Hej
Har själv lagt en del tankemöda på detta och har tillslut kommit fram till nedan fördelning.
Bufferthinken (sparkonto) = ca: 3 månaders fasta utgifter, vilket inbegriper matkostnader, boende(el/vatten/avfall, hyra/ränta+amortering), försäkringar, internet/tv/streaming/mobiler etc., transportkostnader(skatt/försäkring, drivmedel, service&reparationer)
Mellanriskhinken = motsvarar 5-7 årsutgifter enligt ovan, här inkluderar jag övervärdet i bostaden. Kapitalet i bostaden är ganska bundet så jag har gått på Jans tanke på att dessutom ha 1 till 2års utgifter som likvid del i en 60/40-portfölj eller rikatillsammansportfölj.
Passiva hinken = så mycket som det bara går :-).
Vill man ha en lekhink så begränsas denna till max 10% av den passiva hinken.
Jag föreslår att man fyller upp buffethinken absolut först! Allt överskott skall sparas till bufferten tills den är klar.
Om man behöver ta från bufferthinken så skall den snarast fyllas på med nya pengar, i mitt tycke räcker det att fylla på när det kommer in nya pengar på kontot, är det kris eller inte kommer in tillräckligt plockar man från mellanriskhinken.
Därefter föreslår jag att man sparar 10% av (hushållets) totala nettoinkomst till passiva hinken och resten till mellanriskhinken tills den är full.
I detta kommer då även eventuell amorteringen att ingå. Detta gör att, när man har den likvida delen i mellanriskhinken fixad, fortsätter sparandet till mellanriskhinken enbart genom amortering på bostaden. Resten till passiva hinken.
När mellanriskhinken är full, dvs övervärdet på bostaden + likvid del = minst 5 års utgifter, så kan man tillåta sig att börja fylla på i lekhinken, detta i takt med att passiva hinken fylls.
Vartefter åren går så kan man hoppas att den likvida delen i mellanriskhinken ökar, eller årsutgifterna sjunker så att man har mer än 2-års utgifter i hinken, då får man lov att skrapa av överskottet till passiva hinken. Risken finns naturligtvis att man kommer under summa för 1-års utgifter, då får man styra om sparandet från passiva till mellanriskhinken igen…
Målsparande tycker jag man lägger i egna hinkar utan för denna grundstrategi, själv har vi en hink för bilsparande, planerat till 2026…god framförhållning kan man säga. Finns även en liten extra semesterbuffet på sparkonto.
Är man gift eller sambo med barn, så bör man absolut ha en gemensam ekonomi, prata om vad man vill lägga pengar på och målet med sparandet.(för egen sparas det för ekonomisk trygghet, och om möjligt tidigare pension eller som sades i någon avsnitt “gå i passion”. )
Glöm inte att skänka lite till välgörenhet, samt njut och ha lite för roligt på vägen också!!!