Hej hej!
Jag blev för ett par månader sedan introducerad för RikaTillsammans av en god vän och har sedan dess börjat lyssna i kapp på podcasten och läsa i forumet och på bloggen. Det finns ju så mycket bra här!
Jag fastnade ganska direkt för Fyra-hinkar-principen och har börjat strukturera upp sparandet efter det (även om jag till att börja med skippar den fjärde hinken). Som flera andra inlägg jag har sett i forumet, så snurrar tankarna just nu kring storleken på de olika hinkarna.
Lite kort bakgrund
Jag är 42 år och bor ensam i en villa med två barn i lågstadieålder på halvtid. Jag har fast och tämligen trygg anställning. Lönen är okej, men inte fantastisk.
Min plan var först att strukturera mina hinkar enligt nedan:
Bufferthinken
Tidshorisont: 0-3 år
Var: Bankkonto med insättningsgaranti
Mål: kontantinsats för ny bil, medelstor renovering av huset, resa (när pandemin tillåter) + övriga oförutsedda utgifter.
Storlek: 50 000 (bil) + 50 000 (hus) + 50 000 (resa) + 3 x 26 000 (månadsutgifter) = 228 000 kr
Mellanriskhinken
Tidshorisont: 4-9 år
Var: Nybörjarportföljen på Avanza och 60/40-portfölj på Lysa
Mål: Ingen aning??? Fylla på bufferthinken kanske.
Storlek: 4 x Bufferthink = 4 x 228 000 = 912 000 kr
Passiva hinken
Tidshorisont: 10 år och framåt
Var: 90/10-portfölj på Lysa
Mål: Dryga ut pensionen och kunna leva okej även som pensionär.
Storlek: Resten…
Reflektion
Spontant blev bufferthinken större än jag hade tänkt mig innan jag började räkna, men med de mål jag satt upp tänker jag att den kanske kan vara rimlig ändå.
Passiva hinken ska få allt som rinner över till den, så den har jag inte så mycket bryderier kring.
Mellanriskhinken tycker jag dock är lurig. Jag läste (på bloggen tror jag) att ett riktmärke kan vara 3-7 gånger bufferthinken justerat för humankapital. Då jag tycker det känns svårt att värdera mitt humankapital tog jag helt enkelt bara 4 gånger bufferthinken. Men oj vad mycket pengar det då blev!
Jag kan inte säga att jag har några direkta mål för den tidshorisonten, förutom att fylla bufferthinken då möjligtvis. Om jag t.ex. planerar att resa kanske vartannat eller var tredje år sådär, så kanske det kan vara en tanke.
Och det där med att ha huset som en del i mellanriskhinken kan jag inte riktigt få grepp om, så jag tänker inte inkludera det som det ser ut nu.
Så… Spontana reflektioner och åsikter om mina tankar?
Borde jag minska bufferthinken eller är den rimlig med tanke på målet?
Borde jag minska mellanriskhinken (eftersom jag ändå tydligen inte har några direkta mål) och lägga resten i passiva hinken?
Ska jag skippa hinkteorin helt och hållet och satsa på en vattentunna?
Kloka ord mottages tacksamt!
Tack på förhand!
Johan