Hej! Nu i juni går jag igenom mitt livs största förändring hittills när jag går från student till heltidsanställd och vill verkligen få struktur och effektivisera min ekonomi.
En lekhink kommer jag skippa, och jag funderar även på hur jag ska göra med mellanriskhinken. Som ung (23) vill jag väl helst exponera mig mot så hög risk som möjligt, därav tänker jag att den passiva hinken bör få mycket av min uppmärksamhet. Bufferthinken har jag bestämt mig för att fylla upp till 50kkr först. Den enda stora utgiften jag har framför mig är kontantinsats till lägenhet, vilket jag uppskattar har hög sannolikhet att inträffa inom 0-3 år. Just nu ligger min summa på 120kkr och även det känns rimligt att jag fortsätter spara till detta på ett sparkonto i och med tidshorisonten.
Efter att ha läst mycket här på forumet och Jans inlägg så vet jag ju att det inte riktigt finns några rätt eller fel med hinkarna. Men jag har ändå svårt att förstå mig på hur mellanriskhinken kommer in i mitt liv. För min del så känns det mer rimligt med uppläget:
Tack! Kommer behöva målspara mer, men kanske inte överdrivet mycket. Största anledningen är att jag och flickvännen kommer köpa lägenheten tillsammans.
Ang. buffert så vet jag faktiskt inte. Men hade jag haft 80kkr i buffert hade jag definitivt kunnat sova gott om natten, men det är kanske lite overkill.
Låter som en bra plan! Du har tänkt igenom det och hittat det som passar dig.
Min resa när jag började såg ut då här:
Allt till buffert på 25t
Därefter 50/50 i buffert och passiv hink tills bufferten blev 50t
Sedan allt i passiv hink
Efter ett par år insåg jag att jag behöver ett konsumtiomsspar för att tvinga mig själv att göra av med pengar. Detta har jag nu i ett slags mellanriskhink.
80t är en stor buffert men inte omöjligt stor. Kommer din partner ha en egen buffert eller är detta för er båda?
Gillar upplägget med att fokusera på bufferten till en viss summa, sedan gradvis minska sparet i den tills målet är nått! Jag är lite orolig över att jag kommer ha för mycket pengar över. I början kommer det gå åt mycket då jag behöver köpa möbler och dylikt (flyttar i sommar också), men när det stabiliserats har jag räknat att jag får mycket pengar över efter alla utgifter och spar. Är det dessa du satte i någon slags mellanriskhink då?
Jag vet faktiskt inte. Det är många okända variabler just nu (hon kanske ska studera utomlands, oklart om vi kmr bo ihop i min hyresrätt fram tills köp blir aktuellt osv osv osv). Min tanke är iaf att ha en gemensam buffert tsm (typ lägenheten) med individuella buffertar. Oavsett kommer jag fokusera på min privata ekonomi till en början och satsa på att jag har förutsättningarna. Då kan jag känna mig trygg ifall värsta tänkbara saker skulle inträffa (t.ex. gör slut).
Först satte jag allt i högriskhinken. Jag anser att det är den bästa hinken för pengar som man inte vet vad man ska göra av. Man brukar prata om att risken ska vara kopplad till tidshorisonten. När du inte har några som helst planer för pengarna så kan du se det som en oändligt lång tidshorisont. Det gör jag i alla fall. Sedan när jag väl har bestämt mig för att göra något större inköp, DÅ kan jag anpassa tidshorisonten och flytta en del av pengarna till lägre risk.
Nja, mitt konsumtionssparande är faktiskt mest för mitt eget beteendes skull. Jag har ett konto som är öronmärkt för att spenderas på större eller mindre saker. Typ resor, dyra hobbyprylar, etc. Om allt ligger i passiva hinken så är jag inte så sugen på att spendera pengarna, trots att jag skulle må bra av det. Så jag har ett lite mindre månadssparande i en mellanriskhink på Lysa (=enkelt att komma åt, känns nästan som ett sparkonto) som är tänkt att jag ska slösa bort.
Verkligen inget problem, mitt dilemma är vad jag bäst kan göra med pengarna Hur resonerar du kring risken med mellanriskhinken när det är så kort tidshorisont? Hade inte ett vanligt sparkonto varit bättre då om man har någon slags “konsumtionshink”?
Jo, det hade väl det. Det är ju ändå några tiotusenlappar som sitter där så jag vill att pengarna ska arbeta lite i alla fall. Jag resonerade lite kring max drawdown: Om aktiedelen sjunker till hälften, hur mycket är jag beredd att gå back? Och så har jag satt risknivån där. Sen hoppas jag att det går med vinst totalt sett över en livstid. Detta är inget som man ska ta rygg på, det är bara mitt eget finlir. Bankkonto är mer rätt.
Men titta inte för mycket på detaljerna! Jag ville bara ge ett exempel. Du verkade vara på väg att göra en liknande resa. Börja med bufferten, passivt sparande och handpengen, så kan du fila fram resten längs vägen.
Öppnade precis ett Sparkonto+ (utan bindning) på Avanza som ska sitta och hålla på bufferten, skönt att slippa se den i sin ordinarie bank så man inte börjar nalla på den. Sedan så blir det att skippa mellanrisk + lekhink tills vidare, och sätta in allt spar till buffert+handpeng+passiv Tänker att konsumtionshinken (sparkonto på ordinarie bank) får fyllas med resterna efter varje månad, alternativt ge den sparet en extra boost om jag känner för det Det är iaf planen, gäller bara att iscensätta den så fort jag börjar jobba! Tack för hjälpen!
Hmm, jag älskar er svenskar men ni tänker ju på ett för komplicerat sätt. Är det för att ni har ISK som ger er möjligheter för att justera investeringar om och om igen utan skatteffekter?
Sök en tråd som heter ”soffpotatisportfölj” här på forumet. Det är det enda som 90% av oss kommer att behöva.