Hej!
Ny på forumet, vill därför börja med att tacka @janbolmeson för en mycket bra podd, har lyssnat
många timmar det senaste.
Efter ett par år med diverse mindre investeringar på Avanza för skoj skull har jag nu tänkt ta ett
ordentligt omtag på mitt sparande, snubblade då likt många andra över 4-hinkar strategin
vilken verkligen tilltalar mig och jag behöver nu lite input på hur jag tänkt lägga upp det.
Jag har efter endel tur på bostadsmarknaden och sparande lyckats få ihop ca 810k som jag vill få in
denna strategi. Jag är 28 år, fast jobb och bor just nu tillsammans med min sambo i en hyresrätt. Vi har
tänkt att köpa en ny bostad om 2-3 år och jag har därför tänkt lägga upp det såhär:
Målspar (Kontantinsats): Klarna (0.85% ränta, ej låst)
Buffert: Swedbank (eller Klarna likt ovan)
Mellanriskhink: LYSA 60 Aktier / 40 räntor
Passiv hink: LYSA 90 Aktier / 10 räntor, månadssparar i denna hinken.
Lekhink: Sedan tidigare investerade i div. aktier och fonder på Avanza
Några frågor som jag har redan nu som jag gärna vill ha svar på:
1. Är det vettigt att ha ett buffertsparande på det sätt jag lagt upp det, eller skulle det vara rimligt
att använda det som jag har som “målsparande” som buffert ifall det skulle behövas, med tanke på att
potten med “icke-investerade” pengar just nu blir ganska stor?
2. Jag har provat LYSA ett år nu med en lite mindre summa, (ca 30k efter månadssparande) och tycker
att det har funkat mycket bra, är även helt inne på deras investeringsfilosofi. Jag förde för någon dag sen över ytterligare 220k till “mellanriskhinken” och började då få lite kalla fötter med tanke på div. skandaler man hört talas om (Typ Falcon Funds, Allra osv.) och funderar därför på hur det fungerar ifall LYSA skulle få för sig att hålla på med ekobrottslighet och på något sätt blåsa sina kunder? Vad jag har läst mig till finns det i så fall möjlighet att få ut 250000 genom investeringsskydd, vilket man tangerar om jag lägger upp det enligt ovan. Skulle det vara lämpligt att istället sätta ihop en egen “passiv hink” på Avanza för att sprida riskerna?
3. Med målsparandet tänker jag “hellre en fågel i handen än tio i skogen” då tidshorisonten tills dess att jag behöver pengarna är såpass kort, tänker jag rätt?
Jag hoppas jag kan få lite input från er som har varit med längre än jag. ![]()
Tack på förhand, ha en fortsatt fin kväll!
Mvh Andreas