Det där blir ju i princip fyra-hinkar, bara att allt är samlat.
Sen krävs ju ombalansering om du vill fortsätta ha samma balans mellan marknaderna (dina indexfonder) och de har gått olika bra. Beroende på hur mycket du bryr dig.
Det där blir ju i princip fyra-hinkar, bara att allt är samlat.
Sen krävs ju ombalansering om du vill fortsätta ha samma balans mellan marknaderna (dina indexfonder) och de har gått olika bra. Beroende på hur mycket du bryr dig.
Helt okej för mig om det diffar upp till 10% mellan dessa fonder från målfördelningen.
Jag fattar inte tanken om att mellanriskhinken skulle vara ”full” eller ”icke-full”. Jag tycker att man bör fortsätta spara i mellanriskhinken typ alltid. Man kan absolut minska sitt månatliga sparande om mellanriskhinken blir stor.
Helt ärligt, jag tror att modellen ”buffert 1år, mellanrisk 3-5år, högrisk resten” kommer att leda till en situation i vilken många har för hög risknivå som dom inte kan palla. 4H hindrar inte att man freakar ut då. Man bara freakar ut på ett mer elegant sätt.
Jag skulle spara hela tiden i bägge mellanrisk- och högriskhinkar. Mellanriskhinken balanserar man om, fonderna i högriskhinken kan glida om dom glida vill. Blir mellanriskhinken ”stor” kan man ibland använda den istället för bufferten när man behöver pengar. Naturligtvis kan man också använda dess ränta/kontantdel som torrt krut till högriskhinken om börsen rasar ordentigt. Alltså flytta pengar från mellanrisk till högrisk, inte tvärtom.
En annan synpunkt som jag har är att majoriteten av småspararna borde ha större del av sitt sparande i mellanriskhinken och se högriskhinken som ”krydda”. Lite som Harry Browne tänkte med sina Permanent och Variable portföljer. Mellanriskhinken borde vara kärnan i vårt sparande, den är ju det som kommer att ta hand om dig när du nått din stay-rich fas.
Ser fram emot detta! I’m in!
Jag följer inte 4H just nu men har tänkt väldigt mycket på temat för att jag tror att det kan bli lite ändringar i min ekonomi om ett par år, låt oss se. Så, jag har samlat lite ammunition kring detta tema! ![]()
Fast syftet är ju att du inte ska behöva sälja av din högriskhink vid dåliga börsår. Du kan leva på buffert och mellantids hink i 5-10 år. Jan pratar ju om en buffert om 5 årsutgifter vid en sån situation.
När du är i en uttagsfas så är ju syftet att ta från dina sparade pengar. Att ta pengarna från högriskhinken är ju alltså tanken.
Jo det blir ju så men är det verkligen tanken att i ”normal år” sälja av i högrisk hinken för att fylla på mellanrisk hinken för att fylla på buffert hinken i uttagsfasen. Det är väl där jag känner mig kluven.
Högrisk hinken ska ju vara på lång sikt, minst 10 år, så det känns märkligt att det är i från denna man ska plocka pengar årligen.
Absolut, i svåra år är såklart buffert/mellanrisk hinakrna de som ska skydda en från att sälja av billigt.
Det är mer i normalåren som jag tycker det är motsägelsefullt att sälja av från den hinken som ska vara just långsiktig. Om du förstår vad jag menar?