Hej RikaTillsammans-forumet!
Jag fyller 30 i år och har fått ett ekonomiskt uppvaknande. Tidigare har jag i princip lyckats spendera upp min lön, frånsett sparande i boende. Jag har dock insett att det kräver arbete att nå dit jag vill ekonomiskt - bättre sent än aldrig! Jag har börjat budgetera och startat lite olika sparanden, men börjar i princip på noll. Jag brukar vara disciplinerad när jag väl bestämmer mig för något. Jag önskar era synpunkter dels på buffertstorlek och dels på hur jag framgent bör investera enligt fyra hinkar-principen.
Buffertstorlek: Jag arbetar som läkare och är nyligen legitimerad vilket innebär ett hopp upp i lön. I nuläget inga planer på barn/skaffa bil/flytta/dylikt. Jag är med i fack och A-kassa, samt har inkomstförsäkring. Jag bor i en bostadsrätt som jag själv äger, men har fått hjälp att betala kontantinsatsen av mina föräldrar. Jag betalar tillbaka räntefritt till dem, och har betalat av en dryg fjärdedel av detta privatlån (beräknar vara färdig med avbetalningar om drygt 2 år). I övrigt är lägenheten är belånad på 85 %, med fast ränta i tre år till. Mina månadsutgifter, inklusive avbetalning till mina föräldrar på 11 000 samt mat (alltså exklusive sparande), uppgår till ca 28 000. I händelse av att jag skulle förlora jobbet/bli sjuk/dylikt kan jag pausa avbetalningarna till dem. Jag har tänkt att en buffert på cirka 60 000 kr är önskvärd. Är detta för lite? För mycket? Jag resonerar att jag är välförsäkrad, har en trygg arbetsmarknad och bra “humankapital”.
Fyra hinkar-principen: Jag håller på att fylla på i bufferthinken, då den inte är helt i mål, men önskar likväl börja spara i mellanrisk- och passiva hinken. Min lägenhet faller ju inom mellanriskhinken. Jag tänker att eftersom att jag är någorlunda ung och börjar i princip från noll vad gäller kapital så kanske det är bättre att lägga mer krut på den passiva hinken. Jag befinner mig ju i en “get rich”-fas. Dock har jag onekligen mycket hög risk/låg soliditet i min ekonomi, även om detta kommer bli bättre på ganska kort tid. Jag tror att jag är förhållandevis risktolerant, men har å andra sidan inte varit med om en kraftig nedgång. Jag vill också börja fundera kring pensionssparande vilket jag tänker faller inom den passiva hinken. Hur hade ni gjort i min situation? För närvarande har jag mitt sparande i mellanrisk- och passiv hink helt automatiserat i Lysa.
Ett stort tack på förhand!