Hur investera uppskovet?

Har ett bostadsuppskov på 150 000 kr som jag vill investera, men har inte landat i hur.

Förutsättningar
Lån på ca 5 miljoner, belåningsgrad 70%.
Boräntan bunden i 3 och 5 år, ränta 1,04%.
Goda marginaler i ekonomin, klarar en framtida räntehöjning utan större problem.

Funderar på följande alternativ:
Alt.1: Lägga pengarna i någon av Rikatillsammans modellportföljer och sedan ”glömma” bort dem. Eventuellt använda avkastningen till att amortera.
Alt.2: Lägga pengarna på ett bankkonto med nån procents ränta. Eventuellt använda avkastningen till att amortera.
Alt.3: Amortera på bolånet.
Alt.4: Nånting annat.

Vad säger ni, hur bör man resonera?

Går i samma funderingar. Har möjlighet att göra uppskov och behöver inte betala någon ”historisk ränta” på det så all avkastning är ju ett plus.

Är lite obekväm med att utsätta pengarna för risk, även om de egentligen inte är olika något annat lån (har ju t.ex. pengar i mitt pensionssparande som jag teoretiskt skulle kunna använda till att betala av på bolånet eller studielånet). Är väl rädd för att politiken ändrar sig och kräver tillbaka pengarna ett dåligt börsår…

Tryggast är väl att lägga de på bankkonto men där genererar de inte mycket avkastning. Snäppet högre avkastning, om än inte mycket, att amortera på lånet. Bäst avkastning, men även högst risk, att investera de på börsen, kanske i en RT-portfölj för minskad risk.

Har själv inte kommit fram till vad jag ska göra, men är intresserad av hur andra resonerar. :nerd_face:

1 gillning

Är i samma sits med en bostadsförsäljning under 2020 där jag ska betala ca 200k i vinstskatt.

Har just nu dessa pengar på ett öronmärkt sparkonto med endast 0,5% ränta. Just nu ger det mig alltså 1000kr per år att låta pengarna ligga där, men det är iaf riskfritt.

Har själv landat i att jag inte vill lägga dessa pengar på börsen.
Funderat på att amortera på bolånet med dom, men det blir inte så heller pga

1. Jag har nyligen bundit räntan på 3 år.
  2. Jag vill att pengarna ska finnas lättillgängliga utifall att reglerna ändras (är detta överdrivet försiktigt?)
1 gillning

Om du inte vill ha pengarna på börsen eller ta högre risk samt att de ska vara lättillgängliga så är väl bankkonto med lite ränta det enda vettiga. Jag ser ingen risk att reglerna ändras över ett år, så man kan ju binda pengarna på ett år och få lite högre ränta. Vill du amortera och har ett bundet lån brukar banken gå med på att höja den månatliga amortering men inte att man amorterar en större klumpsumma.

Kommer få tillbaka 260k nästa vecka. Skapar en ny isk med namnet uppskov :grinning:.

Lutar åt detta upplägg:
Lf global indexnära 50%
Plus allabolag Sverige 15%
Swedbank robur access Asien 15%
Swedbank robur ny teknik 10%
Handelsbanken hållbar energi 10%

1 gillning

Hue tänker du kring risken att staten begär tillbaka pengarna när börsen rasat säg 50%? Är intresserad, mycket då jag själv känner mig så velig till att utsätta pengarna för risk.

Inflationen var på 1,7% i januari, så tyvärr förlorar du 2400kr/år just nu att ha dom på sparkonto.
Nvm, tänke inte på att du någon gång i framtiden ska betala in exakt samma summa pengar till Skatteverket, och räntan du gått plus har du ju såklart kvar som vinst.

Precis, eftersom att detta är ett gratis lån från staten, så kan jag omöjligt förlora något på att förvara pengarna på sparkonto. Inflationen blir ointressant i det perspektivet.

Däremot blir det knappt några pengar att tala om. Efter skatt på räntan blir det ca 700kr per år. Men man skulle ju kunna flytta dom till ett sparkonto med lite bindningstid för att dubbla eller kanske tredubbla det. Såg att Klarna ger 1,45% om man låser pengarna 24 mån. Alltid nåt.

Sitter i ungefär samma sits, lutar dock åt att antingen lägga in det i nästa boende som bli villa, eller en golden butterfly, lär ha minst 20år innan dom ska betalas tillbaka. Förutsatt att dom inte ändrar reglerna igen dvs :confused:

Intressant, har också börjat fundera på en variant av Golden Butterfly, vilket upplägg tänker du i så fall?

Jag funderar på att lägga pengarna jämnt fördelat på följande:

• SPP Aktiefond Global
  • PLUS Allabolag Sverige Index
  • AMF Räntefond Lång
  • Spiltan Räntefond Sverige
  • Xetra-Gold ETC
1 gillning

Hade tänkt mig något väldigt likt den faktiskt, det enda som stör mig är det svåra ränteläget :frowning: vill gärna ha hela portföljen på samma ISK och inte något sparkonto

1 gillning

Rekommenderar denna goding!

Nackdelen med att amortera är att om man måste betala skatten måste man antingen höja lånet (kanske inte får pga ändrat inkomstläge) eller ta av annat sparande.

Jag skulle investera pengarna precis som jag gör med mitt månadssparande. (Om sparandet går till buffert eller något långsiktigt spelar ingen roll) Alltså det är ingen skillnad på dessa pengar jämfört med mitt övriga kapital. Sen se det som ett lån som jag inte vet när det måste betalas tillbaka. Jag måste alltså ha tillgång till pengarna.

Vi kan ju spekulera i att staten inte skulle kräva tillbaka uppskovet mitt i en krasch för man inte vill anstränga hushållen mer än nödvändigt.

Investerar du det i din långsiktiga portfölj och den portföljen är lika stor eller större än uppskovet kan värdet falla 50% och du har fortfarande råd att betala tillbaka uppskovet.

Det vore såklart tråkigt men jag tror inte att den mardrömmen slår in. Jag tror hellre på att dessa pengar ska ge en god avkastning och när det är dags att betala tillbaka så behåller jag vinsten och då kommer jag vara glad för att jag tog en liten risk.

Nej jag håller med dig. Investera i något med fin avkastning och där man kan hantera risken. Sälj när det ska betalas tillbaka och behåll vinsten.

1 gillning

Alltså… det är så uppfriskande och nyttigt att läsa en massa olika synpunkter och perspektiv.

Jans artikel var också väldigt intressant, även om det blir lite förenklat när man utgår från att börsen avkastar 4% varje år.
Om det fanns garanti på det, så hade det såklart inte varit nåt snack om saken. Risken som jag ser det, är att börsen är i helt fel läge just när man behöver ta ut pengarna.

Men jag gillar resonemanget om en medelväg också. Tex att investera halva beloppet, i mitt fall 100k.
Eftersom jag dessutom har en (onödigt stor) buffert på 150k, så kan jag i värsta scenariot ändå betala vinstskatten på kort varsel om så skulle behövas.
Kanske att slutsatsen blir att låta hälften ligga på sparkonto och den andra hälften i indexfonder. Det tåls att tänka på :slightly_smiling_face: