Fyllt 18år - Hur ska jag göra?

Hej mitt namn är Oskar. Jag har nyligen fyllt 18år vilket innebär att jag nu fått tillgång till en helt ny ekonomiskt värld…

Förutom möjligheter att placera pengar har en sparkonto också övergått till mitt befogande. Med ett intresse för pengar har tankarna nu börjat snurra kring hur jag ska agera med kapitalet. Säg att summan är ungefär 90 000 och ligger på ett relativt passivt sparkapitalkonto. Samtidigt ökar annan buffert i takt med extrajobb och sommarjobb. I ett större perspektiv kommer ju troligen pengarna behövas inom kort tid men samtidigt skaver det att bara ha dom sittandes och i nån mån bli “uppätna” av inflation. Ekonomi delen av mig vill investera allt medans andra delen yrkar på stor buffert. Nån typ av buffert vill och bör jag såklart ha men då annat konto succesivt ökar vet jag inte vad som är “lagom” att ha liggandes.

Hur ser ni på det hela?
Känner att många tips och tankar jag hört bygger på upplägg med familj, fast anställning och hus. Tacksam för tankar och funderingar!

2 gillningar

Ska du börja jobba direkt efter gymnasiet eller plugga?
Samt har du tänkt köpa bostad kommande år?

Är ju svört att utifrån att säga vad du ska göra men när jag var i din ålder så sparade jag allt på bankkonto då mitt mål var o köpa en egen bostad vilket jag gjorde efter 6 års sparande och de var inga pengar jag vill riska på börsen.

Sen direkt månaden efter jag köpte bostaden så började jag köpa in mig i indexfonder :slight_smile:

1 gillning

Tack för svar!
Lite osäker på framtiden gällande studier men kommer fortsätta jobba extra i alla fall så mycket jag kan.
Förstår din poäng med att de varierar beroende om man har tydliga sparmål. Kommer nog inte köpa bostad inom kort om jag ska svara idag men kan såklart ändra sig.

Att spara ihop till en buffert är nog klokt.
Att hyra sitt boende har sina fördelar om man vill lägga tiden på annat då det blir ett bekymmersfritt boende med en förutsägbar kostnad varje månad.
Fokusera inte alltför mycket tid på att tjäna pengar, man kan ju lägga sin tid på mycket annat i livet och lönearbete är utifrån vårt skattesystem ingen stor pengamaskin.
Ska du ha pengarna på sparkonto välj då en bank som ger bra ränta. Skulle också i sådant fall i nuläget föreslå ett obundet sparkonto med fria uttag.

2 gillningar

Varmt varmt välkommen till forumet Oskar! :slight_smile:

Du får också ett riktigt stort grattis till ett ekoonomiintresse i så ung ålder, med tiden på din sida har du de bästa förutsättningarna för att uppnå dina ekonomiska mål. Det kan inte överskattas.

Du har ett långt liv framför dig, och du kommer under det här långa livet tjäna totalt sett mycket pengar. Detta kallas humankapital, enkelt sagt, vad är värdet på din framtida intjäningsförmåga. Hur mycket pengar kommer du tjäna i framtiden? Sätt då dessa framtida tiotals miljoner mot dina cirka 90 000kr nu. Du behöver inte stressa dig om att skydda alla dina pengar mot inflationen nu och ta ett förhastat beslut.

Självklart vill ingen förlora köpkraft genom inflation men i det stora hela är den reela värdeminskningen av ditt kapital några tusenlappar, samma som du tjänar på några dagars arbete. Då är det kanske värdefullare att ha pengarna nära till hands och inte vara tvungen att sälja aktier med förlust vid eventuellt bostadsköp eller annat.

Nu fyller jag bara 21 iår, men jag gissar att de äldre rävarna säger samma: livet svänger jäkligt mycket i våran ålder. Det är svårt att se in i närmaste framtiden då man oftast inte själv vet exakt vad man ska göra om några år. Att då kunna vara lite flexibel kan vara bra.

