Hej!
Först och främst vill jag säga att jag råkade på det här forumet av en slump för snart två månader sedan. Helt otroligt så mycket fantastiska diskussioner och klokskap som det finns här, samlat på en plats!
Tack till @janbolmeson för att ha möjliggjort för “sådana som mig” att kunna ta del av all klokskap på din och Carolines Youtube-kanal och i detta forum, även om jag misstänker att jag utgör en udda fågel i sällskapet. Här nedan följer en länge beskrivning av vad en “sådan som mig” är:
En “sådan som mig” är: Kvinna snart 35 + med dåligt sinne för ekonomi, inga barn, har sambo, bor i hyresrätt, tillsvidareanställd och jobbar på kommun sedan 10 år tillbaka. Har för närvarande heltidslön 28.600 kr före skatt.
Min inställning till ekonomi hittills i livet (skämskudde på det): Har försummat allt vad gäller buffertsparande, långsiktigt sparande, långsiktig planering av ekonomi och investeringar. Flera faktorer har samverkat till detta. Hårddraget och tillspetsat skulle jag säga att dessa faktorer är: Främst egen inställning, avsaknad av insikt, egen okunskap och tro till mig själv. Eget beteendemönster. I den närmaste omgivningen i form av familj och vänner har ekonomisk långsiktig strategi heller inte varit något ämne som vi aktivt har pratat om. Det “händer bara av sig självt”. Saker var underförstådda, men alldeles uppenbart förstod inte jag hur man gjorde, som ni kommer att märka.
Jag började tyvärr vuxenlivet med mycket hel- och deltidssjukskrivningar under perioden som jag var 20-29 år. Jag hade inget upparbetat buffertsparande som skydd att falla tillbaka på när jag var 20 år. Min ekonomiska strategi under åren 20-29 år skulle jag nog kalla “leva från månad till månad”.
Jag prioriterade alltid att räkningar och lån alltid blev betalda, så där har inte bekymret funnits. Men de pengar som blev över slösade och spenderade jag (skämskudde på det). Så det blev inget utav långsiktig ekonomisk planering och buffertsparande eller att ens tänka längre än en månad bort i tiden (skämskudde igen).
Jag fyllde 29 år och äntligen blev jag nu helt frisk och arbetsför och tillvaron började äntligen falla på plats och jag började kunna andas ut och må bra. Jag har jobbat heltid sedan år 2016.
Trots detta ovan, så har mitt ekonomiska beteendemönster levt kvar.
Jag har - trots allt jag har varit med om - aldrig ägnat en tanke på att börja lägga undan pengar för att buffertspara. Även fast jag nu logiskt har haft möjlighet till det sedan jag fyllde 29 år 2016.
Jag vet inte varför tänkandet på buffertsparande inte har kommit till mig. Jag tror inte att jag har haft insikt om hur stor bov i dramat mitt beteende med att leva från en månad till en annan är. Jag har haft en udda spärr också. Jag har faktiskt tänkt "eftersom jag inte kan lägga undan 8000 kr blankt, så är det meningslöst. Vad är det för mening med 100 kr i sparande varje månad? Det är så skrattretande lite att det blir bara löjligt. "
Ja, ni hör.
Nu har jag dock äntligen börjat må så pass bra, att jag äntligen har börjat vakna upp och komma till insikt om att jag behöver en ändring i mitt ekonomiska beteendemönster.
Jag vill påstå att upptäckandet av detta forum och Jan+Carolines Youtube-kanal har varit en stor bidragande push till att denna nya insikt håller på att växa sig alltmer stark.
Jag har nu bestämt att år 2021 är året då jag äntligen skall:
-
Börja arbeta upp ett buffertsparande, för att på riktigt ha en trygghet att kunna falla tillbaka på om det blir kris.
-
Se över alla delar av mitt hittills intjänade pensionskapital för att bättra mina odds att få en bra pension på lång sikt från nu.
-
På sikt även börja sätta upp andra former av längre sparanden åt mig själv med.
Det jag förstår är att jag ska starta med buffertsparande, och det är startat med 2500 kr/månad.
Jag är angelägen dock att få börja på andra håll: Min tjänstepensionsutveckling på mitt dittills intjänade kapital funderar jag mest över i skrivande stund.
Så, då har ni bakgrunden.
Mina frågor till forumet gäller hur jag kommer igång. Mina frågor i denna tråd handlar om prioritetsordning:
-
Kan jag - parallellt med att jag buffertsparar för att få ihop en buffert - börja agera när det gäller mitt dittills intjänade tjänstepensionskapital? Kan jag buffertspara OCH se över min tjänstepension samtidigt? Göra något redan nu åt min tjänstepensionskapital, så att det avkastar bättre?
-
Eller är min största prio just nu att buffertspara mer än något annat, och jag bör vänta med att göra något med min tjänstepension tills bufferten är på plats?

). Kapitalet skulle då finnas för att hjälpa mig att klara månadsutgifterna på egen hand i några månader tills jag hittar en billigare plats att bo, och kanske kan jag även behöva köpa nytt möblemang till nya boendet. Det är vad jag tänker.
Den felaktiga uppgiften är nu borttagen. 
.