Hej! Jag är 35 år, har just tagit mitt första bostadslån och vill börja investera/spara. De senaste veckorna har jag tagit del av mycket material här på sajten, men vill ändå bolla lite och få input.
I snitt har jag 10 000 kronor över per månad från min lön. Till att börja med är min tanke är att lägga 7 000 kronor till buffertkort och sen investera 3 000 kronor. Vad tror ni? Just nu har jag 50 000 kronor som buffert, alltså kanske jag bör minska summan till detta konto med tiden och investera mer?
Sen står jag i valet och kvalet mellan Lysa eller Avanza på egen hand. Just nu funderar jag på denna fördelningen hos Avanza, men vill gärna höra mer från er.
2 000 kronor indexfonder:
Länsförsäkringar Global Index 75%
SEB Sverige indexnära A 15%
Spiltan Aktiefond 10%
1 000 kronor investmentbolag:
Investor x1
Industrivärden x1
Bure Equity x1
Hur ser ni på detta? Jag är nybörjare så det finns definitivt fördelar med Lysa, men samtidigt känner jag motvilja till att ha en mellanhand. Det vore roligare att investera på egen hand och styra fördelningen. Samtidigt är det viktigaste att pengarna växer, snarare än att “ha roligt”.
min tanke är att lägga 7 000 kronor till buffertkort
Tänker att du kanske menade “buffertkonto”.
Du skriver att du redan har 50 000 kr i buffert. Har du satt ut något mål kring hur mycket du vill ha i buffertsparande? Om inte kanske du bör göra någon analys över hur mycket mer du behöver lägga på din buffert. Privatrådgivare på bankerna brukar t.ex. rekommendera ~2 månadslöner efter skatt i buffertsparande, lite mer eller mindre beroende på din livssituation och boendeform.
Angående investeringsråd så tycket jag det ser bra ut, kör själv på LF global + Lysa. Om du kör lysa eller avanza eller bådeoch spelar inte jättestor roll jämfört med om du låter pengarna ligga på ett sparkonto med låg ränta.