Jag är inte så flitig skribent där, men är en “smygföljare”. Dvs jag har under ganska långt tid läst på forumet när tid finns, följer podden till och från, men har arbetat likt nybörjarportföljen i drygt 5 år och bara älskar hinkarkonceptet.
Många här på forumet har betydligt större kunskap än jag i ämnet och mina funderingar kanske uppfattas som grundläggande, men jag försöker ändå. Älskar att få andra syn på saker och ting!
Vårt mål med sparandet är att säkra så att jag egentligen har pengar till sådant vi vill göra framöver. Det kan vara större inköp, resa etc. Men också för att kunna känna ett lugn över att kunna lösa saker som dyker upp kring hus, barn osv.
Vi är i 40 års åldern, två barn.
Bor i villa, belånad till 90% av inköpspriset, köpte på den tiden det gick att låna till hela huset. Däremot är belåningen ca 70-75% av uppskattat pris vid värdering. Lån ca 2MSEK, amorterar ca 5000kr idag på lånet.
Sparar ca 30tkr i månaden.
I hinkarna har jag valt att enbart ha poster som avser fritt kapital, dvs jag räknar inte in övervärde på hus etc. Anledningen är att huspriserna kan gå ner och då finns inte det värdet längre och fördelningen blir fel. Fel tänkt?
Bufferthinken:
Här har jag sparkonto, där husbuffert 100tkr samt konsumtionspengar (typ semester i år) 100tkr finns. Även en “husprojekt 2022” finns med 25tkr. I bufferthinken finns även ett Lysa 20/80 (aktier/ränta) med semesterpeng 2023.
Mellanriskhinken:
Här har jag flera Lysa konto samt Nordnet.
35/65 Pengar för om vi skulle bli arbetslösa, vi har där 200tkr. (Vi har inkomstförsäkringar etc som ungefär skulle ge det samma samt ganska långa uppsägningstider)
65/35 Pengar att fylla på i bufferthinken längre fram. (Semestrar 2024-2028 tex, husprojekt osv)
Nybörjarportföljen - samma syfte som 65/35. (det var detta kontot där allt startade för 5-6 år sedan)
Fördelningen mellan dessa är ca:
35/65 15%
65/35 30%
Nybörjar 55%
Passiva hinken
Lysa 90/10 - bara för att få pengar att växa
Gammalt fondkonto som jag inte vill sälja av pga skatt, skaplig tillväxt historiskt sett
Finns lite lek på SAVR.
Barnportföljer
Har tjänstepension, ca 3 MSEK idag. Utspridd på många olika ställen (AMF etc)
Några funderingar:
- Borde jag tänka annorlunda i tex fördelningen i LYSA-portföljerna?
- Ska jag sluta fylla på Nybörjarportföljen och bara jobba LYSA?
- Amortera eller ej?
- Ska jag ombalanser, dvs flytta pengar mellan hinkarna vid nyår? Nu har jag inte gjort det utan, jag ser att vårt sparande kommer att fylla på det som saknas i bufferthinken under kommande tiden. Eller borde jag se till att allt finns i bufferthinken och att sparandet endast görs till passiva hinken?
Hur tänker du?

Dock ser jag att vi nu inte har några stora utgifter framöver och då kommer resonemanget in kring att använda sparandet framöver till att fylla på bufferten istället för att täppa till hela hålet direkt från mellanriskhinken. Detta innebär att inget sparande görs i mellanriskhinken/passiva hinken de kommande månaderna. Är det dumt tro?