Jag skulle om jag var du börja investera en liten del av ditt kapital varje månad i breda billiga indexfonder så du får känna på de där ned och uppgångarna. Värsta tänkbara är ju att du slänger in allt för mycket av ditt kapital på börsen, bränner dig på aktier och sedan inte investerar 10-15år. Då förlorar du långt mer i framtida avkastning än de tusenlapparna du brände dig på nu.

3 gillningar

Tack för det varma mottagandet!
Jag förstår verkligen din poäng… gillar verkligen tanken om att börja smått men fortsatt kunna vara flexibel.

2 gillningar

Exakt, man vet aldrig vart livet leder och oftast leder en grej till en annan grej som leder till nästa…

Har du läst boken rich dad, poor dad? Annars skulle jag varmt rekommendera den om du vill lära dig de grundläggande tankarna innom investering. En bok många uppskattar.

Har den faktiskt liggandes i bokhyllan bredvid mig men har inte blivit av, får ta upp den i sommar:)

2 gillningar

Grattis i efterskott på 18årsdagen!

Jag håller med om att spara till buffert låter klokt. Men du verkar intresserad och nyfiken på investerande och börsen. Varför inte investera en mindre summa, typ 5,000 kr, och använda detta för att experimentera och lära dig mer om börsen?

En liten varning. Alla jag känner (inklusive mig själv) investerade på tok för mycket pengar första gången man lärde sig om börsen och förlorade alla pengarna :slight_smile: . Om jag får ge ett råd så är det att inte underskatta börsen - var ödmjuk redan i början så att börsen inte tvingar dig till ödmjukhet.

2 gillningar

Välkommen hit och roligt att se att du så ung redan tar tag i dessa frågor :blush:

Det finns så många saker kvar för dig att uppleva så jag tycker inte du ska binda dina pengar för tidigt. Starta gärna upp ett långsiktigt sparande genom en global indexfond och sätt av en summa månadsvis. Detta dock bara för att bygga ett beteende, inte för att spara så mycket du kan.

Du kommer med all sannolikhet behöva dessa pengar till handpenning, möbler till lägenhet, bil (beroende på vart du bor och var du pluggar/jobbar) så det bästa du kan göra ur mitt perspektiv är att skapa en grund för att tjäna pengar på sikt. Dina bästa investeringar kommer alltid vara i dig själv. Så satsa på att hitta en bra utbildning inom ett yrke du har ett intresse och driv. Kan detta kombineras med en framtid inom höglöneyrken så kommer många av dina ekonomiska frågor lösa sig med tiden.

Men glöm för guds skull inte bort att leva när du är ung! :smiley: Jag drog iväg och reste efter studenten i några månader, gick en bartender utbildning som jag tjänade 0 kronor på genom arbete men idag har nytta av i festsammanhang. Det var roliga investeringar - inte lukrativa. Att leva och se andra saker än böcker och skolor kan vara värt en investering värd långt mer än avkastning på börsen.

Så fokusera din utbildning mot DINA intressen, skapa ett sparmönster tidigt (med låga belopp som inte påverkar dina möjligheter att göra saker med vänner/ på egen hand idag) och njut av att vara ung.

Stort lycka till i allt du tar dig för! :blush:

5 gillningar

Välkommen!

Mitt tips är att börja ett automatiskt månadssparande med Avanza Auto, Lysa eller egna indexfonder på säg 10% av vad du tjänar efter skatt. I din ålder finns det (beroende på dina förutsättningar) el hel del som både ska inhandlas och upplevas och det är surt att bränna pengar i låsta sparkonton eller i aktier.

Det som sparas ska vara sånt du inte alls behöver, vare sig till resor, möbler, eller annat. De där 90" känns det som du kommer att behöva till ditten och datten allt eftersom. Lås inte fast dem, men slösa inte heller bort dem på något “onödigt”. Använd dem för att komma framåt, kanske en kontantinsats till lägenhet, att ta körkort eller vad det nu kan vara.

