Hej.
Jag är ny här, men har haft sparat pengar under tio års tid, några år på LYSA men de flesta åren dessförinnan på banken “på hög”.
Jag är ingen rik person, jag är ensamstående med två barn och har ett helt vanligt knegarjobb som betalar skit och ingenting men jag har ändå genom sparsamhet och en hel del övertidsarbete lyckats spara ihop en liten slant och behöver lite hjälp att fördela pengarna då jag känner att det mesta av pengarna inte riktigt utnyttjas till högsta möjliga potential.
Är i ca 35-års åldern och anställd.
Jag hyr min bostad. Visst vore det fint att köpa i framtiden, men det är ingenting jag har som sparmål, utan något som eventuellt får komma i framtiden.
Jag har nog en medel risk preferens och har ingen vilja att “tjäna snabba pengar” utan vill hellre ha det stabilt och långvarigt.
Så här ser mitt sparande ut i dagsläget…
På LYSA har jag totalt två ISK-Konton varav ett är ett pensionssparande med 100% aktier och ett nuvarande innehav på cirka 115 000 kr
I dagsläget avvarar jag blygsamma 300 kronor av mitt totala månadssparande till detta kontot.
Det andra ISK-Kontot på mitt LYSA är ett “övrigt konto” som jag initialt hade tänkt använda som ett resekonto men som nu bara blivit något ytterligare sparande. Förmodligen kommer jag inte ta ut dessa pengar på ett tag, dessa ligger på en sparhorisont på 5-10 år och med 90% / 10% fördelning på Aktier/Räntor. Kanske kan jag använda dessa pengar på ett bättre sätt? LYSA rekommenderar 68% Aktier på detta kontot men hittils har risken gett bra avkastning…
Totalt innehav på det kontot är cirka 95 000 kronor, och jag avvar 300 kronor per månad av mitt totala sparande hit.
Sen har jag också ett sparkonto på LYSA med rörlig ränta.
På detta kontot har jag ungefär 280 000 kronor, och här lägger jag i princip pengarna på hög, det var tänkt som en buffert från början, men nu känns det som att bufferten blivit för hög.
I dagsläget sätter jag in cirka 2000 kronor i månaden där. Mitt totala månadssparande är ungefär 3000 per månad där en del av pengarna sparas direkt till barnen på separata konton.
Så jag vet inte riktigt vad jag ska göra med mina pengar.
Det jag har noterat är att avgiften för det rörliga kontot baseras på hela mitt sparande på LYSA vilket känns som en förlust, kan dessa pengar göra bättre nytta någon annanstans?
Hur mycket pengar är rimligt att ha i en buffert och hur kan jag placera de andra pengarna på bästa sätt?
Jag funderar på att sätta in en del av pengarna, kanske 150 000 av dom på en global indexfond på min vanliga bank (Handelsbanken) och ha en del av det på ett bundet sparkonto någon annanstans alternativt på banken och den sista delen som en buffert någonstans.
Snälla hjälp mig med detta.
Jag är bara en vanlig knegare och kan verkligen inte ett skit om ekonomi så LYSA har varit bekvämt.
Alla tankar, tips och råd välkomnas med öppna armar.
Edit: ändrade lite formateringar.