Get rich - 30 år, börjar från scratch. Fyra hinkar, buffert?

Hej RikaTillsammans-forumet!

Jag fyller 30 i år och har fått ett ekonomiskt uppvaknande. Tidigare har jag i princip lyckats spendera upp min lön, frånsett sparande i boende. Jag har dock insett att det kräver arbete att nå dit jag vill ekonomiskt - bättre sent än aldrig! Jag har börjat budgetera och startat lite olika sparanden, men börjar i princip på noll. Jag brukar vara disciplinerad när jag väl bestämmer mig för något. Jag önskar era synpunkter dels på buffertstorlek och dels på hur jag framgent bör investera enligt fyra hinkar-principen.

Buffertstorlek: Jag arbetar som läkare och är nyligen legitimerad vilket innebär ett hopp upp i lön. I nuläget inga planer på barn/skaffa bil/flytta/dylikt. Jag är med i fack och A-kassa, samt har inkomstförsäkring. Jag bor i en bostadsrätt som jag själv äger, men har fått hjälp att betala kontantinsatsen av mina föräldrar. Jag betalar tillbaka räntefritt till dem, och har betalat av en dryg fjärdedel av detta privatlån (beräknar vara färdig med avbetalningar om drygt 2 år). I övrigt är lägenheten är belånad på 85 %, med fast ränta i tre år till. Mina månadsutgifter, inklusive avbetalning till mina föräldrar på 11 000 samt mat (alltså exklusive sparande), uppgår till ca 28 000. I händelse av att jag skulle förlora jobbet/bli sjuk/dylikt kan jag pausa avbetalningarna till dem. Jag har tänkt att en buffert på cirka 60 000 kr är önskvärd. Är detta för lite? För mycket? Jag resonerar att jag är välförsäkrad, har en trygg arbetsmarknad och bra “humankapital”.

Fyra hinkar-principen: Jag håller på att fylla på i bufferthinken, då den inte är helt i mål, men önskar likväl börja spara i mellanrisk- och passiva hinken. Min lägenhet faller ju inom mellanriskhinken. Jag tänker att eftersom att jag är någorlunda ung och börjar i princip från noll vad gäller kapital så kanske det är bättre att lägga mer krut på den passiva hinken. Jag befinner mig ju i en “get rich”-fas. Dock har jag onekligen mycket hög risk/låg soliditet i min ekonomi, även om detta kommer bli bättre på ganska kort tid. Jag tror att jag är förhållandevis risktolerant, men har å andra sidan inte varit med om en kraftig nedgång. Jag vill också börja fundera kring pensionssparande vilket jag tänker faller inom den passiva hinken. Hur hade ni gjort i min situation? För närvarande har jag mitt sparande i mellanrisk- och passiv hink helt automatiserat i Lysa.

Ett stort tack på förhand!

Min livssituation påminner mycket om din, även om min arbetsmarknad är lite mer konjekturkänslig än din.
Jag har resonerat att mina hinkar bör se ut enligt följande
Buffert Sparkonto på bank: 80 000kr ( ca 12 månaders utgifter exklusive sparande - garanterade inkomster)
Lågrisk Lysa: 60 000kr ( ca 3 års semester utgifter)
Mellanrisk Lysa:150 000 ( ca 2ggr bufferthink i likvida medel, min mellanrisk-hink är egentligen full med boendet inräknat)
Högrisk Lysa: (Långsiktigt sparande)
Pensionssparande Lysa: ca 2500kr/mån
Jag fyllde bufferthinken först, sedan började jag spara i de övriga hinkarna ca 65% mellanrisk, 30% pensionssparande, 5% högrisk.
Jag amorterar på mitt bolån både till banken och mina föräldrar. Planen just nu är att amortera bolånet till banken till 50% i minsta möjliga takt (just nu 1%) och amortera ner bolånet till mina föräldrar till 0% i en betydligt högre takt.

Utifrån din text verkar det inte som att du har några större oförutsedda eller planerade utgifter framöver. Skulle tro att den största risken (inom rimliga gränser) är att du blir sjukskriven 100% och då behöver kunna täcka dina utgifter tills att du får utbetalt sjukpenning från försäkringskassan. Jag hade sparat upp en buffert som täckt kostnaden under denna tid och därefter sparat partiellt i passiva hinken och partiellt ökat upp bufferten till den nivå jag vill ha på sikt. Tycker att ditt humankapital och försäkringar i mångt och mycket i dagsläget väger upp/fyller funktionen som mellanriskhink så jag hade fortsatt spara i passiva hinken tills den är tillräckligt stor så att det inte längre går att snabbt månadsspara ihop förlusten av en börsfall. När jag kommit till det läget hade jag börjat bygga upp mellanriskhinken samtidigt som jag fortsatt spara i passiva. Men som vanligt, mycket är ju beroende av situation och riskbenägenhet.

1 gillning