Fördelning av studentsparande med osäker sparhorisont

Först ut: Ursäkta för det långa inlägget men jag har grubblat över detta ett tag och försökt tänka så rationellt och tydligt som möjligt utifrån det jag vet men kan ej komma fram till “bästa” svar.

Hej, jag är relativt ny till aktie- och fondinvestering men har försökt att lära mig så mycket jag kan den senaste månaden genom att bland annat lyssna på Rikatillsammanspodden. Jag har även läst lite inlägg på detta forum som liknar min situation och de hade en massa bra tips men känner ändå att jag har ett par frågor kring min situation som jag är lite osäker över.

Situationen är då så här: Jag är 23 år gammal och studerar högskolan och har ca 3 år kvar på min utbildning. Jag har räknat ut att jag kan lägga undan 3500 kronor i månaden och fortfarande ha den livskvalite och njutning som jag behöver. Jag har inte sparat jättelänge så jag har en buffert på ca 3-4 månaders utgifter som jag har sparat upp till men inga övriga startkapital. Jag är därför redo att göra mina första investeringar nu.

Min fråga är då egentligen vilken fördelning på aktier och räntor jag bör ha. Jag vet att jag vill köpa bostad men det kommer ju givetvis inte bli inom 4 år eftersom jag vill gå ut skolan och jobba lite grann först.

Sedan är det så att jag redan nu vet var jag vill köpa bostad på grund av att min släkt och vänner bor i området. Men det är på landet så det kräver ju att någon är villig att sälja och att rätt tillfälle dyker upp, Jag kan även lägga till att det stället inte är enormt dyrt jämfört med andra ställen i landet. En bostad ligger på ca 750 tusen till 1 miljon kronor. Alltså endast en kontantinsats på 115-150 tusen kronor och möjligtvis att jag då också behöver köpa en bil för ca 100 tusen.

Forskningen och det poddavsnitt om “fyra hinkar principen” säger ju då att eftersom det är en sparhorisont på ca 5-7 år borde jag kanske ha en sparning på ca 50-70% aktier och resterande i räntor och flytta ombalansera 10% varje år.

Det som får mig att tänka annorlunda är främst lite andra inlägg och kommentarer på denna forum och i podden. Till exempel denna kommentar som förslår att om man är lite flexibel med köpandet av bostad så kan det vara fördelaktigt att ha 100% aktier i sparandet. Samt under fyra hinkar episoden där Jan sade att yngre personer kanske inte behöver “mellanhinken” utan kan gå fullt ut i högriskhinken (detta kan mycket väl vara för att han tänker att yngra personer kanske inte kommer spendera inom 10 år dock). Personligen så tänker jag att jag är väldigt välkomnande till risk och skulle det vara så att jag behöver flytta köpet av bostad till en senare tidpunkt så är det inte hela världen och helt ok för mig i några år.

Den sista tanken som jag vill slänga ut dit för att få svar på är att eftersom kontantinsatsen är så pass låg är det kanske värt att spara till 100% aktier just nu och låta pengarna ligga ute ett tag. Och därmed spara till boendet längre fram när det blir mer aktuellt och jag dessutom kommer kunna spara mer med en högre lön.

All respons uppskattas verkligen, jag vill gärna se så många perspektiv som möjligt :slight_smile:

Med vänlig hälsning, Jack

2 gillningar

Grattis till att du hittat hit så pass tidigt!

Om jag hade varit du och jag hade vetat det jag vet idag hade jag månadssparat brett i 100% aktiefonder och helt struntat i räntor.

Anledningar:

• Du är ung och i början av din investeringsresa. Bättre att ta mer risk och köra lååånga spelet.
  • Du kan som du säger vara flexibel med köp av bostad. Dvs låta bli att röra investeringarna om marknaden är tvär.
  • Prisnivån på bostadsmarknaden du siktar på är relativt ”billig” och inte för att vara dryg på något sätt men 100–150k går att spara ihop relativt fort om man verkligen vill. När jag själv pluggade för över 20 år sedan sommarjobbade jag i lokal matindustri. Jag tog alla pass/timmar jag kunde få och helst natt för OB och andra tillägg. Om säsongen var bra fick jag ihop 100k på mellan 8–12 veckors jobb. Självklart var det slitigt och tungt. Men är det någon gång man orkar köra så hårt så är det när man är ung. Dessutom så är du student och förmodligen redan van att rulla på mindre budget så det skulle inte vara så svårt att öka ditt sparande med många gånger något år när du är färdig med studier och landat ditt första välbetalda jobb.
1 gillning

Tack så mycket för dina råd! Jag tror mycket av det du säger är liknande det som jag hade tänkt på själv men det känns väldigt skönt att få en liknande åsikt från någon som har mer erfarenhet än sig själv.

Jag har nu satt upp automatisk sparande i en portföljs av:

1 gillning