Nysparande av snart skuldfri

Hej allihopa!

Ber om ursäkt om det här hamnade under fel kategori.

Efter att i flera år levt på krediter fram och tillbaka fick jag hjälp av en släkting som betalade alla mina Klarna-, Kreditkort- och Avbetalnings-skulder. Jag har nu betalat av den här skulden i en rätt hög takt, ungefär 7000 i månaden, och blir fr.o.m. April-lönen helt skuldfri.

Under den här tiden har jag levt ett relativt komfortabelt liv trotts omständigheterna, efter alla räkningar, streamingtjänster, mat, bränsle o.s.v. är betalda har jag haft 900-2000 kronor över att leva loppan med, och har slutat spendera pengar på den totala skit jag tidigare lagt dom på.

Så, nu är det dags att börja spara. Under tiden jag betalat av skulden har jag lånat ovannämnda släktings bil, så en ny bil är redan avtalad.
Jag tjänar ungefär 32000 i månaden före skatt, och när allt är betalt kommer jag att ha 7260 kronor över, räknar dock med en löneökning på ungefär 1100 fr.o.m. Maj.

Jag har suttit och budgeterat, och har själv kommit fram till att jag ska lägga 1500 kronor i månaden på ett Semestersparande, 1000 kronor på Onödigt-men-kul-sparande, och 3500 på att bygga upp en buffert. Resterande 1200 plus kommande löneökning kommer kastas i sjön, ungefär.

Frågan är då hur jag ska gå tillväga med det här buffertsparandet, om det kan anses vara för lågt, samt vilken sorts konto jag ska spara på
Jag har varit rätt sugen på att lägga en del av bufferten på ett ISK-konto, och en på ett vanligt Sparkonto på Handelsbanken med 2,0% ränta från första kronan.

2500 på ett Sparkonto, och 1000 på fonder, låter det rimligt? Jag bryr mig inte jättemycket om att få bra avkastning på fonderna, ser hellre att de växer stadigt men långsamt, vilka fonder bör man köpa?

ISK-konto på Handelsbanken eller hos Avanza?

Hur mycket bör man ha i en buffert? Är det 2 månadslöner som jag läst?

Mottar tacksamt alla tips ni kan ge, har läst igenom forumet lite men allt det här är en djungel för mig, då jag aldrig haft möjlighet att lägga undan pengar fram tills nu

5 gillningar

Får jag fråga vad glädjen är med ovanstående och varför det är något positivt att konsumera impulsivt? :sweat_smile:

Med tanke på din vändning i ekonomin, skulle jag råda dig att ta det lugnt och kolla över alternativen, dvs, placera på sparkonto hos SBAB exempelvis. Utforska sedan vad du skulle kunna tänka dig att investera i för framtiden.

1 gillning

Nja, det är väl inget positivt på det viset, men på så sätt upprätthåller jag iallafall levnadsstandarden jag har idag, i hopp om att jag inte ska känna mig för fattig och falla tillbaka där jag var.

Jag känner mig själv; har jag för lite pengar i slutet av månaden är det lätt hänt att man köper något via Klarna, och när jag väl gjort det en gång så “spelar det ingen roll” om jag tar ett till. Det var så det gick åt skogen från början.

1 gillning

Dags att vända snöbollen som rullar nedför backen då, från att bli av med pengar till att få mer pengar! Allt handlar om tankesättet. Positiva saker ska man lägga pengar på dock.

2 gillningar

Så är det!

Bör jag lägga undan allt, alltså?

Pengarna som “slängs i sjön”, så att säga, brukar gå till någon godispåse, oplanerat restaurangbesök, något tv-spel, eller om tanten helt plötsligt drar med mig till IKEA. Jag känner personligen att 1200 i månaden på dessa saker är rätt rimligt, men jag har ju uppenbarligen någon sorts problem.
Kan bli svårt att gå hårdare åt just nu, tyvärr, men det är ju alltid något jag kan sträva efter. Dock tror jag att jag får jobba på det långsamt för att inte shocka systemet

2 gillningar

Jag tycker inte du ska göra avkall på sådant i livet som gör en stor skillnad kring välmående eller lycka. Jag är lite extrem åt andra hållet, skall tilläggas. Konsumtion är såklart okej i viss mån. Ger det dig inte någonting, så bör man kanske fundera på ytterligare en vända till varför man konsumerar.

Hur mycket du lägger undan, är såklart upp till dig!

2 gillningar

Välkommen till forumet. Det känns som ett solklart Dave Ramsey-fall, med de 7 baby stegen.

För att bryta ned det det.

Bufferten ska alltid vara lätttillgängligt, inte för lätt, men ändå nåbar vid kriser. Bor du i hyresrätt så kan du börja med 2 månadsutgifter (normalt sett så har ju många a-kassa och dylikt). När du har nått 2 månadslöner och alla skulder är betalda så bör du spara 15% av din bruttoinkomst i Global indexfond. Skapa ett konto på Avanza. Där får du tillbaka fondavgifterna upp till 70tusen sparat tror jag. Du kan även skapa sparkonto där, ligger runt 3,75% i ränta. Sluta göda Handelsbanken.

1 gillning

Jag har 3 månads utgifter i Buffert. (Inte hela löner)

Ska studera bebisstegen noga. Men två månadsutgifter låter rimligt, det är vad jag läst på många andra ställen också.

Fram tills dessa två månader är lösta, bör jag spara allt i kontant eller dela upp?
Samt efter de är lösta, allt i Global indexfond?

Buffert på sparkonto och inget annat anser jag i just ditt fall. Bygg upp så att du åtminstone har 3 månadsutgifter i buffert. Först efter att bufferten är på plats kan du tänka på Isk och fonder, men då för ett långsiktigt sparande istället.

4 gillningar

Låter bra. Då blir det nog 3500kr/mån på ett Sparkonto hos Avanza med 3.5% ränta.

Jag provar mig fram i några månader så, och justerar kanske lite i framtiden om jag märker att jag har råd att spara mer

Tack för era svar, allihop
Skönt att äntligen se ljuset i slutet av tunneln

3 gillningar

Grattis till att vara på väg mot skuldfrihet!

Jag vet inte om du menar avsnitt eller inte här, men du får länkar du kan ta del av och fundera över inför framtida investeringar:

Bra avsnitt att börja med:

Länk till “Börja här” som också finns i sidans list. Där finns många avsnitt med mycket matnyttigt:

Lycka till med nystarten!

4 gillningar

Som andra här sagt så bör du ha en buffer klar först, 2månader om du bor i lägenhet. Mer om du bor i hus.

Bästa sättet att hålla bufferten tillgänglig men ändå “slippa se den” är att lägga den på annan platform än din lönebank. T.ex Avanza eller SBAB är bra. Jag har själv SBAB för detta.

Sen är det att sätta upp en långsiktig sparande.

Du har idag lyckats “spara” 7000kr i månaden utan att som du säger tumma på din livskvalitet.

Du bör kunna relativt enkelt ha 2st sparande.

1. långsiktigt i billiga globalfoner.
  2. semester och andra årliga utgifter.

Klura ut vad du behöver för att kunna ta semester, är det 16,5k(1500*11mnd) som behövs så kan du utan vidare sedan spara 5-6k i månaden i en globalfond för framtiden(boende/pension).

4 gillningar

Snyggt jobbar av din släkting och snyggt jobbat av dig! Grattis till din nya skuldfria tillvaro.

Tips från och med nu är att aldrig handla ngt på kredit.

3 gillningar