Jag skulle behöva er hjälp med att reda ut hur jag ska tänka inför kommande år med mitt sparande. Min situation ser ut som följande:
Bor i bostadsrätt sedan början av 2019 och köpte denna för 2,8Mkr.
Har sedan start amorterat 4000kr i månaden vilket gör att jag amorterat ca 144tkr hittills.
Nuvarande värde på bostaden ligger på någonstans mellan 3,2 - 3,4Mkr
Jag bor för tillfället själv men inom 1 år kommer min flickvän flytta in hos mig. Hon kommer dock inte att köpa in sig i min nuvarande lägenhet. Därefter kommer vi med största sannolikhet att vilja köpa någonting större inom 2-3 år. Är relativt ung (26 år) och har tills i år inte sparat mycket mer än att amorterat, investerat några mindre summor i Opti och säkerställt att jag haft en buffert på runt 50tkr. Övriga pengar har gått till mindre renoveringar på lägenheten och konsumtion. Jag har i år bestämt mig för att skapa mig ett bättre sparande med målet att ge mig ekonomisk trygghet i framtiden.
För tillfället ser mitt sparande ut som följande:
Buffert på bankkonto: Hålls runt 50tkr
Amortering: 4000kr/mån
Sparkonto (Klarna): 1000kr/mån
Fonder (Egen på Avanza + Lysa, båda 100% Aktier): Totalt 1500kr/mån
Hur ska jag egentligen tänka med mitt sparande med tanke på våra planer att köpa en ny lägenhet inom några år? Hur ska jag tänka kring pengarna som finns i min lägenhet? Vill helst ha kvar mitt långsiktiga sparande i mina fonder men kanske är det bättre att minska andelen som går in i dessa och satsa på att bygga upp sparkontot alternativt amortera mer?
Jag är (ju) på team Amortera, ännu mer nu när det känns osäkert och i långa loppet lite som en sidostepp på börsen. Dessutom ska räntorna upp spår alla. Varför inte dra nytta av det istället?
Jag skulle nog lägga pengarna från punkt 1 i ditt månadssparande och istället skaffa dig en kreditlina, tex. ett kreditkort med så hög kredit som du bara får ha 50k?100?.. och nu kommer vi till det viktiga, som du aldrig använder förutom när det bli kris.
Valet av att öka/minska 2 eller 4 har med dina preferenser och forutsättningar med belåningsgrad, räntor etc…
Du är såpass ung att jag tycker du ska försöka få in så mycket som möjligt på börsen.
Du har redan en buffert som torde skydda dig från att behöva sälja av från börsen.
Ditt befintliga innehav i bostaden (marknadsvärde - lån) räcker väl för din andel av kontantinsats för kommande lägenhetsköp antar jag.
I din ålder är det på lång sikt oerhört mycket värt att få in kapital på börsen! Detta förutsatt att det är pengar du räknar med att kunna avvara länge förstås.
Önskar att jag (som 50-åring) kunde ge mitt 26-åriga jag lite råd om sparande
Tack så mycket för era svar! Jag har hamnat i att öka mitt månadsspar på sparkontot (tot 1500kr/mån) och behålla 1000kr/mån i fonderna. Vid eventuella bonusar från jobbet kommer majoriteten av dessa pengar att åka in i mina fonder
Bra plan och grattis till att ha skapat en riktigt bra situation så tidigt i livet. Bra jobbat
När jag var i din ålder så hade jag bara skulder på ett antal hundra tusen (tidigt 90 tal), ett tillfälligt jobb som gav under 10 papp brutto och en andra hands hyresrätt. Gått bra ändå, men kan gå ännu bättre för dig!
Fortsätt amortera är mitt råd. Du betalar till dig själv och minskar risken för en framtida ränteuppgång.
Stärk bufferten med ett billigt kreditkort med tex 50 kkr gräns, som någon annan också vad inne på. Jag fick ett sådan med premium paketet från min vanliga bank. Använder det aldrig mer än när jag måste eller för att aktivera nytt kort. Så länge kortet i sig kostar lite/inget så är det en vettigt extra livlina.
Om det kommer en börskrasch (30-50% typiskt) så kan du fundera på att lägga över från sparkontot till fondkontot.
Bra idé att dunka in extra inkomster i fonderna. I din ålder är det rätt att ta risk. På sikt blir alla pengar du kan lägga in i fonder otroligt mycket värda om ett par årtionden.
Du kan också tänka på sparkonto + fondkonton som en portfölj. Hittills har du kört med 60/40 (aktier/räntor) med 1500 kr i fonder av totalt 2500 kr. När du lägger om till 1000 kr i fonder så blir det 40/60 aktier/räntor med portföljtänket. Det är rätt försiktigt. Men du kanske planerar att ta ut dessa pengar om några år (även fonderna) när ni ev ska köpa större. I så fall är ett 40/60 tänkt rimligt i min mening. Tänk att det som ska in i aktiefonder helst ska vara där i 10 år, så hamnar du rimligt rätt oavsett börsläge.
Tack så mycket för dina tips! Jag tänker att jag kommer öka mitt månadsspar i fonderna allt eftersom jag får löneökningar på jobbet. Målbilden är att det ska bli en 60/40 eller 70/30-portfölj i slutändan