Komma igång med månadsspar, placering och investering

Hej,
Tack admin för ett grymt community! Är helt novis här och på spar/investering, framförallt pga bristande intresse och en mental inställning de senaste 10-20 åren till ”tänk om jag behöver pengarna” :slight_smile: Nu är det dags att ta tag i saken, jag har botaniserat i podden och på sajten men är fortfarande rådvill så jag hoppas på att få lite hjälp av er (på frågor som andra säkert ställt 1000ggr tidigare).

Jag lämnar den intjänade pensionen åt sidan så länge (den får en egen fråga i etapp 2 :)) jag vill se över mitt egna sparande och en viss investering med följande läge:

• Sparhorisont: Med befintligt buffertkonto borträknat ser jag eg inget behov av några pengar alls förrän om 3-7år och då sannolikt bara en del av det som ligger i ”mellan” (såklart beroende på ev fördelning mellan mellan/hög under investeringen)
  • Månadssparsmöjligheter: ca 8000kr/mån
  • Investering: ca 300 000-350 000kr (tillräckligt befintligt buffertkonto exkluderat)

Min initiala tanke för månadsspar var:

• Buffert (sparkonto): 1000-1500kr/mån (idag kapitalkonto Handelsbanken men avser byta och flytta en del av bef. buffert till annan plattform)
  • Mellan: 4000kr/mån. → 60/40 via Lysa
  • Hög: 2500kr/mån - > 100/0 via Lysa
  • ”Testa på”: 500kr/mån → Nordnet alt Avanza

Är fördelningen rimlig och är Lysa ”the best way to go”? Några andra kloka inspel eller förslag?

Nu till investeringen:
Hur ska jag fördela summan 300 000-350 000, var ska jag fördela summan (i samma ”hinkar” som månadsspar?, hos Lysa?, annat sätt? osv) och ska jag dunka in allt på ett bräde eller ta lite i taget? Jag vet att det finns olika åsikter här - jag personligen känner mig inte så ”orolig” MEN! Vår ränterabatt på huslån förhandlas i november och jag vet inte om banken ”tar illa vid sig” om jag tar ut en stor del, mao påverkar det vårt förhandlingsutrymme negativt?

Om det är till hjälp så kan det tilläggas att jag är sambo, äger 50% av vårt egna hem (50% belåningsgrad tot och det finns inga planer på att flytta på lååååång sikt), har 3 gem. små barn (deras sparande är exkluderat i kalkylen), är 40+ och har inget superintresse (för lite tid är mer korrekt) i att researcha för att gör ”klipp” men kan tycka det kan vara roligt att experimentera liiiite.

Stort tack på förhand!

Anna

3 gillningar

Hej

Att ha möjlighet att spara 8000 kr/mån är väldigt bra.

Och här har du en bra grund att fördela på olika tidshorisonter (“hinkar”). Du behöver inte starta från noll.

Det beror på vad du vill uppnå? Du borde börja i en annan ända, nämligen att fundera över hur stora belopp du behöver ha i buffert, sparande på medellång sikt och sparande på lång sikt. Vad har du för risker i din ekonomi? Vad har du för mål?

Eller ännu hellre: Gör det tillsammasn med din sambo. Fundera över vilka risker ni har i er gemensamma ekonomi och vikla sparmål ni har på olika tidshorisonter.

Ett bra sätt att ta sig an detta är att utgå från “Fyrahinkar-principen” som finns beskriven här: https://rikatillsammans.se/fyra-hinkar-2021/
Detta angreppsätt hjälper er med att fundera över olilka delar av er ekonomi och leder fram till att ni kan hitta ett sätt att fördela och sedermera invesetera både ert tillgängliga kapital och det kommande månadssparandet.
I denna tråd har jag postat länken till en mall jag använder för att strukturera min familjs ekonomi enligt Fyrahinkar-principen: Min mall för privat Resultat- och Balansräkning och Fyra-hinkar-uppställning
Kanske kan den vara till hjälp även för er.

