Hjälp! Hur räddar jag mina 800 tkr som Swedbank ruvar på?

Hej!

Jag är en nybörjare på sparande/investerande. Vill nu ta ett helhetsgrepp på min ekonomi.

Min situation:
Bor i hyresrätt med sambo som studerar utan lön. Jag har en lön på 40 tkr i månaden.
Vi väntar barn. Kommer förhoppningsvis köpa bostad inom två års tid.

Nuläge:

1. Långsiktigt sparande 5000 kr/mån Lysa (90 aktier/10 räntor)
  2. 800 tkr på Swedbank.

Jag har alltså en alldeles för låg risk för större delen av mitt kapital. Jag har följande plan:

1. Sätta in 270 tkr på ett Lysa-konto med fördelning 50 aktier/50 räntor (sparhorisont oklar)
  2. Sätta in 500 tkr som buffert för framtida bostadsköp på ett Avanza-konto med insättningsgaranti (ej bundet)
  3. Ha kvar 30 tkr på Swedbank för konsumtion. Vid lön sätts kontinuerligt överstigande summa in på Lysakontot 50/50.

Vad tror ni om denna plan och fördelning i helhet?

• Synpunkter på att lägga in en större summa enligt punkt 1 på Lysa 50/50 på en och samma gång?
  • Synpunkter på buffertstorlek?
  • Synpunkter på storleken på det långsiktiga sparandet?

Vore väldigt tacksam för hjälp!

3 gillningar

Hej! Roligt att du tar tag i detta!

Först och främst tänkte jag bara påpeka att det behövs mer information för att någon skall kunna ge ett bra svar på din fråga.

• Har du nåt ekonomiskt långsiktigt mål? Tidig pension eller liknande?
  • Hur mycket kapital du ungefär skall lägga på husköpet (kapitalinsats)
  • Hur mycket behöver du i ditt buffertkonto (5 år framåt)

Rent generellt brukar det hjälpa att dela upp Lysa-kontot till 2 konton. Ett som är 100% aktier och ett som är 100% räntor. De pengarna som behövs inom 1-5 år sätts på räntekontot och resten sätts på aktiekontot. Förutsatt att man har tillräckligt med pengar på ett sparkonto för 1 års utgifter (brukar blir ca 3 månadsutgifter, om inga stora köp planeras). Detta är en tre-hinkars princip men det ger en bra överblick som exempel.

1 gillning

Hej och välkommen!

Mycket snyggt sparat.