Prioritera fonder&aktier före buffert?

Hej,

Har lite frågor kring min ekonomiska situation och vägen framåt.
Lite info om nuläget.
Inkomst i hushållet netto ca: 63200(inkl barnbidrag)

Utgifter:
Lån + Amortering: 16 500
Dagis: 2500
Sophämtning: Ca 250kr per månad utslaget månadsvis(dock kommer fakturan 2 gånger om året)
Vatten: 1000 i månaden(fakturan kommer 4 gånger om året)
Mobiler och abb: 600 i månaden
Netflix: 109kr
Amaxon: 59kr
Icloud: 130kr
Privatlån: 1200kr per månad
Barnförsäkringar: 200 kr per månad
Övriga försäkringar: 200kr per månad
Hemförsäkring: 600 per månad
Leasingbil: 7150kr per månad
El: 3000-4000
Automatisk överföring till ISK: 1000kr
Facket och akassa: 500

= Ca 34 000

Övriga tillgångar:
Hus köpt för 4,2 miljoner med 85% belåning
Nu värt 5 miljoner
ISK: 70 000kr
Buffert: 32 000kr

Alltså inget sparat i fonder eller aktier trots att jag är i 30 årsåldern vilket jag ångrar att jag inte började tidigare. Våra småbarnsår föll under inflationsåren och höjda räntorna vilket gjorde det svårt för allt att gå runt när vi har varit föräldralediga. Sedan har vi varit för dåliga på att spara och prioriterat att hitta på saker med barnen. I övrigt har vi inte några hobbies som kostar pengar.

Vad är rätt strategi? För egen del känner jag att jag vill sätta mig in mer i aktier och fonder för att placera mer där men det känns som att man är lite för sen på bollen för att få en bra avkastning?
Tycker också att vår buffert är för liten, vad är en rimlig nivå på den? Huset är ifrån 80 talet relativt bra skick men alltid något som måste fixas till känns det som.

1 gillning

Hej och välkommen till forumet! :slight_smile:

Visst, bästa dagen att börja investera var igår, men nästa bästa är idag. Om ni bara är 30 år så har nu ju jättelång tid på er att spara och få avkastning. Så in med pengar som blir över på isk med billiga indexfonder :+1:

En vanlig riktlinje är 3-6 månadsutgifter. Planerat underhåll och renoverat kan man ju spara till vid sidan av. Prioritera bufferten först, sedan börsen.

2 gillningar

Har man hus är det bra att ha en skaplig buffert.

Med tanke på att både långsiktigt sparande och buffert är i princip tomma så skulle jag börja med att försöka fylla bufferten med minst 10k i månaden, gärna mer tills ni är uppe i nånstans runt 2-3 månadsinkomster. Finns det utrymme att spara mer så lägg in lite på ISK också men prioritera bufferten först.

En fundering, så du har bara pengarna på din ISK parkerade där?

Det är en ganska dyr lösning, då schablonskatten dras, även om du inte har pengarna investerade. Bättre att ha dom på ett sparkonto, tills du ska köpa fonder eller aktier.

1 gillning

Med hus och bil osv hade jag nog prioriterat bufferten för att sova gott till en början. Storleken har ni fått lite indikationer på här i tråden. 3-6 månads utgifter.
Eller en summa på 100k kanske är rimligt? När ni väl har en buffert ni är nöjda med äre det ju bara börja månadsspara så kommer det bli kalas :tada::tada:

Om du är villig att ta högre risk kan du ju dela månadsspara det till 50% långsiktigt och 50% buffert tills ni har tänkt buffert. Men det kan ju bara du svara på :+1:t3: jag fixade bufferten först personligen.

Dock noterade jag lån utöver bostadslånet, privata lån.
Det borde ju vara en prioriterad sak att få bort före investeringar i börsen kan jag personligen tycka men där råder det ju delade meningar om i det här forumet.

Lycka till

2 gillningar

Vad har du i ISK då?:thinking:

1 gillning

Skulle köra på följande prioritetsordning:

1. Buffert.
  2. Vad har du för ränta på privatlånet? Betala av om räntan är hög.
  3. Först när bufferten är på en rimlig nivå och privatlånet är avbetalat givet att villkoren inte är väldigt förmånliga investerar du på börsen.
1 gillning

Du kommer få ganska olika svar på denna frågan tror jag. Personligen så hade jag nog sparat ca 70% av ert totala sparande i fonder och 30% in i buffert.

Det ser ut som ni har ganska stor marginal så alterativet är väl att ta 3-4 månader och maxa in på buffert och sen ösa på med fonder efter det.

1 gillning

Jag började om från noll sparande i högre ålder en dig. Dock med skillnaden att jag hade ett hus med lägre belåningsgrad men utan partner.

Jag gjorde lite både och. Sparade en summa för buffert och en för aktieportföljen. Nu när bufferten nått 100 000 fortsätter jag spara i buffert men i räntefonder (övriga bufferten har jag på sparkonto) Fördelning sparande tidigare mellan buffert och portfölj var 50/50. Nu 20/80, skulle bufferten nå 150 000 så kanske det blir 10/90 fördelning.

För mig var det enklare mentalt att spara på detta sätt även om det kanske varit smartare rent teoretiskt att göra på annat sätt.

Så sätt upp mål på summor och fördelning. Fundera vad bufferten ska kunna användas till. Är det akuta saker eller också planerat underhåll på huset som nytt tak eller ny värmepanna om ett antal år. Samt vad mår ni bäst av på lång sikt och vad skapar minst stress.

1 gillning