Det beror på vad du är ute efter. Lysa är en enkel och bra tjänst. Lätt att både komma igång med och fortsätta använda. Jag använder själv deras tjänst.

Enligt forskningen är det statistiskt rätta att investera allt på en gång. Men, det viktiga är att pengarna fortsätter att vara investerade även om det blir en initial nedgång. Så om du klarar av att hantera det är det rätt, annars är det bättre att fördela insättningarna över tid.

Kankse, kankse inte. Om du vill undvika det så vänta tills efter ni förhandlat om lånet, eller leta upp en annan bank. Kanske behöver ni ändå några månader på er att jobba igenom era fyra hinkar och hitta en bra balans i er framtida ekonomi?

Avslutningsvis, lycka till och kom ihåg att det finns många här på forumet som kan hjälpa er att resonera kring både stora och små frågor. Så ställ alla frågor du/ni behöver.

3 gillningar

Jag tycker inte att man ska ha något månadssparande för bufferten.

1 gillning

Buffert ska ligga separat, har du tillräckligt med pengar så kan du lägga dem på sparkonto med ränta. Resten på antingen Avanza, Lysa eller Nordnet, krångla inte till med för många banker i onödan.

Tack snälla för grym input och för att du tog dig tiden. Min utmaning är nog att jag inte har ett direkt mål, mer än att det är härligt att utan oro kunna behålla vissa privilegier såsom resa, äta ute etc, under kommande år när barnen blir äldre samt inte känna ekonomisk oro från den dag pension vankas. Min plan är att sparande till barnen samt gemensamt sparande ska få genomgå samma excercis men har separerat det från “min egna” och de har ett eget månadssparande - inser att det kanske är en tankevurpa men av någon anledning har det varit lättare att tänka silos så här i starten. Riskerna är fnv ganska låga men det låter klokt att börja i andra änden, tack snälla för att du delar med dig av din mall!
Ha en fin dag
/Anna

1 gillning

Hej
Blir nyfiken på varför inte? Jag har tänkt att bufferten är ett konto som inte täcks av de vanliga utgifterna för hushåll, mat osv, utan där det går pengar ut vid tillfällen, ex för att köpa en resa, outförsedda större händelser (fixa med bil) osv. Om jag inte fyller på bufferten så kommer den oundviklingen ta slut på sikt, är din tanke att jag isf bör ta pengar från övriga “hinkar” vid de tillfällen jag behöver alt fylla upp bufferten när den är slut?
/Anna

Tack! Jag vill helst undvika för många banker (Nordnet har jag min TJP på via jobbet), det är snarare splitten i sparande och investering jag upplever som en barriär och då medför det nån form av psykologisk trygghet i att använda olika plattformar (även om de innehåller nästan samma :slight_smile:
/Anna

Jag tänker att syftet med bufferten är att skapa trygghet inför oplanerade händelser och att det finns en viss nivå som bufferten ska ligga på för att man ska uppnå detta, och ligger man på/över den nivån så finns det ingen anledning att stoppa in mer, medan man när man hamnat under den nivån kan stoppa in 100% av sparandet där tills man fyllt på tillräckligt.

3 gillningar

Ahh, förstår, det låter som en god idé! Givet att bufferten får 0 i sparande skulle du anse att tänkt summa skall in i mellan eller hög? Förstår att det beror på massa faktorer, behov, sparhorisont etc men givet nämnd sits var gör den sig bäst?

Jag håller med @havsekorre om synen på buffert. Men du kanske också vill ha ett konto för målsparande. Medan bufferten är till för att täcka oväntade utgifter så kan man använda målsparandet för inköp av dyra saker som man vill köpa men inte klarar på en månadslön. T ex semesterresa, bröllop, julklappar, finkläder m.m. I målsparandet kan man ha ett ständigt inflöde och utflöde och låta saldot styra hur mycket man kan kosta på sig till onödiga lyxsaker.
Målsparandet är kanske egentligen inte ett sparande utan mer ett sätt att fördela stora utgifter mellan månader.

Hej,
Tack, väldigt bra idé om att dela upp det!
Anna

1 gillning