Råd till en nybörjare, hur ska man dela upp sparandet?

Hejsan

För två år sedan köpte jag en lägenhet, nu har jag ca 100k som ligger på ett räntekonto. Jag vill börja planera lite mer framåt och ta mig in på aktiemarknaden igen. Är det någon som har lite tips på hur jag borde dela upp mitt sparande? Vissa säger att man ska ha 6 månadslöner i buffert, vilket skulle bli närmare 200k för mig, det känns ju mycket att bara ha liggande på ett räntekonto, men samtidigt vill man kanske inte ha jättehög risk på dessa pengar eftersom man kan behöva de i framtiden.
Hur gör man med sparande som man tror man kommer vilja ha inom de närmaste åren. Ex vill jag spara till en bil. Var ska de ligga, börsen eller räntekonto?

Lite bakgrundsinformation, jag är 29 år gammal och jobbar som utvecklare. Jag tjänar 34,5k efter skatt och sparar runt 5k varje månad (inte inräknat amortering)

Rådet om 6 månadslöner är i min mening rätt så konservativt och kommer variera väldigt mycket person till person. Har du villa, bil etc. kommer du behöva mer marginal för oförutsedda händelser. Därtill så spelar din “resultaträkning” varje månad roll: Kan du täcka en kostnad på 10k genom att inte spara och inte gå ut på krogen, så är ditt behov av buffert lägre än om du lever lön till lön och inte har några marginaler. Jag skulle börja investera i ditt läge. Det låter som att 100k räcker gott och väl som buffert i din situation utifrån det du säger.

Däremot måste du bestämma din tidshorisont för dina pengar. Vill du köpa bil eller på något annat sätt spendera de kommande åren, är inte all in på börsen att rekommendera. Som tumregel tycker jag 10% per år i tidshorisont är rätt bra. 3 år: 30% börsen, 70% räntekonto, 8 år: 80% börsen, 20% räntekonto.

1 gillning

Gillar inte att ha för stor buffert personligen så ser till att alltid ha minimum där. Jobbar man kommer det ju in nya pengar, sas. Har max en månadslön efter skatt i buffert. Men brukar göra av med även den, lagom till nästa lön trillar in. :slight_smile:

Ps. vad gör du av med pengar på? 5 k låter rätt lite i sparande med den lönen. Det är nu när du är ung som du kan få pengar att börja rulla! Du kommer tacka dig själv.

1 gillning

Ha en buffert utifrån vad du kan tänkas behöva, inte enligt en standardformel.

Jag är fast anställd, bor i en brf, jag har inte ett tak som kan börja läcka helt plötsligt, jag kommer inte ha 0kr inkomst helt plötsligt. Jag har ett kreditkort. Jag kan inte tänka mig en sits då jag skulle behöva 6 månaderslöner i en klump helt plötsligt - då får jag ju sälja aktier/fonder då, eller inte spara just de månaderna. Prickar jag inte toppen, so what, de har legat där och växt ändå.

Jag skiljer inte på långsiktigt sparande eller kortsiktigt, allt ligger på börsen. Om jag kan välja när jag ska sälja av något så kommer det ju alltid resultera i en vinst, oavsett om de legat på börsen i 1 vecka, 1 år eller 1 livstid.

1 gillning
1 gillning

Ja, har hört att vissa gör så också. Det värsta som kan hända då är väl att man tvingas sälja vid ett dåligt tillfälle.

Jag har inte superbra koll på min ekonomi men de månaderna när jag lyckas spara mest så hamnar jag runt 9-10k

1 gillning