Hej,
Jag försöker förstå upplägget som Rika tillsammans förespråkar men behöver lite hjälp.
Jag har förstått det som att 4 hinkars principen hjälper mig att tänka kring hur jag ska fördela mina tillgångar på aktiefonder och räntor för att få en korrekt risk i relation till min livssituation. Sen föreslås det ett antal portföljer (t.ex. nybörjarportförljen) som egentligen ”bara” beskriver fördelningen på räntor och aktier. Och här är min första fråga: Vad tillför portföljerna här? För mig är det lite kaka på kaka. 4-hinkars principen har ju redan angett den procentuella fördelningen.
Sen är det upp till mig att fylla ut dessa procent med olika index eller räntefonder (och nu kanske även en del guld och vanligt sparkonto). På bloggen ges det både vissa principer som jag kan använda som att det ska vara en indexfond och ha en låg avgift, men också förslag fonder som är bra att satsa på i år. Korrekt?
Men ska jag då varje år se om det kommit nya förslag på fonder och sälja och ändra till de nya bästa fonderna? Tycker Jan och Caroline brukar prata om att man ska automatisera sparandet och sen inte gå in och kolla och sälja osv. utan låta åren gå och inte tänka för mycket på det. Vad missförstår jag? Antar att de kanske då menar att man en gång om året ska gå in och justera balansen i portföljen och ev byta ut vissa fonder och att det då är ok att sälja en del, eller? Men finns det inte risk att jag (som okunnig) då säljer vid en dum tidpunkt?
Rent konkret, är det rekommenderat att öppna ett ISK per portfölja/hink? Eller brukar folk mest hålla koll på det i nåt Excell-ark. Eftersom flera fonder återkommer i de olika portföljerna tänker jag att det blir lite förvirrande om det är inom samma ISK konto.
Tacksam för hjälp!