Känner dua tt du vill spara mer än de där 10-15% går det ju utmärkt att göra extra insättningar, om din buffertkassa/lönekonto svämmar över :smiley:

/

2 gillningar

Mitt tips är att komma igång med sparande i indexfonder. Lägg (bara) in pengar du inte kommer behöva de närmsta åren. Undvik att lägga in allt och sedan nalla på det när det behövs. Jag själv gjorde misstaget i ung ålder att “leka” för mycket, köpa enskilda aktier, och även andra produkter med extremt hög risk, typ turbowarranter etc. Det var sjukt kul och lärorikt, så jag rekomenderar inte att skippa det med lekpengar om man nu är lagd åt det hållet, MEN jag missade att ha grundplåten i ett stabilt lågrisksparande med lång tidshorisont; dvs indexfonder. Det gjorde att summan inte växte som den hade kunnat.

Hej Oskar, Min son är i en liknande situation som du. Han har inga planer på att köpa lägenhet, bil eller något annat dyrt i närtid, och när han fyllde 18 fick han tillgång till alla sina konton. Som tur är är han väldigt försiktig och vill inte ta stora risker, men samtidigt vill han inte ha alla pengar på ett bankkonto i dessa inflationstider.

Jag har lyckats övertyga honom om att placera en del pengarna på Lysa 100% aktier. Han har också öppnat en depå på Avanza där han i en kapitalförsäkring köpt några billiga fonder (Lf global index, Spiltan investmentbolag Sverige och Global, AMF småbolag, …). Anledningen till att han valde Kf istället för ISK var för han vill hålla ner kapitalinkomsterna så han inte får problem med att han tjänar så mycket på sommarjobb och kapital att det påverkar studiemedel framöver. Han läser på universitetet nu.

Han har även satt upp månadssparande både på Lysa och Avanza, vilket jag tycker är jätteviktigt. Han sparar inga stora belopp som fattig student, men det är viktigt att få vanan. Dels lär han sig att hantera sin ekonomi och besparingar på både Lysa och Avanza, och han ser att det är viktigt att tänka på var man har sina pengar placerade.

Härom dagen var han jätteglad när han loggat in på Lysa och sett att han redan tjänat flera tusen :grinning: Och i morse kom han bekymrad och frågade vad jag trodde om nedgångarna de sista dagarna…. Viktiga lärdomar.Har du ingen vän eller släkting som är en bra coach så ät det inte helt fel att använda det här forumet,

Förutom Lysa och Avanza så har han ett privatkonto + debit-kort + sparkonto på SEB. Det är gratis i några år på SEB för unga och han har haft SEB tidigare som omyndig. Han har även öppnat ett högräntekonto på en nischbank (SevenDay) där han placerat 10kkr som buffert. Då han har en väldigt begränsad ekonomi så kom vi överens om att det räcker som buffert för honom nu.

2 gillningar

Jag tycker det kan vara en god idé att även om du kan behöva dina pengar inom kort ändå starta en sparande i aktiefonder med en liten del av ditt kapital, just för att få in vanan och känna på hur det känns med börsens upp och nedgångar. Även om den bara är 100 kr/månaden.

1 gillning

Hade jag varit i din situation, där du inte vet vad du vill göra i framtiden, hade jag nog delat upp det i en buffert (på kanske 50k eller så) och lagt in resten i i passiva indexfonder.

Väldigt intressant hur stora insikter du har som 18-åring. I den åldern var jag totalt förvirrad (och ångestfylld…). Jag fattade noll och inget om ekonomi eller hur kunskaper om det verkligen hade kunnat hjälpa mig på olika sätt.

Kul att du har fattat grunderna och fattat att du kan lära dig mer och att det kan ge dig väldigt mycket positivt i livet.

1 gillning

Vad har du för månadsutgifter?
Bor du hemma?

Om du bor hemma kan du lika gärna investera allt.

Om du hyr en lgh så kanske du kan ha 1 månads buffert på kontot.