Sparande enligt "fyra-hinkar-principen". Hjälp uppskattas!

Hej!

Jag är en 21 år gammal student som äntligen har kommit i skott med att försöka strukturera sitt sparande. Efter en mängd avsnitt av er podcast har jag beslutat att använda fondroboten Lysa för mellanrisk- och den passiva-hinken samt bankkonto för min buffert-hink. Just nu tar jag ut fullt CSN-lån, vilket landar på omkring 10 500 kr/månad, och mina studier kommer åtminstone sträcka sig fem år framåt i tiden.

Jag har för närvarande omkring 500 000 kronor i likvida medel och inga skulder (bortsett från CSN). Jag har en mycket simpel ekonomi som student och studielånet täcker hyra, mat och andra oundvikliga kostnader varje månad. Jag har skapat ett konto på Lysa och försöker besluta hur pass mycket varje hink bör innehålla.

Buffert-hink: Omkring 30 000 kronor på bankkonto med insättningsgaranti känns som en rimlig summa eftersom studielånet täcker mina månadskostnader.

Mellanrisk-hinken: Hos Lysa. Den enda stora utgiften jag kan se framför mig är en kontantinsats för en lägenhet. Detta kommer inte att vara aktuellt under min studietid (minst fem år till) - sparandet för kontantinsats har alltså en tidshorisont på omkring 5-7 år (?). Det är svårt att säga hur pass stor denna kontantinsats kommer att vara, men troligtvis 250tkr-325tkr.

Passiv-hink: Placerat hos Lysa. Resten av mina pengar. 90% Aktie / 10% Ränta.

Mina funderingar är: Känns beloppet i min buffert-hink rimligt? Hur ska jag resonera kring beloppet i mellanrisk-hinken och skulle 60% A / 40% R vara en rimlig fördelning hos Lysa? Jag tycker verkligen det är svårt att avgöra detta, trots att jag lyssnat och läst allt jag hittat om just detta. Min tanke är att komma fram till ett belopp jag känner mig trygg med och sedan placera resten av mina pengar i den passiva-hinken.

All hjälp med detta är ENORMT uppskattad! Lägg mer än gärna ut texten, kritisera, och ställ frågor till mig.