Vet inte om det är en vanlig fråga, men det är säkert en väldigt vanligt känsla där ute bland unga som vill få sina pengar att börja röra på sig.
Jag har läst på i några veckor och försökt tänka ut en strategi. Jag har redan experimenterat med väldigt små summor på börsen för att få en känsla för hur det fungerar. Jag försöker också få en känsla för hur mycket risk jag är villig att ta på riktigt och hur man ska reglera den - det är enkelt att vilja dumpa allt i avkastningsyfte istället för att tänka lite mer balanserat när man har hela livet framför sig.
Min första impuls var att lägga undan en summa på känsla varje månad för att bygga en enda portfölj (60% Global som grund) som jag själv reglerar risken på beroende på omständigheterna som finns. Tror inte det är varken dumt eller dåligt men inte långt därefter kände jag behovet att fördela inte bara sättet jag sparar på utan även hur och när jag skulle plocka ut pengarna. Annars ligger ju de bara där i all oändlighet i en medelmåttigt förvaltad portfölj som man rotar i vid behov om det någonsin kommer finnas ett.
På det sättet växte en ny strategi fram (som vad jag har insett liknar hinkstrategin här någonstans på sidan, vilket borde vara bra) som är denna:
Varje månad lägger jag undan en fast summa pengar som är en procent av inkomst. Vi säger att den summan är 10 000.
60% av den åker ner i ett hederligt sparkonto (6 000). 40% investeras (4 000).
60% (2 400) av investeringen åker in i ett konto med väldigt mycket räntefonder i. Detta ska vara i princip ett glorifierat sparkonto. 80% Räntefonder, 20% Global. Detta fungerar samtidigt som ett konto med sparhorisont på 3 år.
Resterande 40% (1 600) delar jag igen i 3 olika stora delar så att all sammanlagt investering blir följande:
60% (2 400), 25% (1 000), 10% (400), 5% (200)
Därefter bygger jag dessa konton utifrån sparhorisont och risk på sätt som ofta rekommenderas för de perioderna:
60%, 3 år, 2 400/mån, 80% Räntefonder | 20% Global
25%, 5 år, 1 000/mån, 45% Global | 40% Räntefonder | 15% Högrisk (Tillväxt, Region, Land)
10%, 10 år, 400/mån, 60% Global | 30% Högrisk (Tillväxt, Region, Land) | 10% Räntefonder
5%, lekkonto, 200/mån, här funderar jag på branscher och aktier jag själv tror på och helst med direkavkastning.
Allt blir då ungefär:
60% Sparkonto, 24% Räntefond, 12% Global, 3% Högrisk, 1% Lek
eller utan det traditionella sparkontot, dvs bara investerade
60% Räntefond, 30% Global, 5% (6.7% om man inte avrundar) Högrisk, 5% Lek
Sen kan jag tänka mig att pussla med 5% hit 5% dit i kontona för att få upp Högrisk till ca 10-15% i den omfattande portföljen. Lek 5% känns också för högt för mig. Jag har också funderat på ytterligare ett konto som är på 20-års sikt med ännu mer risk.
Sen vet jag faktiskt inte vad som är smartast att göra när jag t.ex. når upp till 3 år på 3-årskontot om jag inte behöver pengarna just då.
Tänker jag rätt? Det är främst maskineriet jag funderar över, sen tar jag väldigt gärna tips på hur kontona faktiskt ska se ut. Jag kommer troligtvis justera och förfina de men grundtanken är densamma (en samling konton med olika sparhorisont och risk). Sen får jag känslan att jag “täcker hela mitt liv” ganska bra med detta upplägg, men vet inte om det faktiskt är sant och det kanske är en väldigt stor fördel att veta när man behöver vad så att man kan gå all in på det istället för att sprida ut det.