En check-up - om mitt boende som är obelånat med råge uppfyller 5xbuffert, skippar jag då t.ex. fondrobot 60/40 och istället flyttar över detta kapital till passiva hinken (90/10)?
Ja det kan du göra. Alternativt ha en liten likvid (t.ex 60/40) del utöver huset ändå för att kunna fylla på t.ex bufferthinken och skydda lite mot inflationen som sakta äta upp bufferten.
Annars kan man ju såklart fylla på bufferten från passiva hinken, det är ju mest mental bokföring.
Alternativt kan man ju låna upp lite på huset om man behöver pengar för att fylla på igen.
Annat alternativ är att använda mellanhinken som målsparande. T.ex inför renovering, bilköp eller liknande kanske?
Något som dykt upp i forumet tidigare har varit att bara inkludera 85 % av värdet på huset i mellanriskhinken, eftersom du inte får låna mer än så
Det vill säga, är huset värderat till 10M och ni har lån på 6M så är “värdet” som räknas till mellanriskhinken 10*0,85-6=2,5M.
Sen kan man ta upp att det kanske begränsas av hur mycket ni som individer får låna (alla får inte låna 8,5M)
Vad menar du med “eftersom du inte får låna mer än så”? Finns ingen logik i det där. Om jag säljer mitt hus för 10 miljoner och har lån på 6 miljoner så är det 4 miljoner jag får ut. Oavsett hur många procent jag får låna på nästa bostad.
Tanken med att räkna in huset i mellanriskhinken är väl just att du kan öka på ditt lån för att finansiera renovering/bilköp/liknande.
Då är du dels begränsad till att låna upp till 85 % av värdet, men du är även begränsad till att låna ett maximalt belopp av banken, det lägsta av dessa belopp sätter gränsen för hur mycket du kan räkna till din mellanriskhink.
Men ja, om du säljer huset så spelar ju inte skuldkvoten i sig någon roll
Okej, då hänger jag med.
En annan användning av Mellanriskhinken är om man har familj och behöver en längre omställningstid i händelse av dödsfall eller långtidssjukskrivning. Kanske är det inte i alla lägen möjligt att låna på bostaden eller sälja det för att få loss pengar. Man kanske även i en sådan situation vill kunna bo kvar tills barnen gått ut skolan. Kan vara värt att fundera på om man är i en situation där en extra buffert i Mellanriskhinken utöver boendet är värd att ha.
Är man i den sitsen bör man fundera över livförsäkring.
Liv-, sjuk- och olycksfallsförsäkringar kan vara bra alternativ för att minska buffertbehovet. Jag använder dem dock i första hand för att hålla ned behovet i Bufferthinken. Även de allmänna skydden i samhället hjälper till.
Beroende på situation blir behov och lösningar olika. Helt klart värt tiden att ta reda på vad som gäller för en själv och räkna på utfallet i olika scenarion.
Jag har lagt 2 månadsutgifter i bufferthinken (sparkonto)
3 ggr bufferthinken i mellanriskhinken 60/40 (+bostad som är 27ggr bufferthink)
sen så mycket som möjligt i passiva hinken
I högriskhinken har jag inget
Det kan väl vara bra med likvider i mellanrisk om man har hus och familj så resonerar jag, men det svider lite att ha en bra slant i mellanrisk. det beror väl på din livssituation. Själv är man mitt i livet med hus o barn så det känns vettigt just nu.
Sen ska man nog tänka på vinstskatten på försäljningen. Köpte du för 8 milj och säljer för 10 milj. Så ska du skatta 30%. Dvs 600 000:-.
Absolut inte.
Ja just det. Så var det.
Det jag ville få fram var att man bör räkna med ev. skatteeffekter. Dvs allt är inte en tillgång.
Jag har lite svårt att hitta rätt sätt att tänka gällande mellanriskhinken just nu. Det snackas mycket både i Sverige och USA om att räntan kan höjas, det kommer bil kraftig inflation och många pratar om mycket övervärderade börser nu.
Detta påverkar magkänslan på något sätt. Jag hade inspirerats i vintras av Rika Tillsammans fö att börja spara via indexfonder men det börjar kännas lite otryggt att sätta sina pengar i räntefonder och även på börsen.
Jag har inte världens bästa boläneränta och har börjat luta åt att bara amortera mer och fylla på bufferten.
Vad tycker ni? Känner ni också av dem pessimistiska vindar som blåser?
Mellanriskhinken är faktiskt det enda rätta just nu. Men glöm räntefonderna i nuläget. Man kan försöka tjäna pengar med räntefonderna endast genom att spekulera med olika räntetyper och valutor. Räntefonder med bra kvalitet kommer att avkasta sin nuvarande kupongränta under dess löptid minus fondavgifter. Det menar minusavkastning som utgångspunkt.
Soffpotatisportföljen. 50% aktiefonder, 50% sparkonto. Spelar ingen roll hur mycket man placerar eller när. Set and forget. Man kan ombalansera. Eller inte.
Det finns en tråd om Soffpotatisportföljen på forumet: