podden, som “påstås” av Jan vara ungefär lika säker (även om man aldrig kan vara säker så klart) som sparkonto, om man har kort sparhorisont. Om jag förstod honom rätt. Och då kanske lägga 200 000 kr i en sådan, utöver 400 000 kr i 90/10 och/eller 60/40 som jag nämner ovan. Är det att gambla för mycket?
Jag stämmer ju uppenbarligen in på den typen av person som Jan nämner i podden, att jag både har pengar i madrassen + är en högriskare på börsen, i stället för att vara lite mittemellan. Men än har jag ju inte särskilt mycket pengar i fonder, så jag har inte brytt mig om att jag har högrisk-portföljer.
Ja som sagt, jag är nyfiken på att höra allas åsikter om hur ni hade gjort om ni var i min situation?
Tusen tack på förhand!