Råd till en nybörjare, hur ska man dela upp sparandet?

Hejsan

För två år sedan köpte jag en lägenhet, nu har jag ca 100k som ligger på ett räntekonto. Jag vill börja planera lite mer framåt och ta mig in på aktiemarknaden igen. Är det någon som har lite tips på hur jag borde dela upp mitt sparande? Vissa säger att man ska ha 6 månadslöner i buffert, vilket skulle bli närmare 200k för mig, det känns ju mycket att bara ha liggande på ett räntekonto, men samtidigt vill man kanske inte ha jättehög risk på dessa pengar eftersom man kan behöva de i framtiden.
Hur gör man med sparande som man tror man kommer vilja ha inom de närmaste åren. Ex vill jag spara till en bil. Var ska de ligga, börsen eller räntekonto?

Lite bakgrundsinformation, jag är 29 år gammal och jobbar som utvecklare. Jag tjänar 34,5k efter skatt och sparar runt 5k varje månad (inte inräknat amortering)

Rådet om 6 månadslöner är i min mening rätt så konservativt och kommer variera väldigt mycket person till person. Har du villa, bil etc. kommer du behöva mer marginal för oförutsedda händelser. Därtill så spelar din “resultaträkning” varje månad roll: Kan du täcka en kostnad på 10k genom att inte spara och inte gå ut på krogen, så är ditt behov av buffert lägre än om du lever lön till lön och inte har några marginaler. Jag skulle börja investera i ditt läge. Det låter som att 100k räcker gott och väl som buffert i din situation utifrån det du säger.

Däremot måste du bestämma din tidshorisont för dina pengar. Vill du köpa bil eller på något annat sätt spendera de kommande åren, är inte all in på börsen att rekommendera. Som tumregel tycker jag 10% per år i tidshorisont är rätt bra. 3 år: 30% börsen, 70% räntekonto, 8 år: 80% börsen, 20% räntekonto.

1 gillning