Mina hinkar - feedback?

Hej! Jag försöker ta tag i att strukturera upp mitt sparande och tänkte försöka göra det med hjälp av 4-hinkar strategin och är tacksam för era tankar/input.

Är runt 30 och äger min lägenhet och bor ensam med hund och bil. Har tillsvidaretjänst, försäkringar, universitetsutbildning. Kan tänka mig flytta till större lägenhet eller villa om ca 3 år+ och då kan jag behöva pengar till kontantinsats tex.

Vill fördela/investera 200k men osäker i vilken hink? Sammanställningen nedan visar hur resten av min ekonomi är fördelad.
-Är belånad 75% med bolåneränta 1.28 - amorterar varje månad men bör jag amortera en större klumpsumma, alternativt lägga allt/delar “olåst” i mellanriskhinken eller ännu mer i buffert innan jag lägger “resten” till passiva hinken?

Löpande varje månad investerar jag från min månadslön 2000 kr till passiva hinken (pension). Har sedan ytterliga ca 2500 kr att spara men som jag inte hittills inte tagit något aktivt beslut om i vilken hink?

Bufferthinken (ca2-3 månlöner efter skatt) 80,000 kr
Bufferthinken (semester/renovering etc inom det närmsta året) XX kr

Mellanriskhinken - olåst 50,000 kr
Mellanriskhinken - låst (bostadsrätt lgh marknadsvärde minus lånet) 700,000 kr

Passivahinken - privatpension 70,000 kr

Blir intressant att höra hur ni tänker
Mvh,
Sara

1 gillning

Jag skrev tidigare idag ett inlägg om hur jag försöker strukturera upp mitt sparande i de fyra hinkarna. Bra modell, men lite klurigt att hitta sin nivå för de olika hinkarna tycker jag. :slightly_smiling_face:

Bufferthinken
Där tänker jag liknande som du. Jag räknade med 3 månadsutgifter (och inte nettolöner) så att jag vet att jag klarar det. Därtill tar jag på samma sätt som du med större planerade utgifter för de kommande 3 åren (resa, bil, husrenovering).

Mellanriskhinken
Den här är den klurigaste tycker jag. Personligen tycker jag det känns knepigt att ta med boendet här, så det skippar jag. Just nu lutar jag åt att ha ca 3 x bufferthinken. Det kluriga är att jag inte riktigt har något mål för den här hinken och då blir det ju svårt att sätta en målnivå.

Passiva hinken
Den här fyller jag på med allt som går när övriga är fyllda. (En sanning med modifikation, då jag för tillfället jag sparar både till bufferten och den här samtidigt, då jag hade en lägre nivå för bufferten förut.)

Med mitt tänk hade jag nog lagt de 200k i mellanhinken då jag inte räknar med boendet där och har satt en nivå på 3 x buffert. Men det beror ju såklart på hur stor du tänker dig att mellanhinken ska vara.

De 2500 hade jag nog fördelat på mellanhinken och passiva hinken, tills den förstnämnda är i nivå med mitt mål och sedan styrt om allt till passiva.

Det var mina tankar det… :slight_smile:

Hej.

Du skriver att du vill köpa större lgh/hus om 3 år+. Jag tycker då det vore lämpligt att lägga in de 200k i Mellanrisk hinken (som ju har en sparhorisont på 3-9 år) och gärna då i tex nybörjarportföljen (eller motsvarande 60/40 portfölj).

Min ekonomi har jag strukturerat upp såhär:

Bor med min fru i en bostadsrättslägenhet (marknadsvärde ca 1 350 000 kr), inga lån.
Kör fyra hinkar principen själv (frugan helt ointresserad), så den är baserad på en person.

Jag har valt att inte ha “lekhinken”. Såhär har jag lagt upp reglerna:

Bufferthink:
Min tänkta storlek:
Ca 40 - 50 000 kr/person på bankkonton (10k på e-spar på Swedbank (0% ränta) för lätt åtkomst och resten på Klarna (0,85% ränta just nu)
I bufferthinken räknar jag även med värdefulla grejer som bil mm (räknar uppskattat försäljningspris på marknaden)

Mellanriskhink:
Min tänkta storlek:
ca 200 000 - 250 000 kr/person i ”fritt kapital”.
I mellanriskhinken har jag förutom bostaden, en variant på “nybörjarportföljen” som ser ut såhär:
ISK på Swedbank:
Swedbank Robur Access Global 30%
Swedbank Robur Access Asien 5%
Swedbank Robur Access Edge EM 5%
Swedbank Robur Access Sverige 20%

Klarna sparkonto: 40%

Högriskhinken:
Min tänkta storlek:
Inga begränsningar.
I högriskhinken har jag förutom tjänstepensionen och PPM, en variant på “Globala portföljen” som ser ut såhär:
ISK på Swedbank:
Swedbank Robur Access Global 50%
Swedbank Robur Access Asien 10%
Swedbank Robur Access Edge EM 10%
Swedbank Robur Access Sverige 30%

1 gillning

Hej!
Håller med om att det är lite klurigt att komma fram till nivå på hinkarna. Tack för att du förklarade hur du tänkte det hjälper mig vidare!

Okej låter som en bra idé att tänka bort boendet i mellanriskhinken tack för tipset. Intressant det där med mål, tror att jag ska försöka fundera mer på det för att på sätt också få en tydligare målbild för hinken.

//Sara

Hej!
Ja, håller med om att det är rimligt att det får bli mellanhinken på dem. Lutar faktiskt åt att testa Lysa, i nuläget känner jag inte att jag har tillräckligt intresse för ombalansera/kolla upp om jag borde byta foder etc och då kanske Lysa blir en smidigare lösning. Har som ambition att försöka “ta ansvar” för mitt sparande men på ett så enkelt sätt som möjligt eftersom annars är risken att det blir för stor tröskel att faktiskt komma igång mer seriöst/fortsätta långsiktigt.

Kul att höra hur du lagt upp sparandet. Tack för tipset på klarna sparkonto ska läsa vidare om det som alternativ för sparande av delar av bufferten.

//Sara

1 gillning