Hej! Har haft ett sparande i en kapitalförsäkring som mina föräldrar fixade när jag föddes. Efter ett växande intresse av privatekonomi och insikten av att pengarna äts upp av avgifterna så bestämde jag mig för att ta ut pengarna från försäkringen. Av kapitalet kan jag avsätta 600 000 kr för sparande, resten ska eventuellt användas vid köp av bostad inom snar framtid.
Jag har inte bestämt mig exakt för hur jag ska investera, men det lutar i alla fall åt att använda strategin 4-hinkar. Jag behöver dock hjälp med att fördela pengarna i de olika hinkarna. Kan tillägga att jag är en 23 år gammal student 
Buffert på ett sparkonto med ränta 50 000kr
Mellanrisk 60/40 (Avanza) 300 000kr
180 000kr Aktier / 120 000kr Sparkonto med ränta
Aktierna i mellanrisk:
Länsförsäkringar global index 70%
Handelsbanken Gl Småbolag 10%
Avanza Emergin markets 10%
PLUS Allabolag Sverige 10%
Passiva hinken (Lysa 100/0) 230 000kr + Månadssparande 1100kr
Lekhink (Aktier Avanza) 20 000kr
Buffert och Lekhink är jag nöjd med, men jag behöver hjälp med mellanrisk och passiv.
Hur mycket bör jag egentligen fördela till mellanrisk? Vet att det rekommenderats ca 3-7 gånger buffert och med 50 000kr i buffert så är fördelningen nu 6 gånger större. Min tanke med mellanrisk är att jag ska använda en del av pengarna om ca 4-5 år. Kommer förmodligen vilja köpa en ny bil när jag studerat klart. Jag har dock en bil och kommer inte sälja något om börsen vid tillfället går ner. Jag kommer alltså inte plocka ut något i en dålig tid. Kanske bör mellanrisk vara mindre? Jag vill ju ha lite pengar till eventuellt bilköp, men det är inget “måste köp”. Kan jag ha mer i den passiva och eventuellt föra över lite från passiva till mellanrisk om jag kommer på att det kan bli aktuellt med tex bilköp?
Passiva hinken ser jag som mitt pensionssparande och den tänkta sparhorisonten är därför väldigt lång. Kommer med andra ord inte röra dem pengarna, förutom eventuell påfyllning av mellanrisk. Visst tänker jag rätt att månadsspara i passiva när mellanrisk är full? Kan som sagt spara 1100kr från csn i månaden.
Varför kör jag inte allt på Lysa? För att jag är intresserad av ekonomi och vill krångla till det.
Känns också skönt att lägga pensionssparandet på lysa och mellanrisken på Avanza.
Vore evigt tacksam om ni vill hjälpa mig med hur jag bör tänka kring investeringen. Förutom fördelningen så finns det såklart fler frågor i och med osäkerheten i samhället.
Ska jag till exempel sprida ut sparandet över tex 1år? Förstår att det kan vara mest lönsamt att föra över allt på en gång, men känns nog bättre att sprida ut investeringen över en tid? Kanske också smart nu när det är osäkert?
Tack på förhand 

Kanske kan se den passiva som en kombination av långsiktigt sparande och pension! Jag får ta det som det kommer, är nog inte rimligt att tänka att man kan förbereda sig på alla situationer.