Hej allihopa!
Ber om ursäkt om det här hamnade under fel kategori.
Efter att i flera år levt på krediter fram och tillbaka fick jag hjälp av en släkting som betalade alla mina Klarna-, Kreditkort- och Avbetalnings-skulder. Jag har nu betalat av den här skulden i en rätt hög takt, ungefär 7000 i månaden, och blir fr.o.m. April-lönen helt skuldfri.
Under den här tiden har jag levt ett relativt komfortabelt liv trotts omständigheterna, efter alla räkningar, streamingtjänster, mat, bränsle o.s.v. är betalda har jag haft 900-2000 kronor över att leva loppan med, och har slutat spendera pengar på den totala skit jag tidigare lagt dom på.
Så, nu är det dags att börja spara. Under tiden jag betalat av skulden har jag lånat ovannämnda släktings bil, så en ny bil är redan avtalad.
Jag tjänar ungefär 32000 i månaden före skatt, och när allt är betalt kommer jag att ha 7260 kronor över, räknar dock med en löneökning på ungefär 1100 fr.o.m. Maj.
Jag har suttit och budgeterat, och har själv kommit fram till att jag ska lägga 1500 kronor i månaden på ett Semestersparande, 1000 kronor på Onödigt-men-kul-sparande, och 3500 på att bygga upp en buffert. Resterande 1200 plus kommande löneökning kommer kastas i sjön, ungefär.
Frågan är då hur jag ska gå tillväga med det här buffertsparandet, om det kan anses vara för lågt, samt vilken sorts konto jag ska spara på
Jag har varit rätt sugen på att lägga en del av bufferten på ett ISK-konto, och en på ett vanligt Sparkonto på Handelsbanken med 2,0% ränta från första kronan.
2500 på ett Sparkonto, och 1000 på fonder, låter det rimligt? Jag bryr mig inte jättemycket om att få bra avkastning på fonderna, ser hellre att de växer stadigt men långsamt, vilka fonder bör man köpa?
ISK-konto på Handelsbanken eller hos Avanza?
Hur mycket bör man ha i en buffert? Är det 2 månadslöner som jag läst?
Mottar tacksamt alla tips ni kan ge, har läst igenom forumet lite men allt det här är en djungel för mig, då jag aldrig haft möjlighet att lägga undan pengar fram tills nu