Balans mellan Buffert och Fondrobotar

Hejsan! Jag är rätt ny i min sparkarriär och skulle vilja få eran synvinkel.
Min ekonomi:

• Sparar 10 000 kr i månaden
  • Ingen bil
  • Bostadsrätt (lägenhet)
  • Inga barn
  • Buffert på 30 000 kr

Min frågeställning:
Jag behöver en större buffert helt klart men samtidigt vill jag börja investera. Min tanke är att jag kör 7 olika fondrobotar med olika spridningar hos LYSA.

Samtidigt kör jag 6 fondrobotar hos AVANZA med olika spridningar. (Totalt 13 fondrobotar).

Hos vardera fondrobot lägger jag in 400kr i månaden (5200 kr totalt) för att sedan spara 4800kr i månaden till min önskade Buffert.

Är detta en bra plan tror ni? Tacksam för svar.

När jag då menar olika spridningar menar jag allt mellan 100/0 till 0/100 :slight_smile:

Låter komplicerat?
Bestäm hur din nuvarande situation ser ut, dvs när behöver du pengarna?

2 gillningar

Hejsan Anthon!

Har svårt att avgöra min situation. Enda jag vet att jag vill “superspara” i fyra år. Tänker att det kan vara bra att komma igång med investeringarna i tidig ålder.

Tänker också med den stora spridningen av fondrobotar samt buffert skapar en stor ekonomisk trygghet?

När jag började spara på allvar så tänkte jag så här: Jag ska ha en buffert på ett sparkonto med ränta, fria uttag. Jag var bekväm med 50.000, det kändes lagom för mig, baserat på min inkomst, hur länge jag skulle klara mig om jag blev arbetslös osv. När jag fyllt upp bufferten och sen började få pengar över så stoppade jag in dessa i mitt fondsparande. Då var mitt fondsparande ganska komplext med flera olika fonder som banken rekommenderade. Med tiden har jag förenklat och kör nu bara en global indexfond samt Lysa. Allt som blir över varje månad hamnar i dessa två. Behöver jag nåt dyrare handlar jag med bufferten, fyller på den igen till 50.000 och sen återvänder jag till fondsparandet. Enkelt och effektivt för mig.

6 gillningar

Generella allokeringsriskprinciper:
Aktiefonder: >5 år
Långa räntefonder: >2 år
Korta räntefonder: > 3 månader
Estimera hur mycket pengar du står i behov av de kommande åren. Spara därefter först till de kortsiktiga planerna och sedan de mer framtida.

I buffert ska man ha så man klarar sig. Det finns många skolor kring hur mycket det ska vara.
Om man har barn, villa & bil måste bufferten vara större även i hänsyn till årsinkomst. Alltså att man med bufferten kan täcka utgifterna längre tid.
Detta är inget som appliceras på dig låter det som?
Räkna på vilka dina månatliga utgifter är. Vilka inkomstskydd har du(a-kassa, inkomstförsäkring)?
Mindre skydd- mer i buffert
Mer skydd- mindre buffert
3-6 månaders utgifter borde vara ett rimligt intervall i buffert.
Ha buffert där den obundna räntan är som högst med insättningsgaranti.

Good luck!

2 gillningar

Tack för svar!! Detta låter smart.

Frågan är om du ens ska vara på börsen om pengarna ska användas om fyra år?

1 gillning

Jag kanske var vilseledande i mitt förra svar… Inte meningen att jag ska ta ut alla pengar om 4år.

Att de pengar jag möjligtvis kan behöva om 2-4år placerar jag i 10/90-20/80 spridning.

Pengar jag förväntas använda om 10-15 år tar jag 100/0-90/10 spridning.

1 gillning

Varför så många olika fondrobotar? Många här på forumet kör enbart LYSA alternativt avanza/bordet och där äger många 1-2 indexfonder global/sverige. Allra vanligast känns nästan att ha en global indexfond. Punkt :sweat_smile:
Intressant att höra hur du tänker

1 gillning

Jag tar gärna din/era åsiker om min “slutgiltiga” strategi

Avanza auto 1-6: 500kr (vardera, totalt 3000kr).
LYSA: 100/00 – 78/22 – 65/35 – 52/48 – 35/65 – 26/74 (500 kr vardera, totalt 3000kr).

Länsförsäkringar Global indexnära - 250 kr
Handelsbanken GI Småbolag - 250 kr
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad indexnära - 250 kr
PLUS Allabolag Sverige - 250 kr
(Totalt 1000kr)

Buffert - 3000 kr

Jag tar gärna kritik vad som är dåligt med min strategi (eller bra).

Motiveras ditt buffertsparande endast utifran din upplevda risk av att bli arbetslös?
Jag tycker egentligen att man bör kunna motivera nästan varenda krona i sin buffert…dvs att man har en plan för hur denna skall spenderas.

Gällande din “potentiella arbetslöshetsbuffert” sa undrar jag om du tagit hänsyn till de “försäkringar” du normalt har via a-kassa,ev inkomstförsäkring och annat?

Detta maste ju räknas in och det sänker behovet av buffert vid eventuell arbetslöshet högst patagligt.

1 gillning

Har diverse nödvändiga försäkringar samt 3 månaders uppsägningstid. Jag respekterar att ha Buffert. Tycker det känns overkill att lägga hela min månadsbesparning (10 000kr) på buffert.

Tycker 3000kr i månaden är en rimlig nivå (vilket är 10% av min lön).

Att ha 11 robotar med spridning 0/100, 10/90, …, 100/0 är ekvivalent med att ha en robot med spridning 50/50, så det där verkar onödigt krångligt.

3 gillningar

Förstår inte riktigt varför du ska ha så många portföljer och dessutom likavikta alla?

Spontant känns det som du hade kunnat byta alltihop med 3 portföljer.

• buffert och kortsiktigt sparande på sparkonto
  • En 50/50-portfölj för sparande på medellång horisont.
  • en 100/0-portfölj för sparande på lång sikt.

Varför likavikta? Blir väldigt skev fördelning om man jämför med hur marknaden ser ut. En vettigare fördelning här, enligt mig, vore 70% i globalfonden och 10% i de övriga. Då replikerar du marknaden mycket bättre. :slight_smile:

1 gillning

Hej! Jag förstår inte heller riktigt syftet med att ha så många olika konton på exv Lysa. Din fördelning av 5 000 kr ger en total på aktier på 1 780 kr och räntor på 1 220 kr —> 59% resp 41%. Så varför inte bara köra en 59/41 uppdelning på Lysa?

2 gillningar

Tack så mycket för svar! Bra tips uppskattar verkligen.

1 gillning

Tack! Det låter rimligt nu när du säger det.

Tackar för matten! Ska verkligen ha detta i åtanke :smiley: