Bort med skämskudden! Jag fick min ekonomiska mognad när jag var en bit över 30. Det går inte att ändra på. Däremot kan skämskudden vara ivägen för att fatta bra beslut i vad du faktiskt Kan ändra. Så grattis!
Många kloka råd här ovan. Jag vill instämma i att en fondrobot kan vara jättebra såhär i början åtminstone. Detta för att det är själva det ekonomiska Beteendet som göra den stora skillnaden för dig. Där tycker jag att LYSA fungerar utmärkt. Till skillnad från Avanza är man hjälpt av Lysas tråkiga hemsida att bara sätta in ett månadssparande och sen inte hålla på att pilla för mycket. Å andra sidan kanske du är sugen på att ratta själv, och då kan det ju vara helt rätt!
Kul att du börjar med sparande! Du verkar mycket klok, så bort med skämskudden.
Detta inlägg är visserligen inte ett svar på din frågeställning och kanske någonting du redan gjort (då kan du bortse ifrån mitt inlägg ), men jag personligen tycker ändå det är kul att göra en månadsbudget för att se över sina kostnader och utgifter man har månadsvis.
Då kan man se över kostnader som folk tidigare redan nämnt:
Behöver jag tre streamning tjänster?
Tittar jag på de där Canaldigital kanalerna, eller tittar jag på TV överhuvudtaget?
Eller det jag tycker är roligast, att bli medveten om:
Hur mycket pengar lägger jag egentligen på mat och uteluncher månadsvis?
Hur mycket pengar lägger jag på kläder/inredning?
Man kanske blir överraskad, det blev jag.
I fallen ovan tycker jag absolut inte att det handlar om att på något sätt shamea sitt beteende eller lägga någon vikt vid om man lägger “för mycket” pengar på någonting, men att hitta en balans emellan att lägga så pass mycket att man kan ha en kul månad (om man älskar god mat, varför leva på nudlar om man inte måste?) men ändå uppskatta värdet i det man har och det man eventuellt tror sig behöver.
Om man ger sig själv en budget att “jag ska lägga 2000 på kläder och inredning månadsvis” så upplever jag att de där 2000:- blir mer värda. Om jag köper någonting för 1000:- så har jag 1000:- kvar för månaden, och då tänker jag till en extra gång innan jag spenderar pengarna, för det är ändå halva min budget för den månaden. Objektet jag inhandlar blir mer värt och jag uppskattar det mer.
Jag tycker även det blir lättare att som många andra nämnt att se över sina kostnader som t.ex. försäkringar (även om man kanske pröjsar dem årsvis, 2000/12=166:-) när man har allt framför sig.
Summerat så upplever jag att det (när man levt med sin månadsbudget ett tag) blir lättare att hitta sätt att eventuellt spara mer pengar utan att minska någon form av livskvalité, om man har det som mål det vill säga.
Om inte annat så tycker jag det är betryggande att man får stenkoll och kontroll över sin egen ekonomi.
Men detta inlägg kan även vara jag som upplever att sparande blir lite av ett beroende och att det faktiskt blir väldigt kul, oavsett tidigare eller nuvarande kunskap.
Tog upp det där med streamingtjänster idag för min sambo, men hon vill ha viaplay och cmore. Det ville hon. Blir en hel del skräpmat ute när vi är ute med vår son.
Själv har jag optimerat i så många år att det kan kännas tråkigt.
Grattis till alla insikter och att din resa med intention har börjat.
Sjukt många bra tips här i tråden så därför kommer jag med lite annan typ av inspiration och en annan infallsvinkel som kan vara kul att utforska.
Dave Ramseys 7 “baby steps”
Här är en liten dokumentär där man får följa flera gripande öden och som fått hjälp av dessa 7 steg.
Jag följer inte allt slaviskt men hans radioprogram / Youtube är väldigt underhållande och mycket fokus handlar om att vara skuldfri samt en tydlig plan fram till rikedom när man väl är skuldfri. Detta är såklart i en amerikansk kontext så man kanske behöver ändra lite för att få det bra översatt till en svensk situation men för mig funkar det riktigt bra att ta inspiration från flera olika håll. Detta forumet, Dave, gunther, aktiebloggar osv.
Tack för din input!
Jag har inte “optimerat” alltför länge och har varken sambo eller barn, vilket gör min utgångspunkt/situation och säkerligen även möjligheter lite annorlunda då jag är själv.
Det är helt klart mer belönande ur ett kortsiktigt perspektiv att spendera pengar än att spara dem, men har full förståelse för att man tröttnar på optimering.
Då ligger du riktigt bra till. =) När man har sig själv att ta hänsyn till så kan man testa de allra galnaste ideerna.
*hur länge kan jag sluta handla mat och äta ur det jag har i skafferiet
*hur snål kan jag vara med kaffet på stan.
… ja, listan kan göra hur lång som helst. Hade jag levt själv så hade jag sparat betydligt mer än vad jag gör idag. Kapitalet får växa i sin egen takt. Nu är det inte lika viktigt att ha hög sparkvot. Låg ju på 60-70% per månad. Det går ju inte längre när man har radhus och barn liksom. =)
Du kan ju också välja att se ditt frihetskapital som möjlig framtida insats. Nu vet jag inte om du och din sambo har gemensam ekonomi, men om ni inte har det, och du gör denna planen helt för dig själv tycker jag du gott kan motivera honom att åtminstone spara ihop ett eget “frihetskapital”. Då har ni kommit en bit på vägen för en egen insats. Då har du/ni varit igång med ert sparande länge. Då kan ni ju avgöra om ni ska fortsätta fylla på frihetskontot för att bli en insats eller helt koncentrera sig på det långsiktiga sparandet istället.