Hej! Jag är 35 år, har just tagit mitt första bostadslån och vill börja investera/spara. De senaste veckorna har jag tagit del av mycket material här på sajten, men vill ändå bolla lite och få input.
I snitt har jag 10 000 kronor över per månad från min lön. Till att börja med är min tanke är att lägga 7 000 kronor till buffertkort och sen investera 3 000 kronor. Vad tror ni? Just nu har jag 50 000 kronor som buffert, alltså kanske jag bör minska summan till detta konto med tiden och investera mer?
Sen står jag i valet och kvalet mellan Lysa eller Avanza på egen hand. Just nu funderar jag på denna fördelningen hos Avanza, men vill gärna höra mer från er.
2 000 kronor indexfonder:
Länsförsäkringar Global Index 75%
SEB Sverige indexnära A 15%
Spiltan Aktiefond 10%
1 000 kronor investmentbolag:
Investor x1
Industrivärden x1
Bure Equity x1
Hur ser ni på detta? Jag är nybörjare så det finns definitivt fördelar med Lysa, men samtidigt känner jag motvilja till att ha en mellanhand. Det vore roligare att investera på egen hand och styra fördelningen. Samtidigt är det viktigaste att pengarna växer, snarare än att “ha roligt”.
min tanke är att lägga 7 000 kronor till buffertkort
Tänker att du kanske menade “buffertkonto”.
Du skriver att du redan har 50 000 kr i buffert. Har du satt ut något mål kring hur mycket du vill ha i buffertsparande? Om inte kanske du bör göra någon analys över hur mycket mer du behöver lägga på din buffert. Privatrådgivare på bankerna brukar t.ex. rekommendera ~2 månadslöner efter skatt i buffertsparande, lite mer eller mindre beroende på din livssituation och boendeform.
Angående investeringsråd så tycket jag det ser bra ut, kör själv på LF global + Lysa. Om du kör lysa eller avanza eller bådeoch spelar inte jättestor roll jämfört med om du låter pengarna ligga på ett sparkonto med låg ränta.
Hej, tack så mycket för svar! Gällande buffert är jag nöjd som det är, men kanske fyller på upp till cirka 100k. Då har jag buffert med råge. Därför min tanke var att börja investera samtidigt som jag lägger en del på buffertkontot
Ok, tänk på att de pengar du har i bufferten inte kommer ge någon avkastning om du sparar dem på ett privatkonto med låg eller ingen ränta. T.ex. har LF global gett en genomsnittslig årlig avkastning på ca 10% de senaste 10 åren. Det betyder att dina 100 000 kr i buffertsparande skulle ha genererat 10 000 kr per år i avkastning om de låg investerade i en aktieindexfond typ LF global. Jag rekommenderar dig att fundera om du verkligen behöver ha 100 000 kr i buffert, låter mycket i mina öron men bor du i hus och har barn kan det vara rimligt.
Vad har du som kan tänkas behöva 100.000:- i buffert till? Jag försöker tänka och jag kan inte komma på nått år jag behövt ha mer än en månadslön som buffet.
Men har du gammalt hus, bil o familj så visst. . då kan det komma saker som är svårt att förutse.
Singel i lägenhet utan eller med ny bil är ett helt annat läge.
med 50.000:- i buffert redan skulle jag dela det på två fasträntekonton o ett vanligt sparkonto sen spara dina 10.000:-/månad på en Global index
Intressanta inspel! Nix, jag bor inte i hus, men har ett barn på sju år. Oavsett antar jag att det nog räcker med 50k i buffert och resten investerar jag?
Låter rimligt men det är något du själv behöver avgöra. Tänk på att de flesta akuta utgifter som kan få på halsen ofta går att lösa med avbetalning (t.ex. dismaskinen, kylskåpet eller bilen går sönder etc.). Du kan ju också sälja delar av dina investeringar och få in pengar på ditt konto inom någon vecka.
Hmm flera av er är modigare än jag är. Buffert bör räcka till rimliga “shit happens” tycker jag.
Bor man i en BRF eller Ett hus är det inte ovanligt att man får problem ex med ett äldre badrum. Försäkringar hjälper ofta en del men åldersavskrivningen brukar ibland vara massiv. Vårt badrum vi renoverade sist var 40 år (och tekniskt felfritt som tur var men brunt och fult). OM det hade fått fuktskada och renovering blivit akut hade vi fått pynta rubbet själva.
Dom badrumsrenoveringar majoriteten gör numera drar 200.000 SEK utan vidare för 4 m^2 badrum. Har du bara ett badrum kommer du vilja ha det fixat SNABBT. Dvs vela och snika och ta den med bästa priset som har tid om 4 månader kanske inte blir prio 1.
Dvs BRF ägare eller husägare i alla fall. Jag anser att en buffert bör ligga på minst 200.000. Alternativt att det finns andra rimliga sätt att få fram pengarna med rimliga villkor. Ex höja bostadslånet ,sälja en bil, motvilligt sälja av fonder etc. eller liknande. Vid badrumsrenovering har du nog ett par månader på dig till betalning.
Återigen, storleken på ens buffert är något man själv behöver avgöra. Som jag ser det så är min buffert pengar som jag kan komma att behöva omgående, Skulle det komma upp en utgift såsom en badrumsrenovering etc. så går det utmärkt att sälja av fondinnehav eller andra investeringar, det brukar ta en vecka innan pengarna landar på kontot. Poängen är att de där extra buffertpengarna som ligger och skvalpar på privatkontot inte förräntar sig. Över tid så går du miste om ca 10% per år i förräntning jämfört med om de hade ditt extra buffert utrymme investerade i en aktieindexfond typ LF global.
För min del är buffertpengarna inte enbart något att ta av när oväntade saker händer. Det är även de som gör att jag inte bryr mig nämnvärt när det är röda siffror på börsen.
Så som nybörjare på börsen kan jag tycka att det är bra att ha lite överdrivet stor buffert. Så gör det inte lika ont i magen när börsen går dåligt. Med tiden kan bufferten eventuellt minskas när du lärt känna din egen riskaptit.
Sin riskaptit lär man känna när man råkar ut för en större nedgång, där det minskade värdet motsvarar en summa som tar lång tid för en att spara ihop. Det går inte att lära känna sin riskaptit i uppgång, då har de flesta oändlig riskaptit.
Just nu har vi (2 vuxna, 2 tonåringar i villa utan renoveringsbehov) 120 000 kr på buffertkontot + 100 000 kr på nöjeskontot (mycket av det ska ut på en planerad resa efter sommaren). Det får oss att må bra. Andra tycker säkert att vi är för försiktiga då de har en annan riskaptit.
Tack för svar! Ja, det var kloka inspel! För ens eget välmående och för att sparandet ska kännas kul kan det vara bra med en större buffert. Lite så jag tänkt också och därför funderar jag på att spara mer till buffert i början, för att sedan öka mer i investeringarna med tiden.
Som alltid beror det ju på…min BRF är mindre än ett år gammal och jag brukar köpa nyproduktion var 10-12e år. . .då bör jag inte ha risk för större renoveringar. .
Så igen Buffert är individuellt och “generella regler” ser jag som rätt onödiga. . .sätt buffert efter DIN situation